Jump to content

Regulator for solcellepanel

phjens

Recommended Posts

Jeg kjøpte denne: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/regulator-for-solcellepanel-10a

Mye rimeligere. Jeg er ikke noen ekspert på regulatorer, men poenget så langt jeg vet er å stabilisere spenningen og sørge for at spenningen bare går en vei. Jeg målte 12,7 ut fra min regulator. Og siden12v anlegget er koblet på batteriet, så plugget jeg den i nærmeste sigg-tenner. Før jeg plugget i, målte jeg spenningen på batteriene til12,3 (etter et døgns bruk) og etter innpluggingen økte den opp til 12,4, for deretter å stabilisere seg der. Dvs. uten å falle videre med fortsatt bruk. Jeg er veldig fornøyd med det lille ekstra trykket med strøm fra panelet til batteriene, som igjen er miljøvennlig og gir meg mye mer tid uten landstrøm.:)

bilde

bilde

Kan regulator som er beregnet for agm batterier brukes til vanlige batterier og hva kan i tilfelle skje hvis ikke?

Tenkte på denne regulatoren:

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=4&pid=314

Umulig å si noe om da det jo er NULL tekniske opplysninger om laderen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vurderer å kjøpe Sunel 140W solcellepanel med Steca regulator for å liggende festet flatt på et tak.. Er det noen med erfaring fra Sunel, Steca.. Hvor mye effekt vil en tape på å ikke vinkle panelet mot solen, men la det ligge flatt?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Okei, så en taper ca. 25-30% ser jeg.. og det er levelig.. siden denne skal ligge på et tak.. hvor stort batteri bør man ha... Vekten er selvsagt litt kritisk.. men ser for meg noe rundt 100-120Ah..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vurderer å kjøpe Sunel 140W solcellepanel med Steca regulator for å liggende festet flatt på et tak.. Er det noen med erfaring fra Sunel, Steca.. Hvor mye effekt vil en tape på å ikke vinkle panelet mot solen, men la det ligge flatt?

Har ikke noe å utsette på Steca 1515 regulatoren og et 95 W panel

Panelet ligger stort sett slik, untagen i uthavn, ja det hjelper å flytte på det etter sola.

Hvor stort batteri kommer an på forbruket og hvor stor buffer en trenger i regnfulle perioder.

I den tiden jeg testet det i bøya holt det et Kjøleskap Isotherm 85 ltr ASU i drift og 2 X140 AH batterier .

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mitt 100W Sacred (semifleksibelt) ser ut til å klare å holde 2x145 Ah + Kjøleboksen gjennom uka. Samt topping av forbruksbanken etter helgen. I dag viser Steca-regulatoren et påfyll med 20 Ah. Den har da vært oppe i 14,5 V i en periode før den reduserte til ca 13,7. Nå har solen "gått ned" bak V. Bolærne og spenningen ligger på 12,8V.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...