Jump to content

Beta marine bd722 (beta20) med startproblemer

Amundss

Recommended Posts

Heisann!

Nå trenger jeg litt tips til feilsøking og mulige løsninger. Først tar jeg en oppsummering av historikken..

Før vinteren byttet jeg gir på min Beta Marine BD722. Jeg vippet opp motoren slik at jeg kom til, men det viste seg i ettertid at jeg hadde glemt å tømme eksosen for vann, noe som førte til vann i olja. Jeg byttet olje, filter, og gjorde det man bør gjøre når sånt oppstår. Jeg får start, men motoren fusker. Jeg finner ut at dieselpuma ikke fungerer som den skal, og sender inn denne til reparasjon. Den hadde tatt skade av vann som enten har kommet fra tanken, eller ved overnevnte uhell. Etter å ha vært borte en god stund tok jeg nå opp igjen arbeidet med å få det hele til å fungere. Jeg satt inn den nye dieselpumpa og monterte med det samme et nytt vannutskillingsfilter. Jeg har luftet godt ut av dieselsystemet, men jeg får ikke start. Starteren går rundt, men motoren vill ikke tenne.

Har dere der ute noen tips, forslag, eller synspunkter?

Vh

Amund

Hvis jeg husker riktig har du en Camshaft-Less Nippon/Denso (PFR) pumpe, denne rir på en separat kamaksel kun for pumpa, men den blir ikke berørt når du fjerner pumpa fra motoren. Tviler på at du har hatt av dekselet i front derav endret rotasjonstidspunktet på kammene. Under pumpa skal det være en shims/pakning for å justere tidspunktet når pumpa skal begynne å levere. Vet ikke om du har prøvd dette: skru lufteskruen helt ut, hold stopphendelen i stopp-posisjon mens du starter så det kommer rikelig i returrøret ....10-15 sekunder. Hadde også problem med start etter overhaling av pumpa på min kubota (Nanni), begynte med for-filteret, var så mye luft der at pumpa ikke fikk nok diesel.

pumpe.jpg

Hvor overhalte du pumpa?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men du ser den pinnen som stikker ut på siden, denne heter "rockerarm/controlrack" som igjen styrer barrels/sylinderliknende sak som plunger/stempel går opp/ned i for å push'e diesel til dysene. Er disse ute av posisjon i forhold til hvor rockerarm'en befinner seg på et gitt tidspunkt får du ikke trykk i pumpa. Tar det som en selvfølge at de sjekket pumpa på verkstedet før du fikk den.

Redigert av biozide (see edit history)

Jeg har ikke sjekket kompresjonen,til det må jeg vel ha noe målingsutstyr? Like greit å få noen med slikt utstyr til å komme å gjøre det kanskje?! Og hva er eventuell løsning på dårlig kompresjon?

Det er helt riktig som biozide tror, og bildet er av en helt lik pumpe. Denne pumpa er styrt av en egen kamaksling, og den har stått urørt siden jeg plukket ut pumpa.

Jeg har ikke prøvd det du skisserer, men det skal prøves!

Tusen takk for tips:)

Jeg sendte pumpa til et verksted i Skottland faktisk. Prisen var under halvparten av å få gjort det her i Trondheim, og med slunken studentlommebok var valget enkelt.

Har prøvd det biozide foreslo, men uten hell. :( Jeg er redd det er noe med kompresjonen, men jeg syns det er litt rart siden den gikk med den gamle dieselpumpa (med en del gass gikk den i alle fall på et vis). Dog kan det vel hende at den har tatt skade av å stå i 3 mnd i vinter. Eller hva tror dere?

En annen mulighet er at det rett og slett ikke kommer nok diesel frem til pumpa. Etter jeg monterte det nye vannutskillingsfilteret syns jeg dieselstrømmen fra lufteskruen på toppen av dielselfilteret på motoren har blitt litt dårligere.. Jeg syns egentlig det høres rart ut, men hva vet vel jeg?! :) Kan det være noe i dette?

Og dette med kompresjon.. Det kan vel komme av flere feil?! Ventiler, sylindere, sylinderringer? Andre ting?

Prøv å kobbe på en pumpebelg fra en utenbordsmotorslange før filter og pump til det kommer mye diesel ut retur uten bobler ... så prøv å starte igjen... jeg gjorde det med min d722 og da startet den tvert . kinnet mye før det uten større suksess ... etter at systemet ble fritt for bobler starter den etter 1/10 sec på starter...

Tviler på om kompresjonen er borte, det samme med timingen av dieselpumpe som blir styrt av en kam innvendig fra motor.

Alternativt kan du montere en el.fuelpumpe fra biltema, da er det bare å lufte fra tank og frem til motor, jeg gjorde det på min D722 og funket som bare det. Denne motor er som andre dieselmotorer følsomme på luft i dieseltilførsel.

En el.fuelpumpe fra biltema koster ca. 500,- og forenkler luftingen til et minimum.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...