Jump to content

Serviceintervall frostvæske VP D6

Billa

Recommended Posts

Hei

Ligger ann til å kjøpe en båt med VP D6-330 fra 2008.

Det foreligger en reklamasjonssak mellom selger og Volvo.Frostvæske tallet faller gjennom sessongen noe som tyder på at det trenger sjøvann inn i ferskvannsdelen. Volvo har skriftlig bekreftet at dette er en reklamasjonssak og at saken skal håndteres av Volvo.To tiltak er gjennomført hvorav første ikke førte frem og resultat av andre tiltak er ikke målt ennå.

Sitter ikke på specs, derfor:

Hva er serviceintervall på bytte av frostvæske? Volvo hevder 2 år.

Hva er nedre akseptable verdi i grader? Altså, ved bytte av væske så er frosttemperatur -51C. Hva må den være etter 2 år for å kunne hevde at kjølesystemet er tett?

Mvh

Sushi

Hei,

hvis frostvæsken blandes ut så vil de medføre endringer i nivået i kjølevæsketanken, hva er status på denne ?

Frostvæsken bør for øvrig holde til rundt 30-40 minusgrader. som regel tilsvarende en 50% blanding med vann.

Intervall på frostvæske er vel 2 år, men dette har liten betydning for beskyttelsen i denne sammenheng. Kun en lekkasje vil påvirke dette.

Kanskje du kan fortelle litt mer om casen, lettere å gi svar da.

Jon

Kjølesystemet er trykktestet. Ingen lekkasje er målt.

Det stiger ikke i beholderen og det burde ha blitt presset væske ut av denne.

Volvo hevder at trykket er størst på saltvannsiden.

Frostmotstand har falt fra -50C til -10C.

Volvo har saken, erkjenner at dette er et mysterium og lover å ordne opp.

Om jeg kjøper båten så vil jeg monitore frostmotstanden på kjølevæska, men hva kan jeg akseptere av redusert frostmotstand over 2 år før motoren kan friskmeldes? La oss anta at man starter på -50C med ny frostvæske.

Mvh

Sushi

Hei Billa,

høres ut som et mysterium ja, men slik er det ofte med slike små lekkasjer.

Normalt sett så er vel trykket på sjøvannsiden høyest i begynnelsen, men når motoren blir varm så øker trykket i ferskvannsdelen.

Et tett kjølesystem er tett, det skal ikke forsvinne eller øke på væsken under bruk. Du vil kunne se forskjell på nivået i ekspansjonstanken utifra om motoren er varm eller kald.

Jeg er litt usikker på om du egentlig har noe problem i det hele tatt. Kan ikke helt forstå at det skal være noe galt siden hverken nivået øker eller synker.

Det greieste er nok som du sier å vaske systemet og fylle på ny frostvæske, deretter følge med på tilstanden.

Det kan hende at det er noe galt med kjemien i kjølevæsken som er fylt på ?

Redigert av Janoho (see edit history)

Frostegenskapene endres ikke i perioden hvis det ikke utvannes. Hadde litt myteriet rundt dette selv. Det viste seg å være utett radiatorlokk, så noe fordampet. Ble etterfylt med vann. Spørsmålet ble da om frostvæskegenskapene også fordamper. Ble uklart men ekspertene konkluderte med at det skjedde under visse temeperaturer. Byttet radiatorlokk, og sender nå kjølevannsprøver til norsk oljelab hvert eneste år. Har ingen forandring på hverken frostegenskaper, saltinnhold eller annet innhold fra år til år nå. Heller ikke nivå.

Min proble stilling er altså ikke helt lik, men gjaldt VP motorer og original grønn blanding

Volvo innrømmer at det er en reklamasjonssak og at det er et mysterium. Det er rart at det er tørt under motoren samtidig som at frostbestandigheten faller fra -51C til -10C. Øker trykket i ferskvannsdelen ved økende temperatur så kan jo dette forklare en del. Utett radiator lokk en annen forklaring.

Problemet ble registrert i 2012. Kan dette ha forårsaket følgeskader som korrosjon på innsiden av ferskvannsdelen?

Sushi

Nesten for utrolig til å være sant. Vi vet at D-motorene er svært sensitive for feil nivå på kjølevæske. Her skal det fordampe / lekke ut lik mengde frostveske som annen væske trenger inn. Andre feilkilder kan være vv-bereder og defroster.

Hva mener du med at D motorene er svært sensitive på feil nivå?

Det er ihvertfall uttalt av D-motorkjennere her og mekanikere på merkeverkstedet vi bruker, at feil nivå/ mengde raskt gir feilmelding. På den måten er de sensitive.

-for ordens skyld nevner jeg at jeg bruker en motorbåt med D6 også, selv om det står seilbåt under her...

Synes det bare er så rart at tap av frostvæske og tilførsel av annen væske skjer såpass samtidig, og med samme mengde at det ikke gir utslag på nivået.

En kan jo lure på om det har blitt fylt på konsentrert frostvæske over tid, og ikke utblandet. Da blir frostmotstanden dårligere.

Hva er nedre akseptable verdi i grader? Altså, ved bytte av væske så er frosttemperatur -51C. Hva må den være etter 2 år for å kunne hevde at kjølesystemet er tett?

Mvh

Blandingen skal være 40% frostvæske / 60% vann på VP D6 iht. manual. Dette garanterer -28 grader. Gå ALDRI over 60% konsentratinnehold, noe som senker frysepunktet til -54 grader.

Det ser ut til at du ligger helt ned mot maksimal tillatt blandingsforhold (-51 grader), hva er vitsen med dette?

Legger til at jeg ikke har kjøpt båten ennå og selv ikke har kunnet sjekket alle fakta, men både verksted og eier er ryddige slik at jeg ut i fra at opplysningene stemmer.

Årsaken til -51C er nok at det er oppdaget lekkasje og at de har sikret seg med maks konsentrat.

-28C er altså spec.

Bereder og defroster er en mulighet.

Analyse må selvsagt gjøres av verkstedet som jo har reklamasjonen.

Så langt, takk for alle svar. Man blir jo målløs og nervøs foran båtkjøp....

Sushi

Har tenkt på dette mysteriet lenge og med bakgrunn i en kommentar lengre oppe her så lurer jeg på om ikke lekkasjen kan være fra varmtvannssløyfa? Om denne varmeveksleren er lekk så kan vel kjølevæske lekke inn i varmtvannstanken. Denne er forbundet med ferkvannstanken. Kan dette jevne ut trykket slik at væske fra kjølesystemet ikke tapes eller overfylles. Om lekkajen er langsom kan det kanskje være vanskelig å lukte kjølevæske fra varmtvannet.

Ka dokk trur?

Sushi

Har tenkt på dette mysteriet lenge og med bakgrunn i en kommentar lengre oppe her så lurer jeg på om ikke lekkasjen kan være fra varmtvannssløyfa? Om denne varmeveksleren er lekk så kan vel kjølevæske lekke inn i varmtvannstanken. Denne er forbundet med ferkvannstanken. Kan dette jevne ut trykket slik at væske fra kjølesystemet ikke tapes eller overfylles. Om lekkajen er langsom kan det kanskje være vanskelig å lukte kjølevæske fra varmtvannet.

Ka dokk trur?

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...