Jump to content

Askeladden 515, lav toppfart tross 90HK. Hvorfor?


Tryvann

Recommended Posts

Har en Askeladden 515. Den hadde en 70HK gammel 95-modell to-takter. Med den gjorde den 27 knop. Den motoren skar seg, og nå har jeg satt på ny. Nå har båten en Evinrude e-tec 90HK, 2004-modell som virker temmelig strøken.

 

Den ble sjøsatt i dag, og jeg hadde tippet en toppfart på et sted litt over 35 knop. Skuffelsen var derfor stor da den gjorde 30 knop.

Turtall var 5300 o/min på bånn gass. Den var EKSTREMT kjapp opp i plan og opp i toppfart. Jeg flikket også bare litt på bunnstoffet, men kan det virkelig ha SÅ mye å si? Kavitasjonsplaten ligger dønn rett i forhold til kjølen. Propellen er den som fulgte motoren, en alu-propell. Hvor fort burde den gå? Hva kan skyldes at jeg ikke får den til å gå fortere?

 

Innspill mottas med takk.

Link to post

Noen knop fortere bør den gå ja, selv om E-tec ikke er den sterkeste 90-hesteren på markedet.

Jeg hadde en E-tec 50 2004-modell og fant ikke rett propell i starten pga. at turtelleren viste ca 300 rpm for lite, fant jeg da ut til slutt. Kjøpte en digital nøyaktig sak som avslørte problemet.

Kanskje det er noe lignende på din ?

Hvilken stigning har propellen ?

Så det kan jo tenkes at du bør prøve en stålpropell, kanskje med litt større stigning, og heise motor litt opp.

 

Jeg har en pent brukt 19" 3-blads stålpropell til salgs som passer både E-tec og andre (løs hub).

Fikk 38 knop med den på min 18-fots (Navette 540) med Honda 90.

Brukte den også på E-tec 50 (den passet der også pga. helt annen girutveksling enn Hondaen men fikk naturligvis ikke samme fart).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg hadde en E-tec 50 2004-modell og fant ikke rett propell i starten pga. at turtelleren viste ca 300 rpm for lite, fant jeg da ut til slutt. Kjøpte en digital nøyaktig sak som avslørte problemet.

Kanskje det er noe lignende på din ?

 

 

ut fra de trådene jeg har lest om dette så virker det jevnt over som at disse motorene ikke er like glade i turtall som andre 2-taktere. Og at turteller også gjerne viser litt feil...?

 

 

Kavitasjonsplaten ligger dønn rett i forhold til kjølen.

 

dvs den ligger jevnt med nederste punkt på v-bunnen? Med stålprop så kan du normalt heise opp et hakk slik bildet til teerex viser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, den ligger jevnt med nederste punktet på V-bunnen. Jeg vet at propellen er den som fulgte med da motoren var ny i 2004, så hva den har av stigning har jeg ikke idé om.

Men hva burde jeg realistisk kunne oppnå med denne båt/motor-kombinasjon uten å måtte legge ut så mange kroner? Ser at andre som selger sine 515-er med 90HK skriver 35-36 knop...

Link to post

dimensjonen står oftest i propellbosset, så da frå du ta av og sjekke. Det du sier om at den spretter opp i plan og i toppfart indikerer gjerne at du kan gå opp en tomme i stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Veldig forenklet betraktning:

 

Hvis det er lineær sammenheng mellom økning i HK og økning i toppfart, vil man kunne oppnå ca 35 knop med 90HK (90/70 x 27=34,7).

Men for å få en bestemt fart må man i hovedsak overvinne vannmotstanden. Antar man at en dobling i fart gir 4 ganger så mye motstand, og dermed kreve 4 ganger så mye kraft (HK) å overvinne, får man følgende regnestykke:

Kvadratroten av 90/70 x 27 = 30,6 knop.

