Sierra34 Startet 9.Mai.2014 Del på Facebook Startet 9.Mai.2014 De fleste av dere som har ei gammel snekke med en diesel som sitter midt i båten vet at dette betyr støy. Steroen kan du bare glemme å høre på når du går for full fart. Dette irritererer meg! Da jeg kjøpte båten var det første jeg gjorde å bytte ut den gamle mineralulla med ny ull fra biltema med fin aluminiumsfolie på. Original støydemping var rett og slett brannfarlig. Det hjalp noe men jeg ble ikke akkurat slått til jorden av effekten! Derfor lurer på å bytte over til støymattene som biltema har (de som er tunge). Har også lest på forumet at å dempe vibrasjoner i hulrom kan være lurt. Derfor spør jeg dere på forumet om råd og hjelp. Slik ser det ut nå: Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 På forrige båten min var det et imponerende lavt støynivå. Husker ikke akkurat hva tidligere eier hadde gjort, men mener at drt ar et tykt lag med tradisjonell matte og et tykt lag med noe annet som så it som plater på utsiden, men rimelig porøst i mellom. Var rett og slett lite lyd. Har filosofert litt over hva som ble benyttet der da jeg kunne tenke meg et lavere støy nivå i nåværende båt også. Sitér dette innlegget Link to post
Sierra34 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Vel jeg planlegger å bytte ut den foliegreia dere ser på bildet med noe som ligner på blymatter fra biltema. Hvis dere ønsker skal jeg holde dere oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Ja, hold oss oppdatert. Jeg har prøvd den før og vet at det blir bedre, men i alle fall i min båt blir det såpass mye resonans i skroget at det uansett ikke blir stille. Men jeg garanterer hørbar forskjell! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Jeg støyisolerte med disse: http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/motorromsisolasjon/lydfelleskum-tungplate-isoboat-33mm-60x100cm Kanskje det samme som Biltema har? Var veldig nøye med at hele motorrommet ble støyisolert og resultatet ble bra Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 hvordan festes slike 'tungplater'? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Det er vanlig å lime disse fast, og i tillegg på utsatte plasser skru. Man bruker da en svær plastskive på skruen. Jeg vil og nevne at hvis man skal ha god effekt av isolering må man være nøye med å tette selv små sprekker/ gliper. Ting må fuges rundt om kring for ikke knirke og man kan bruke pakninger på dørkene. Sitér dette innlegget Link to post
Sierra34 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Jeg planlegger å lime dem fast til skottene. Men jeg fikk et lite tilbakeslag. Den fremre sylinderen lekker olje mellom blokka og sylinderforing/vankappe. Det er nok noe jeg har gjort. Før påske tok jeg ut alle tre hestene for å fjerne gammelt grums i vannkappa. Etter sammenstilling ble jeg veldig fornøyd da stasen starta men etter et par timers gange observerte jeg olje i bunnen. Etter nærmere inspeksjon ser det ut til at o-ringen til den fremre sylinderen lekker. Det betyr bare en ting - opp med stasen og sjekke hva som er feil. Regner med at det er en tre-timers jobb i morgen. Hvis dere vil kan jeg ta bilder av den grønne godklumpen slik at dere får følge med på saken. Her har dere et bilde fra sammenstillingen: Nedi hullet der det er papir skal det være en gul o-ring som tetter for oljelekkasje. Det jeg må gjøre i morgen er å demontere den ponnien som står der for å sjekke om o-ringen sitter rett. i tillegg er det et par mindre o-ringer også som jeg må sjekke. Heldigvis har jeg reservepakning så det skulle gå bra. Eneste jeg mangler er spare paking til manifold men håper det går bra med gjenbruk.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.