Gjermund1 Startet 8.Mai.2014 Del på Facebook Startet 8.Mai.2014 Hei! Har noen spmål angående girbox og gear ratio. Har en Newage PRM 101 Som i manual er oppgitt til Gear ratio 1,96:1 or 2,94:1 Bdtyr det at girkassa har 2 gir eller enten det ene eller det andre utvekslingen? En annen ting jeg lurer på er oljeskift, er det noe som må utføres jevnlig på en slik kasse. Kjøpte båten i fjor men vet ikke hva som er gjort av slikt på kassa. Ellers noe annet som skal gjøres med disse kassene av vedlikehold? Mvh Gjermund Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Ratio betyr gearingsforhold. Det første betyr at motoren går 1,96 ganger rundt når propellen gjør en omdreining. Oljeskift bør gjøres hvert annet år som minimum. Hvis kassa ikke har oljefilter, så er det ikke så mye annet å passe på. Hvis du ikke har manual, så mener jeg denne kan lastes ned fra Newage. Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Ja jeg fant manualen. Men hvorfor er det oppgit 2 ratioer. 1,96 or 2,94. Har jeg begge eller en av de 2 Eller noe jeg kan endre på på ett eller annet vis? Redigert 8.Mai.2014 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Produsenter av marinekasser har gjerne flere utvekslinger å velge på, som gir et bredere tilpassning. Samme kassa vil da passe i flere båtstørrelser.Har du en normalstor snekke,tipper jeg du har 1.96. Vh. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Hvis du titter på skiltet på gearkassen og sjekker i manualen, så finner du ut av hvilken ratio du har. Jeg har en kasse i 400-serien. Den leveres med minst tre forskjellige ratio'er (utvekslinger). Men bare en av gangen. For å skifte utveksling må kassen demonteres og tannhjul skiftes. Redigert 8.Mai.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Ok, ja det er en 22 fot plastsnekke med om636 motor og denne girkassa. Dvs at da kan jeg dele turtallet på motoren ca på 2 så har jeg omdreiningene på propellen. Er det da noen som vet hvilke propell jeg bør ha på denne, evt andre tiltak jeg kan gjøre for å få opp farten. Master 680 med halvplanende skrog. OM636 er oppgitt til ca 40hk. Er ute etter mere fart. Max i dag er ca 7Knop Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 101SVR2 betyr det noe, står på et lite alu skilt på kassa Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Les instruksjonsboken for kassa for å finne ut av hva skiltet betyr. Kanskje litt pinglete motor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.