Link to post

Men om motoren heises opp, og man bruker stålpropell som er mere effektiv, samt at motoren arbeider nærmere det optimale, så vil farten øke mere enn i regnestykket ditt, soc.

Det er jo heller ikke sikkert den gamle motoren var optimalt montert og proppet.

Det optimale turtallet for E-tec 90 er såvidt jeg har funnet 5000-5200 rpm (virkelig turtall, ikke nødvendigvis det som står på turtelleren, som kan være for lite om den viser feil).

 

Her står det mere om E-tec 90, turtall, propeller og motorhøyde http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/006199.html

 

Her litt fra en test i Båtmagasinet nr 6/2009, testet på en AMT 185 med lengde 550 cm.

De fikk 33 knop med E-tec 90, med aluminiumspropell, på en større båt enn trådstarter her har.

 

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/B055A0861357B270C125763B003C4EAF?OpenDocument (noe av teksten til høyre vises ikke på skjermen, men vises ved klipp og lim).

 

Test på AMT 185 R
Samtige motorer i testen ble montert på den finskbygde skjærgårdsjeepen AMT 185 R med dimensjonene 5,50 x2,24 meter og vekt 630 kg uten motor. Produsenten anbefaler motorstyrke mellom 90 og 115 hk, hvilket betyr at denne båten var en perfekt testbenk for motorene. Samtlige motorer ble montert av respektive importør, med riktig høyde og optimal propeller. Monteringshøyden på motoren fikk ikke være høyere enn at båten klarte en 90-graders sving ved full fart. Importøren fikk kun velge propellen fra produsentens standardsortiment, og i denne testen ble det kun benyttet 3-bladers aluminiumspropeller. Sist, men ikke minst, krevde vi at motoren skulle være innkjørt før målingene ble foretatt.

 

Testresultat
Evinrude E-Tec 90 oppnår ikke riktig samme toppfart som de øvrige 90-hesterne. Også i mellomregisteret ligger den noen knop lavere. Fartsmessig er den sammenlignbar med Tohatsu TLDI 90. Men forøvrig er dette en meget interessant totaker med gode forbruks- og støyverdier. Støyen ligger på 84 dBA ved fullfart, noe som er bra. Motoren er dessuten potent i den nedre delen av turtallsregisteret og får båten raskt opp i plan. Eksosrøyken som tidligere var et problem med totaktsmotorer er eliminert. Evinrude E-Tec 90 er en kjapp, stille og drivstoffgjerrig motor med enkle serviceprosedyrer.

 

Siden vi testet motorer med varierende effekt, blir det også visse forskjeller i ytelse. Helt logisk er også de fleste 90-hesterne noe langsommere enn 100-hesterne.

Evinrude 90 E-Tec er den tregeste, med 33,0 knop i toppfart....

Men en av markedets sist ankomne 90-hestere, firetakteren Suzuki DF 90, oppnådde hele 37,2 knop som toppfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva vil dere tippe toppfarten blir med en stålpropell med en tomme mer i stigning?

Det bør være ca. 35 knop, hvis ikke er det ikke verdt det.

 

Jo det er nok verdt det uansett om du får 33, 34 eller 35 knop, fordi du får lavere forbruk ved samme fart. Så du sparer det uansett inn etterhvert.

Se forøvrig mitt innlegg over dette :smiley:

 

E-tec 90 kan nok være den tregeste 90-hesteren når det kommer til toppfart, men samtidig den letteste og en av de med best akselerasjon.

Så ingen dårlig motor, og passer godt på lette båter rundt 5 meter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Men om motoren heises opp, og man bruker stålpropell som er mere effektiv, samt at motoren arbeider nærmere det optimale, så vil farten øke mere enn i regnestykket ditt, soc.

 

... og kommer an på hvorvidt forrige motor var ok mtp propell / høyde / ytelse

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

ja det var nettopp det jeg skrev i linje 2 :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Pris på denne

 

Sendte deg IM for noen dager siden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...