Jump to content

Batterimonitor, tåler 500 A shuntmotstand startstrøm til TAMD63P?

Alf erik

Recommended Posts

Lurte på om noen kan svara på et lite spørsmål, har koblet 500 amp shunt på forbruk pakken i båten, som då babord motor tar strøm fra når den startes. Er det noe fare for overbelastning på shunt? Styrbord har egen startbank. Motor tamd 63p.

Victron BMV 600S Batterimonitor har eg montert.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig battari monitor spørsmål om shunt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Jeg har samme oppsett selv, og det har virket ett år siden jeg monterte det. Jeg tror 500A er max målområde. Tviler på at shunten tar skade av høyere strøm. Jeg tror heller ikke at 63P drar mer enn 500A.

Jeg har to thrustere med rundt 550A startstrøm koblet gjennom samme shunten og det hender en sjelden gang at jeg kjører begge samtidig. Dette har også gått bra, selv om jeg ikke vil anbefale det.

Øivind

Har også samme oppsettet på mine 74-motorer med samme Victron batterimonitor/shunt. Funker uproblematisk med å starte ene motoren på forbruksbanken. Jeg var inne på tanken om å kople begge motorene til startbanken, men ble frarådet dette av flere i en tidligere tråd her inne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er et spørsmål om hva shuntene tåler.

En del kan overbelastes med 100% for 10 - 15 minutter før den tar knekken,

shunten av nordan family 27 som er beregnet for 200A tåler over 1000A i 10 sekunder uten å blir skadet.

Her er det snakk om startbelastning i noen sekunder, i tillegg om en shunt som er beregnet for 500A permanent belastning.

Trådstarterens startmotoren trekker trolig ikke særlig mer enn 5kw = enten ca. 450A ved 12V eller 220A ved 24V.
Er det et hakk mer da er det heller ikke noe problem ved så kort tid.

Les bruksanvisningen til duppedingsene du har, t.o.m. for motorer. :smiley:

God helg!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kan du forklare dette REM? For meg gir det ingen mening å skille start- og forbruksbatterier for så å starte en av motorene på forbruksbanken.....

Synes vel også dette var litt snodig og unødig sløsing da jeg har en batteribank på 360Ah som kun den ene motoren anvender.

Som en ser her https://baatplassen.no/i/topic/108080-batteribank-med-forskjellig-ah-paa-batteri-som-er-parallelt-koblet/?p=1581423 synes ordningen faktisk å være standard på Fairline, Princess og kanskje også Jeannau?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

En annen ting er at jeg opplever at mine 63P er veldig lettstartet. Tar bare et sekund eller to før de er i gang. Er dine det også, Alf Erik?

Er det meg (Rolf Erik) du spør er svaret ja. De er lettstartet, sjøl om de ofte gjør en del runder før de starter. Dette har med temperaturen å gjøre. De starter momentant når de er varme eller det er varmt i været. Er det kallt går de en del runder for EDC systemet åpner dieseltilførselen. Dette har med røykutvikling å gjøre. Ved å tørne maskinene uten diesel komprimerer de luft, som i sin tid genererer varme i forbrenningskammerne. Dette er med på å redusere røykutviklingen. Til tross for dette ryker de noe ved oppstart i kalt vær, men ikke på langt nær så mye som i feks. mine gamle 41-motorer.

ad. planlegging:

Er det meg (Rolf Erik) du spør er svaret ja. De er lettstartet, sjøl om de ofte gjør en del runder før de starter. Dette har med temperaturen å gjøre. De starter momentant når de er varme eller det er varmt i været. Er det kallt går de en del runder for EDC systemet åpner dieseltilførselen. Dette har med røykutvikling å gjøre. Ved å tørne maskinene uten diesel komprimerer de luft, som i sin tid genererer varme i forbrenningskammerne. Dette er med på å redusere røykutviklingen. Til tross for dette ryker de noe ved oppstart i kalt vær, men ikke på langt nær så mye som i feks. mine gamle 41-motorer.

Det var Alf Erik som startet tråden, men ikke noe er bedre enn flere tilbakemeldinger. :-) Mine motorer har ikke EDC, så de starter nesten like fort uansett, vil jeg tro. Jeg var jo litt spent på om ett 75Ah BlueTop ville være nok på styrbord motor, men det har jo fungert helt utmerket så langt.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...