Lassolasse Startet 7.April.2005 Del på Facebook Startet 7.April.2005 Hei Jeg har en '54 sleipner med solex forgasser. Det jeg tror er hoved dysa? Forholdsvis stor justeringsskrue rett under bensintilførselen. Denne knakk i vinter og er nå byttet ut med en ny. Problemet er å stille den riktig inn. Har prøvd meg litt fram men bensinen flommer over og ut luftinntaket og pluggene er tørre. Mao. motoren starter ikke. Noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 På motorsykkler og biler er grunnstillingen som regel å skru skruen helt inn og 2,5 omdr. ut igjen. (Dette gjelder luftblandingskruen!) Det kan jo være verd et forsøk, synes det er rart at pluggene er tørre da, er du sikker på at det ikke er noe annet som er galt? Intruder Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Dersom bensinen flommer over er det nærliggende å tro at flottør/flottørventil ikke er i orden. Dette må repareres og bringes i orden før man i det hele kan tenke på justering. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Har selv en 55 modell FM med Solex forgasser 26..et eller annet. Hos meg så renner forgasseren over pga flottørventilen ikke lukker helt. Har bestilt ny fra FM. Kjørte i hele fjor med dette, på følgende måte: 1) Åpne for bensin 2) vente til at det begynte å renne ut av forgasser 3) skru igjen bensinkran 4)starte motor 5)Åpne for bensin igjen. For når motoren startet, greide vibrasjonene at ventuilen tettet og forgasser ikke rant over. Men hvis det er hoveddysa det er snakk om , så mener jeg at du skal skru den inn (Men veldig forsiktig) og så ca 1 omdreining ut igjen. Jeg vet Per Angell Hansen på Gokstad kystlag har manual på denne, jeg har en selv, men jeg tror den ligger på hytta. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 Takker for raske svar. For prøve meg litt frem i helga og håpe at ting ordner seg... Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Du sier at dysa er knekt, Hvor ligger den biten som er knekt av?? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Lassolasse Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 Fikk skrudd ut den resterende delen med en firkantsyl så det er ikke det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Hei Jeg har en '54 sleipner med solex forgasser. Det jeg tror er hoved dysa? Forholdsvis stor justeringsskrue rett under bensintilførselen. Denne knakk i vinter og er nå byttet ut med en ny. Problemet er å stille den riktig inn. Har prøvd meg litt fram men bensinen flommer over og ut luftinntaket og pluggene er tørre. Mao. motoren starter ikke. Noen tips??? <{POST_SNAPBACK}> hAR DU ET BILDE AV FORGASSEREN? Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5435/DSCF1679.jpg Det åpne hullet i bunnen er der justeringsskruen/dysa sitter... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Etter det jeg husker fra min tid med FM snekkemotorer, så justerte jeg dette på følgende vitenskaplige metode: Etter å ha kjørt motoren varm, ble det kjøring på full gass, og skruen skrus innover til motoren fusker, og deretter litt ut igjen. Det var aldri noe problem å starte selv om denne skruen var ute av posisjon. Det var riktignok mange andre startproblemer Som andre er inne på må du først fikse flottøren dersom det renner bensin ut av forgasseren. Også har du vel et choke-spjeld som med fordel kan brukes ved start, eller en "dram" på toppen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5435/DSCF1679.jpg Det åpne hullet i bunnen er der justeringsskruen/dysa sitter... <{POST_SNAPBACK}> Etter det jeg kan se er det åpne hullet på forgasseren ikke en dyse, men en bunnplugg. Tror at din forgasser har fast fullfartsdyse som ikke kan justeres. Det du kan justere er tomgangskruen og det gjør du som beskrevet i forige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Vi har også en Solex-forgasser, og jeg mener at det er som dospen sier; fast fullfartdyse! Du kan jo også sjekke her. Trykk på "Albin O21 och Solex förgasare", og last ned PDF-filen. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Etter det jeg kan se er det åpne hullet på forgasseren ikke en dyse, men en bunnplugg. Tror at din forgasser har fast fullfartsdyse som ikke kan justeres. Det du kan justere er tomgangskruen og det gjør du som beskrevet i forige innlegg. <{POST_SNAPBACK}> Tappeskruen, eller bunnpluggen kan sees til høyre på bildet. Så hullet er nok til en eller annen dyse, men dessverre kan jeg ikke mer enn det jeg allerede har skrevet. En telefon til FM eller Ing. Andreassen kan kanskje anbefales? