Billa Startet 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2014 Hei Ligger ann til å kjøpe en båt med VP D6-330 fra 2008. Det foreligger en reklamasjonssak mellom selger og Volvo.Frostvæske tallet faller gjennom sessongen noe som tyder på at det trenger sjøvann inn i ferskvannsdelen. Volvo har skriftlig bekreftet at dette er en reklamasjonssak og at saken skal håndteres av Volvo.To tiltak er gjennomført hvorav første ikke førte frem og resultat av andre tiltak er ikke målt ennå. Sitter ikke på specs, derfor: Hva er serviceintervall på bytte av frostvæske? Volvo hevder 2 år. Hva er nedre akseptable verdi i grader? Altså, ved bytte av væske så er frosttemperatur -51C. Hva må den være etter 2 år for å kunne hevde at kjølesystemet er tett? Mvh Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hei, hvis frostvæsken blandes ut så vil de medføre endringer i nivået i kjølevæsketanken, hva er status på denne ? Frostvæsken bør for øvrig holde til rundt 30-40 minusgrader. som regel tilsvarende en 50% blanding med vann. Intervall på frostvæske er vel 2 år, men dette har liten betydning for beskyttelsen i denne sammenheng. Kun en lekkasje vil påvirke dette. Kanskje du kan fortelle litt mer om casen, lettere å gi svar da. Jon Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Det er relativt sjeldent at sjøvann kommer inn på fv siden, er det lekkasje er det heller motsatt. Trykk/ vakuum testing av varmeveksleren kan jo de fleste verksteder gjøre. Mulig en salinitet/ Konduktivitet test av kjølevannet også kan gi svar om det er salt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Kjølesystemet er trykktestet. Ingen lekkasje er målt. Det stiger ikke i beholderen og det burde ha blitt presset væske ut av denne. Volvo hevder at trykket er størst på saltvannsiden. Frostmotstand har falt fra -50C til -10C. Volvo har saken, erkjenner at dette er et mysterium og lover å ordne opp. Om jeg kjøper båten så vil jeg monitore frostmotstanden på kjølevæska, men hva kan jeg akseptere av redusert frostmotstand over 2 år før motoren kan friskmeldes? La oss anta at man starter på -50C med ny frostvæske. Mvh Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kaskazi Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Frostvæske skal i tillegg til å gi frostbeskyttelse også gi beskyttelse mot korrosjon. I tillegg han væsken visse smøreegenskaper. Korrosjonsvirkningen svekkes, mens frostssikkerheten holder lenge. Derfor skal frostvæsken er skal skiftes hvert 2. år som Volvo Pentas serviceintervall. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Skjønner, men hvordan defineres "tilfredsstillende tett kjølesystem" innefor service intervallet på 2 år? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kaskazi Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hvordan et tilfredsstillende tett kjølesystem definres ville jeg sjekket med f.eks. NAF. Klarer ikke leverandøren å oppfylle kravet og at mangelen ansees som vesentlig kan du ha krav på å omlevering eller heving. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Hei Billa, høres ut som et mysterium ja, men slik er det ofte med slike små lekkasjer. Normalt sett så er vel trykket på sjøvannsiden høyest i begynnelsen, men når motoren blir varm så øker trykket i ferskvannsdelen. Et tett kjølesystem er tett, det skal ikke forsvinne eller øke på væsken under bruk. Du vil kunne se forskjell på nivået i ekspansjonstanken utifra om motoren er varm eller kald. Jeg er litt usikker på om du egentlig har noe problem i det hele tatt. Kan ikke helt forstå at det skal være noe galt siden hverken nivået øker eller synker. Det greieste er nok som du sier å vaske systemet og fylle på ny frostvæske, deretter følge med på tilstanden. Det kan hende at det er noe galt med kjemien i kjølevæsken som er fylt på ? Redigert 9.Mai.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Frostegenskapene endres ikke i perioden hvis det ikke utvannes. Hadde litt myteriet rundt dette selv. Det viste seg å være utett radiatorlokk, så noe fordampet. Ble etterfylt med vann. Spørsmålet ble da om frostvæskegenskapene også fordamper. Ble uklart men ekspertene konkluderte med at det skjedde under visse temeperaturer. Byttet radiatorlokk, og sender nå kjølevannsprøver til norsk oljelab hvert eneste år. Har ingen forandring på hverken frostegenskaper, saltinnhold eller annet innhold fra år til år nå. Heller ikke nivå. Min proble stilling er altså ikke helt lik, men gjaldt VP motorer og original grønn blanding Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Volvo innrømmer at det er en reklamasjonssak og at det er et mysterium. Det er rart at det er tørt under motoren samtidig som at frostbestandigheten faller fra -51C til -10C. Øker trykket i ferskvannsdelen ved økende temperatur så kan jo dette forklare en del. Utett radiator lokk en annen forklaring. Problemet ble registrert i 2012. Kan dette ha forårsaket følgeskader som korrosjon på innsiden av ferskvannsdelen? