Jump to content

lading (et uutømmelig emne...)


EspenH

Recommended Posts

Har en Yanmar 3GM-motor med en hitachi dynamo, og en Ladac spenningsregulator. Spørsmålet er om noe har erfaring med denne kombinasjonen.

 

Er Ladac 1204 ett-trinns regulator? Jeg har seilbåt og skal på langtur, hvordan behandles batteriene dersom jeg må kjøre motor over en lang periode. Er ikke en tre-trinns regulator bedre for batteriene ved kontinuerlig lading over lang tid?

 

Espen H (grønn på strøm)

Link to post
Share on other sites

Er Ladac 1204 ett-trinns regulator? Jeg har seilbåt og skal på langtur, hvordan behandles batteriene dersom jeg må kjøre motor over en lang periode. Er ikke en tre-trinns regulator bedre for batteriene ved kontinuerlig lading over lang tid?

Hei.

 

Ja, Ladac'en er en regulator som kun regulerer til 14,4volt ved 20 grader (høyere ved lav temperatur, og lavere ved høy). Men dersom du ikke går døgn etter døgn . . for motor, er det ikke noe problem. Ladestrømmen går ned så batteriet tar ikke skade. Men du kan få litt gassing slik at du må etterfylle vann. Kanskje det for et slikt tilfelle du nevner ville være riktigere med en 3-trinns lader. For vanlige helge/3-ukersferie på Sørlandet-båter, er imidlertid Ladac'en helt mitt i blinken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er det ikke noe som heter 3-trinns regulator lenger slik du spør etter. Går ut fra at du mener 3-trinns lader som kobles til lysnettet. Elektroniske regulatorer som brukes i dynamoer i dag er trinnløs. Ladac regulatoren er mer avansert og er nok bedre enn originalregulatorene. Lars H skriver at du kan få noe gassing fra batteriene. Mulig det, og i så tilfelle mer med gamle slitte batterier. Selv har jeg erfaring fra aggregatdrift der aggregatene har gått flere måneder i strekk. Har enda ikke opplevd gassing eller uttørking av batterier som noe problem. Vannivået på batteriene bør kontrolleres jevnlig, og så sjelden at vannivået reduseres for mye. Ta med batterivann på turen.

 

God Tur

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er det ikke noe som heter 3-trinns regulator lenger slik du spør etter.

Joda, det finnes selv om jeg personlig er mer enn fornøyd med Ladac regulatoren min. Sterling har en slik som de sier har IUoUo karakteristikk, og den skal være 4-trinns. Har ingen erfaring med denne selv, men den leveres av Becker som annonserer her på forumet under Leverandør-annonser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik Sterling regulator (det finnes forskjellige typer), og bruker den sammen med skillediode. Det fungerer bra nå, men jeg hadde litt problemer med Sterlingen og den gamle dynamoen mion, en Delco.

 

Uvisst av hvilken grunn...

 

Installasjonen av Ladac og Sterling er nokså lik, prisforskjellen kjenner jeg ikke. Sterlingen har en del "sikkerhetsfunksjoner" som skal forhindre skade ved f.eks. stor motstand i ladekabler eller senseledning som mister kontakten.

 

Du kan velge om Sterlingen skal lade med 14.4V eller 14.8V max. I en Sterling installasjon kan du sette en bryter på feltledningen og koble ut Sterlingen, og la dynamoens innebyggede regulator ta over. Kan være kjekt ved feil, liten motor osv. Mulig at dette også fungerer med Ladac, det vet jeg ikke.

 

Jeg ser Becker tar 1750,- for denne, og 2150,- for den litt mer avanserte utgaven med temperaturmåling av dynamo.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Joda, det finnes selv om jeg personlig er mer enn fornøyd med Ladac regulatoren min. Sterling har en slik som de sier har IUoUo karakteristikk, og den skal være 4-trinns. Har ingen erfaring med denne selv, men den leveres av Becker som annonserer her på forumet under Leverandør-annonser.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Man blir aldri for gammel for å lære noe nytt.

Link to post
Share on other sites

Man blir aldri for gammel for å lære noe nytt.

Det har du helt rett i! Har forsøkt på det hele livet,

og da jeg blir 62 senere i år må jeg vel ha blitt ganske "glup" nå?? :blush::cool::lol:

 

Lars H.

(3 - 4 timer igjen til årets første helgetur på sjøen!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...