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 Ja som Geir påpeker er det bunnpluggen som sees til høyre i bildet. Hva skruen er til vet jeg ikke, men på en skisse av forgasseren jeg fant kalles den "main jet" Det er også en mindre skrue lenger opp som sitter rett ved venturien (kan såvidt sees øverst i bildet) som jeg antar er tomgangsskruen. Jeg får se litt på dette flottørsystemet i helga tror jeg. Takker og bukker for hjelpa folkens, her var det virkelig hjelp å få... Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 (redigert) Skjønner ikke helt dette her. Det "hullet" som vises på bildet befinner seg så langt jeg kan forstå i bunnen av flottørkammeret. Normalt befinner det seg ikke dyser her, men ofte en kuleventil, eller annen innretning som fører drivstoffet fra flottørkammeret videre rundt i forgasseren og til slutt inn i innsuget. Har du noe bilde av den "skruen" du tok ut? "Mail jet" betyr hoveddyse, og denne er som regel fast. Støtter de andre her som antyder at full fartsdysen nok er fast. Det eneste du kan justere på en slik forgasser er luft\bensinblandingen for tomgang. Det er en glidende overgang fra denne "justeringen", eller det vi kaller tomgang, til fastdysen overtar bensin\luft-blandingen videre. Derfor er en god luft\bensin-blanding viktig for ren gange og bensinforbruk. Den justerbare "skruen" er kon, dvs spiss i enden, den har som regel også en liten fjær rundt seg, dette for å holde den i riktig posisjon. Finner du denne på forgasseren din, har du også funnet justeringen. Tomgangsskruen er intet annet enn en justeringen av anlegget for luftspjelet, en slags finjustering av gasshendelen, slik at tomgangsturtallet ikke blir for lavt. mvh M. Redigert 7.April.2005 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
fredivar Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Andre har hatt problemet før, se Båt magasinet Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5435/DSCF1675.jpg Her er delen som knakk... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Ok, da er jeg enig! Det er en dyse... mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 OK. Bildet viser den nevnte justeringsskrue. Det er med denne du justerer luft\bensinblandingen for tomgangen og opp til ca halv fart. Fredrikstad Motor, Marna Motor eller Forgasserservice i Drøbak bør kunne hjelpe deg med dette. Denne skruen mangler den typiske fjæren, i stedet sitter skruen i en hul mutter som kan strammes slik at selve justeringsskruen ikke beveger seg når motoren går. Håper du får tak i disse delene, alternativt har FM eller Marna Motor sikkert en forgasser du kan bruke. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Håper du får tak i disse delene, alternativt har FM eller Marna Motor sikkert en forgasser du kan bruke. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> ...eller Forgasserservice i Drøbak. Vi kjøpte en solexforgasser som det var skiftet alle deler på (altså som ny). Den er også i messing slik at den ikke ruster. Alt kom på ca 2000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 Har fått tak i nye deler. Hadde så flaks at jeg fant en i kjelleren i en rotekasse etter fatter'n. Fedre som sparer på alt kan være greie å ha... Problemet var å få stilt den inn, men som flere har påpekt her kan det nok tenkes at det er andre ting som forårsaker startproblemene... Får ta morgendagen til hjelp og håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Så vidt jeg husker så satt det ikke noen fjær på denne skruen på mine motorer. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lassolasse Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Da var kværna igang igjen. Hadde fra hverandre gasseren og blåste gjennom med trykkluft. Flottørventilen hang litt, så denne fikk jeg rengjordt. I tillegg fant jeg ut at magneten ga dårlig og til tider ingen gnist. Denne fikk jeg fikset hos et bilelektro firma for 600 kroner, så da er alt bare velstand... Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Lærerik lenke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.