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Nesten for utrolig til å være sant. Vi vet at D-motorene er svært sensitive for feil nivå på kjølevæske. Her skal det fordampe / lekke ut lik mengde frostveske som annen væske trenger inn. Andre feilkilder kan være vv-bereder og defroster. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Jeg ville levert inn kjølevannsprøver til analyse. Da får du analysert hva som er i vannet, og om det er noe skadelig, f. Eks salt vann. Koster ca 300 kr pr prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Nesten for utrolig til å være sant. Vi vet at D-motorene er svært sensitive for feil nivå på kjølevæske. Her skal det fordampe / lekke ut lik mengde frostveske som annen væske trenger inn. Andre feilkilder kan være vv-bereder og defroster. Hva mener du med at D motorene er svært sensitive på feil nivå? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 2 år på grønn væske. 4 år på gul væske Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Gjør som Nordan foreslår. Få det analysert. Så tar du det derfra når du får diagnosen Normalt er det ikke så ofte det er problem med lokket (på generelt motor grunnlag ) Redigert 9.Mai.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Det er ihvertfall uttalt av D-motorkjennere her og mekanikere på merkeverkstedet vi bruker, at feil nivå/ mengde raskt gir feilmelding. På den måten er de sensitive. -for ordens skyld nevner jeg at jeg bruker en motorbåt med D6 også, selv om det står seilbåt under her... Synes det bare er så rart at tap av frostvæske og tilførsel av annen væske skjer såpass samtidig, og med samme mengde at det ikke gir utslag på nivået. En kan jo lure på om det har blitt fylt på konsentrert frostvæske over tid, og ikke utblandet. Da blir frostmotstanden dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Konsentrert frostvæske har nivå på -12 Et tips verd å sjekke fra eureka Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hva er nedre akseptable verdi i grader? Altså, ved bytte av væske så er frosttemperatur -51C. Hva må den være etter 2 år for å kunne hevde at kjølesystemet er tett? Mvh Blandingen skal være 40% frostvæske / 60% vann på VP D6 iht. manual. Dette garanterer -28 grader. Gå ALDRI over 60% konsentratinnehold, noe som senker frysepunktet til -54 grader. Det ser ut til at du ligger helt ned mot maksimal tillatt blandingsforhold (-51 grader), hva er vitsen med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Legger til at jeg ikke har kjøpt båten ennå og selv ikke har kunnet sjekket alle fakta, men både verksted og eier er ryddige slik at jeg ut i fra at opplysningene stemmer. Årsaken til -51C er nok at det er oppdaget lekkasje og at de har sikret seg med maks konsentrat. -28C er altså spec. Bereder og defroster er en mulighet. Analyse må selvsagt gjøres av verkstedet som jo har reklamasjonen. Så langt, takk for alle svar. Man blir jo målløs og nervøs foran båtkjøp.... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 2 år på grønn væske. 4 år på gul væske Kan du forklare forskjellen? Min D4-225 har fortsatt den originale kjølevæsken fra 2008. Målt i høst til -25 grader. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Autorisert vp verksted skiftet min grønne i 2009 og sa 5 års intervall til meg. Tenkte å skifte i år, med mindre jeg kan helle pulveret som vp selger Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Vet ikke forskjellen. Men det er antikorrosjonsmiddelet som svekkes og som gjør at væsken byttes Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 ja, men vp selger vel et pulver til å blande i som er korrosjonsbeskyttelse ved svake blandinger. mer brukt på sørlige breddegrader hvor frostbeskyttelsen er mindre interresant. men jeg er usikker på om det kan brukes i en aldrene frostvæske, eller om det kun virker i en fersk - men svak - blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har tenkt på dette mysteriet lenge og med bakgrunn i en kommentar lengre oppe her så lurer jeg på om ikke lekkasjen kan være fra varmtvannssløyfa? Om denne varmeveksleren er lekk så kan vel kjølevæske lekke inn i varmtvannstanken. Denne er forbundet med ferkvannstanken. Kan dette jevne ut trykket slik at væske fra kjølesystemet ikke tapes eller overfylles. Om lekkajen er langsom kan det kanskje være vanskelig å lukte kjølevæske fra varmtvannet. Ka dokk trur? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har tenkt på dette mysteriet lenge og med bakgrunn i en kommentar lengre oppe her så lurer jeg på om ikke lekkasjen kan være fra varmtvannssløyfa? Om denne varmeveksleren er lekk så kan vel kjølevæske lekke inn i varmtvannstanken. Denne er forbundet med ferkvannstanken. Kan dette jevne ut trykket slik at væske fra kjølesystemet ikke tapes eller overfylles. Om lekkajen er langsom kan det kanskje være vanskelig å lukte kjølevæske fra varmtvannet. Ka dokk trur? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.