Jump to content

Yamaha 30 HK 88 mod Autolube - mister fart på turtall

MrDiet

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Askeladden 4400 med en Yamaha 30 HK lang stamme. Når jeg får litt turtall så virker det som om motor ikke skyver fremover. I sakte fart er det ingenting å utsette på fremdrift eller bakking.

Først tenkte jeg at den dro luft i stedet for vann, og tiltet motor til midten. Den stod på innerste. Dette medførte ingen endring. Tenkte så at den kanskje hopper ut av gir, men ser ikke sånn ut. Reiser seg litt og hopper litt når jeg drar på, og mister fremdrift etterhvert som turtall stiger. Motor sitt støynivå blir ekstremt høyt også.

Har de eminente noen tips? Hadde satt stor pris på det.

PS.

Splint er i og propell er festet. Satt motor i gir uten at den var på, vridde propell og skive i motor gikk rundt som ventet.

De jeg kjøpte den av, byttet girolje der og da når jeg hentet den. Var litt misfornøyd med eget arbeid, og etterfylte litt på øverste skrue. Kan dette arbeidet av selger ha noe å si?

HEI jeg hadde samme motor for en del år side . hadde samme problem jeg var ute og kjørte da motoren falt ned i turtalldet. viste seg at totakt tanken var kvart .så jeg fyllte på mer totakt olje. turtallet var normalt etter på . det viste seg at flottøren var stilt for høyt i tanken..

Turtallet er helt normalt og passer til økning, men fremdriften står stille, litt som om båten står å spinner.

Skal sjekke :-)

Høres ut som du har dårlig drivstofftilførsel, tett filter, dårlig lufting på tank, at motor ikke får nok bensin på full belastning.

Tusen takk for innspill. Nå skal det sies at jeg har begrenset med kunnskap om motorer og mekanikk, men bør ikke turtallet påvirkes negativt om bensin er årsak? Turtall øker i takt med kontroller, mens båt "står i ro". Bråker mer og røyker litt ekstra.

Hvis det er vulkingen rundt propellbosset som er dårlig, må du kjøpe en ny propell. Har opplevd dette på våre motorer et par ganger. Motoren går som normalt i sakte fart, men når belastning øker spinner propellen. Turtall øker følgelig raskere enn normalt, mens framdrift stanser opp.

Huff.. Nå ryker feriepengene på ny motor ;-) Hva ligger propeller på, 5000 pluss arbeid?

Ja, Maritim har rimelige Solas propeller. Har kjøpt propeller der i det siste. Dimensjon finner du som regel gravert inn et sted mellom propellbladene på bosset.

Kjøp med en ny rustfri splint, så slipper du å rette og styre med den gamle splinten. Ellers trenger du ei skralle med passende pipe til å løsne mutter som holder propellen. Hvis mutter sitter godt, klarer du ikke holde igjen propell for hånd. Du kan da bruke en passende plankebit e.l. (noe av tre) som du plasserer slik at propell ikke kan rotere når du skal løsne mutter. Sikkert lurt å ha på litt marine grease på propell aksling når du først har propellen av.

Sjekk dimensjon på den gamle før du drar for å kjøpe....

Du kan ta en tur til maritim på laksevåg. V sabb/frydenbø

De har propeller

Ja, Maritim har rimelige Solas propeller. Har kjøpt propeller der i det siste. Dimensjon finner du som regel gravert inn et sted mellom propellbladene på bosset.

Kjøp med en ny rustfri splint, så slipper du å rette og styre med den gamle splinten. Ellers trenger du ei skralle med passende pipe til å løsne mutter som holder propellen. Hvis mutter sitter godt, klarer du ikke holde igjen propell for hånd. Du kan da bruke en passende plankebit e.l. (noe av tre) som du plasserer slik at propell ikke kan rotere når du skal løsne mutter. Sikkert lurt å ha på litt marine grease på propell aksling når du først har propellen av.

Takk for tips :-)

Sprayet med rustløser i dag, så blir det ny propell i løpet av morgendagen :-)

burde ikke sitte noe særlig og det er ikke meningen at man skal stramme til med verktøy. Splinten sørger for at den ikke gjenger seg av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Får håpe det løser problemet. Slik du beskriver symptomene på "pasienten" virker det sannsynlig.

Min stesønn fikk dette problemet under en båttur med litt mye sjø, og begynte å bli bekymret for ikke å komme av flekken :rolleyes: Måtte bare slakke helt av på gassen og krype seg hjemover. Han skjønte ikke hva som skjedde, før jeg fikk vist ham det.

burde ikke sitte noe særlig og det er ikke meningen at man skal stramme til med verktøy. Splinten sørger for at den ikke gjenger seg av

Nå vet en jo aldri hvordan forrige eier har strammet til. Min erfaring er at en ikke klarer å løsne mutter ved å holde igjen propell for hånd. Jeg drar alltid til med verktøy, men ikke særlig mye kraft. Mutter må jo stå slik at det er mulig å få splinten igjennom hullet i akslingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...