Jump to content

Hvordan få løs rustfrie skruer som sitter fast i aluminium?

pberg

Recommended Posts

min erfaring er at vanlig rustløser som f.eks 5-56 ikke er nok. Rustløser av "freeze shock" typen er bedre, varme i tillegg er nok aller tryggest

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette virker å være til vindusrammer ombord, og her er jeg redd at de fleste skruene vil knekke rett under hodet.. når en forsøker å løsne de.. Siden dette er karosseriskruer så er det ikke gjenger i godset, men "rå makt" har gjenget skruen inn og den har skjært egne gjenger uten klaring.. Jeg tror bor bor er eneste utvei her. Du vil neppe få noen form for penetrerende væske inn mellom skrue og gods..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Slagtrekker er vel kanskje litt voldsomt for så små skruer?

Og en nennsom hånd.

bilde

En må varme forsiktig på utsiden der der skruen sitter fast. En stor loddebolt er mer human.

Setter en skruene inn med syrefri vaselin er de lette å få ut.

Og som " ivar " sier Rustløser av "freeze shock" på skruen.l

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Om dette er vanelige båtvinduer laget ev Ertec eller liknende fabrikker så er de ikke noe hjelp i å varme noe som helst. Det er egentlig helt feil i forhold til pakninger og limmasse (også nevnt tidligere)

Min erfaring er at uansett hva du finner på så vil du brekke minst 50% av skruehodene. Det letteste er da å flytte den innvendige listen 2-3 mm til en av sidene og bore nye huller til alle skruene. Da slipper du å ta ut de gamle brekte skruene. Listene må selfølgelig endejusteres litt og man kan da bruke en grå fugemasse i skjøtene der det blir litt åpning..

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

bilde

Skaff deg et slikt skrujern som passer til skruene.

Slå på enden til jernet, du får skrall i skruen, samt godt grep i sporet. Forsøk å skru skruen litt INN først, så litt ut igjen, små bevegelser...slå litt på skrujernet innimellom, smør med penetrerende rustløser etc...

Tror dette er en bedre løsning, enn med slagtrekker, den har du ingen kontroll på, risikere å bare vri av hodet på skruen i et jaffs...

Denne Wera trekkeren har gjennomgående tange, så den er beregnet å slå på med hammer, samt en kan bruke fastnøkkel på om det er behov.

Tilpasse et høvelig skrujern så det passer inn i en luftmeisel og lag til en patent slik at man kan vri på skrujernet samtidig som man hamrer med luftmeiselen. Det hevdes at dette løser de mest gjenstridige skruer.

Har ikke prøvet patenten ennå, men regner med at det funker.

Mulig dette var noe jeg så på YouTube.

Det er utrolig mye på YouTube som går på fjerning av gjenstridige/avbrekte skruer/bolter.

Wera-trekkeren til "Dieselboy" burde være et godt utgangspunkt

Knude: Avbrekte skruer i vindusrammer fjernes lett om man slår inn et passende skrujern i kløfta som skruen sitter i. Da løsner skruen og kan skrues ut med ei tang. Nye huller er da ikke nødvendig. Dette trikset leste jeg her på forumet en del tid tilbake.

Redigert av TMe (see edit history)

Problemet her er ikke at jeg ikke klarer å vri rundt skruene uten at skrujernet glipper, eller ødelegger sporet, men at noen sitter så fast at de knekker rett under hodet. Og da blir det stående igjen en liten tapp på 2-3mm som en ikke får tak på.

Det er forresten stjerneskruer på 3,5x12mm til vindusrammen på en Wesling vi snakker om, og grunnen til at de må ut, er at ei frontrute må byttes...

Jeg har ingen tro på at du får skrudd ut dise skruene, du vil bare ødelegge eller knekke av hodet. Ikke prøv, bruk heller det intakte kryssporet som perfekt styring for lettvint å bore av hodet. Tappene som står igjen sliper du lett ned når lista er ute. Forskyv litt og lag nye hull, gjerne med gjenger.

Enig med TMe. Enklest.

Men om det glipper , så finnes det diamantpasta til å ha på verktøy for bedre grip. Noe særlig slagkraft får du neppe på vindskjerm pga fjæring.

Bor ut midten med passende bor og fjern hodet på de som ikkje knekker. Og så bruker du gripex-tang på stammen og skrur de ut.

Kan også sveise rett ned på skruhodet til du får såpass klump at du får tak med gripex. Lokal sterk varme så det løsner garantert. Men fare for svi-skader

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Problemet med varme her er at det ligger en pakning mellom den ytterste rammen med forsenkning og den innerste hvor skruen sitter fast.. Skal en varme så må en gjøre det på innersiden, men med pakning og glassfiber(regner med det er glassfiberbåt) så tror jeg dette er en dårlig løsning.. Løsningen er å skru ut det som kommer ut med en skrutrekker, det som knekker, vel det knekker.. Så kan man fjerne de knekte skruene på innerramenn med varme etterpå.. Alu utvider seg mer en stål ved oppvarming, så da vil mest sannsynlig kunne skru ut restene med en tang.. Kommer selvsagt litt an på hvordan dette systemet er..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er faktisk skrudd fra innsiden og utover, og det er ikke noe glassfiber her, Se bilde:

bilde

Det det er, er en gummipakning mellom toppen av ramma, og en mellom ramma og vinduet. Og igjen, det glipper ikke når en skrur...

Det er forresten et litt upraktisk design, da en i praksis må av med hele ramma på båten for å komme til de nederste skruene, som ligger ca 2-3cm fra plasten på innsiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...