Amundss Startet 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2014 Heisann! Nå trenger jeg litt tips til feilsøking og mulige løsninger. Først tar jeg en oppsummering av historikken.. Før vinteren byttet jeg gir på min Beta Marine BD722. Jeg vippet opp motoren slik at jeg kom til, men det viste seg i ettertid at jeg hadde glemt å tømme eksosen for vann, noe som førte til vann i olja. Jeg byttet olje, filter, og gjorde det man bør gjøre når sånt oppstår. Jeg får start, men motoren fusker. Jeg finner ut at dieselpuma ikke fungerer som den skal, og sender inn denne til reparasjon. Den hadde tatt skade av vann som enten har kommet fra tanken, eller ved overnevnte uhell. Etter å ha vært borte en god stund tok jeg nå opp igjen arbeidet med å få det hele til å fungere. Jeg satt inn den nye dieselpumpa og monterte med det samme et nytt vannutskillingsfilter. Jeg har luftet godt ut av dieselsystemet, men jeg får ikke start. Starteren går rundt, men motoren vill ikke tenne. Har dere der ute noen tips, forslag, eller synspunkter? Vh Amund Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Har du kontrollert Stopp solenoiden? at denne ikke har satt seg i stopp posissjon Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bukt Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 vet ikke hvordan dieselpumpen på denne styres men har du satt den sammen likt så ikke "tennpunkt" er blitt flyttet... Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Takk for svar:) Stopperen er det ikke, den er sjekket. Dette med tenningspunkt derimot, det kan jeg ikke gi deg noe svar på. Det eneste jeg kan si er at det er en rekkepumpe for 3-sylindrete motorer. :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 SIden du ikke kan si noe om det,er det garantert her feilen ligger.Jeg anbefaler deg å få fatt på en motorkyndig som kan hjelpe deg.Har du ikke peiling,spesielt når det gjelder tenningstidspunkt og dieselpumpe så bør du heller ikke tulle med det selv. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hvis du kan få tak i verkstedhåndboka så bør det gå fint skulle jeg tro. Ihvertfall om det er merker på tannhjulet i motoren og pumpa. Det må være eksakt, men det er ikke magi :) Lykke til, med litt research går det sikkert fint! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har du målt kompresjonen? Sjøvann inn gjennom ventilene og sylindrene ! Da kan vere rust og tæring og dermed dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Hvis jeg husker riktig har du en Camshaft-Less Nippon/Denso (PFR) pumpe, denne rir på en separat kamaksel kun for pumpa, men den blir ikke berørt når du fjerner pumpa fra motoren. Tviler på at du har hatt av dekselet i front derav endret rotasjonstidspunktet på kammene. Under pumpa skal det være en shims/pakning for å justere tidspunktet når pumpa skal begynne å levere. Vet ikke om du har prøvd dette: skru lufteskruen helt ut, hold stopphendelen i stopp-posisjon mens du starter så det kommer rikelig i returrøret ....10-15 sekunder. Hadde også problem med start etter overhaling av pumpa på min kubota (Nanni), begynte med for-filteret, var så mye luft der at pumpa ikke fikk nok diesel. Hvor overhalte du pumpa? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men du ser den pinnen som stikker ut på siden, denne heter "rockerarm/controlrack" som igjen styrer barrels/sylinderliknende sak som plunger/stempel går opp/ned i for å push'e diesel til dysene. Er disse ute av posisjon i forhold til hvor rockerarm'en befinner seg på et gitt tidspunkt får du ikke trykk i pumpa. Tar det som en selvfølge at de sjekket pumpa på verkstedet før du fikk den. Redigert 11.Mai.2014 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Her er en link fra den gang jeg overhalte, så kan du se hvordan pumpa ser ut innvendig....sikkert ikke til hjelp for deg:( https://baatplassen.no/i/topic/94663-overhaling-av-bosch-md-type-minipump-dieselpumpe/ Redigert 11.Mai.2014 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jeg har ikke sjekket kompresjonen,til det må jeg vel ha noe målingsutstyr? Like greit å få noen med slikt utstyr til å komme å gjøre det kanskje?! Og hva er eventuell løsning på dårlig kompresjon? Det er helt riktig som biozide tror, og bildet er av en helt lik pumpe. Denne pumpa er styrt av en egen kamaksling, og den har stått urørt siden jeg plukket ut pumpa. Jeg har ikke prøvd det du skisserer, men det skal prøves! Tusen takk for tips:) Jeg sendte pumpa til et verksted i Skottland faktisk. Prisen var under halvparten av å få gjort det her i Trondheim, og med slunken studentlommebok var valget enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Har prøvd det biozide foreslo, men uten hell. :( Jeg er redd det er noe med kompresjonen, men jeg syns det er litt rart siden den gikk med den gamle dieselpumpa (med en del gass gikk den i alle fall på et vis). Dog kan det vel hende at den har tatt skade av å stå i 3 mnd i vinter. Eller hva tror dere? En annen mulighet er at det rett og slett ikke kommer nok diesel frem til pumpa. Etter jeg monterte det nye vannutskillingsfilteret syns jeg dieselstrømmen fra lufteskruen på toppen av dielselfilteret på motoren har blitt litt dårligere.. Jeg syns egentlig det høres rart ut, men hva vet vel jeg?! :) Kan det være noe i dette? Og dette med kompresjon.. Det kan vel komme av flere feil?! Ventiler, sylindere, sylinderringer? Andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Prøv å kobbe på en pumpebelg fra en utenbordsmotorslange før filter og pump til det kommer mye diesel ut retur uten bobler ... så prøv å starte igjen... jeg gjorde det med min d722 og da startet den tvert . kinnet mye før det uten større suksess ... etter at systemet ble fritt for bobler starter den etter 1/10 sec på starter... Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 En sånn pumpebelg har jeg jo faktisk :) så det skal jeg også prøve.. Er det snakk om å koble den på før vannutskillingsfilteret, eller før filteret på motoren? Om det forresten er noen i Trondheim som har en kompresjonstester leier jeg gjerne den et par timer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Tviler på om kompresjonen er borte, det samme med timingen av dieselpumpe som blir styrt av en kam innvendig fra motor. Alternativt kan du montere en el.fuelpumpe fra biltema, da er det bare å lufte fra tank og frem til motor, jeg gjorde det på min D722 og funket som bare det. Denne motor er som andre dieselmotorer følsomme på luft i dieseltilførsel. En el.fuelpumpe fra biltema koster ca. 500,- og forenkler luftingen til et minimum. Redigert 12.Mai.2014 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Takk for tips:) Jeg synes også det er rart om jeg plutselig har mistet kompresjonen, men jeg kan ikke utelukke det helt sikkert mtp den litt klønete hendelsen med vann i olja.. Selv om jeg bytta olje 2 ganger etter det.. Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Kan opplyse om at noe jeg vil kalle for ekstremlufting (søling av rimelig mye diesel), samt justering av ventilklaringa til slutt gjorde susen :) Takk for all hjelp folkens :) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Flott!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.