Aksept2014 Startet 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2014 Første turen etter det berømte verkstedet hadde gjort jobben, stopper generatoren etter en times gange. Åpner opp deksel på generator og ser dette... Hva er konsekvensene? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Hva er slangen retur el .annet ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Jeg vet ikke hva det er... Den har ikke blitt skrudd på etter service, eller ikke skrudd ordentlig på slik at den har falt av. Er det kjølevæske? Eller diesel? Redigert 10.Mai.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Kan se ut som kjølevannslange, men stusser på at ekspansjonstanken står så lavt. Er det noe rester av søl der? Lett og lukte/ kjenne om det er frostvæske eller diesel. Det verkstedet ditt tror jeg mange har lyst til å holde seg langt unna... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Er nok ikke diesel for det er den i grå slange som går inn på pumpen ...tror heller det er kjøleveske for ser ekspansjonstanken er tom på bildet ditt så kan muligens ha blitt varmgang og derfor stopp og i verste fall skjært motor .....det kan fort bli en dyr reperasjon Hvor kommer den løse slangen fra ? pumpen midt i siste bilde ? Redigert 10.Mai.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Jeg frykter det samme SAP... Her har det nok skjært seg pga varmgang. Det får verkstedet ta på sin regning. Redigert 10.Mai.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Det underlättar för dom som Du vill ha hjälp av om du gör lite research själv. T ex är det ju rätt enkelt att med finger och lukt avgöra om det är diesel eller kylvatten. Till att se till från Dina sidoställda bilder så är det nog mest troligt kylvätska. Aggregatet har vakter som stoppar det om det får brist på kylvätska eller smörjolja. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ja, det er som sagt kjølevæske. Jeg ville ikke røre så mye pga bevisbyrden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Mitt aggregat har autostopp hvis det blir for varmt. Er du heldig har det stoppet helt av seg selv uten skader. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Her skulle slangen stått... Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Mitt aggregat har autostopp hvis det blir for varmt. Er du heldig har det stoppet helt av seg selv uten skader. Får krysse fingrene, men det er strengt tatt verkstedet som får gjøre det... Er det noen som helst skade der, så kommer det ingen betaling fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Kan den slangen ha sittet der den røde pilen peker? Kommer slangen fra drivstoff-filteret eller matepumep? I så fall er vel dette drivstoff inn til innsprøytningspumpe. Og da er sjansen stor for at det bare er å sette på slangen, lufte og starte opp. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Hvis det er diesel, så hvorfor er kjølevæsketanken tom? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Går det an å tørne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg har ikke våget å prøve eller røre noe Mulligan...får avvente til verkstedet tar ansvaret for dette. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Dette ser veldig ut som den motoren Volvo Penta bruker i sine D1-20 og D1-30 (de bruker som kjent Perkins deler). I så fall er dette diesel inn på pumpa, og ingen større skade skjedd, jeg støtter Jens_P. Slangen er merket 7,9mm, det er ikke kjølevann. Men la verkstedet ordne opp, kanskje de husker å stramme den slangeklemma neste gang. Uten videre peil på det, så tviler jeg på at det er ekspansjonstanken vi ser, det er vel helt ulogisk å ha den i bunn av kjølevannskretsen? Må bli mye søl å etterfylle kjølevæske i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Har en motorsykkel hvor ekspansjonstanken sitter lavere en nederste denen av kjølekappen i motoren så det behøver ikke være noe problem om systemet er konstruert for denne løsningen. For å spille litt Djevlens Høyre Hånd....: Er slangen tilførsel til Dieselpumpa? I såfall burde det være noe vakuum der under drift og med det holde den på plass med mindre klemma aldri ble dratt till da kan slangen ha viberert av stussen. Regner med at generatoren har lokal retur - ikke via tanken. Hvis nå om så er (tilførsel) , hvorfor skulle verkstedet demontere denne? Har den vært løs siden generatoren var ny og helt tilfeldig valgt dette tidspunktet for å løsne. Second knot but last, har verkstedet gjort noe som helst med generatoren ved "servicen" ??...... Annet en å sende en S-T-O-R rreeggnniinng...? Redigert 10.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jepp. Service på generator var utført. Det ligger forresten ganske mye spill i kjølsvinet nå som kommer fra generator. Lukter diesel Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Dette ser veldig ut som den motoren Volvo Penta bruker i sine D1-20 og D1-30 Dette er en Kohler generator. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Med motor fra Perkins som er same basismotor som VP bruker på D1 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 (redigert) Det er slangen til dieseltilførsel til dieselpumpen... Sett på, luft ut, sjekk/ fyll etter kjølevæske, start opp! Etter service skal man ALLTID sjekke nivåer på væsker etter litt kjøring. Redigert 10.Mai.2014 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Første som slo meg også at dette er diesel slange med 8mm. Stedet den skal inn på indikerer det samme. luft på slangen så merker du om det er diesel eller ei. Diesel som så mange sier plugg den på start opp. Systemet er vel selvluftende vil jeg tro? Er mitt aggregat som er mye eldre. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Det rimer nok med hva som er gjort på service (byttet filter etc). Men i såfall spørsmålet om hvordor kjølevæske tanken er tom er et mysterium... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Kjenner ikke denne motoren, men normalt vil en ekspansjonstank som dette sitte høyest opp i systemet. Her sitter den langt ned, litt ukjent på hvorfor denne løsningen for meg. Har de byttet frostvæske? Kan jo hende også denne slangeklemmen ikke er trukket til skikkelig, eller den slangen de tok av for å tømme? Ville fulgt slangene på kjøling for å se om det er noe frostvæske å se ved en slangeklemme. Kan være to forskjellige forhold som spiller inn her. Behøver ikke være sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Kjenner denne motor godt, har nettopp hatt en slik i atomer....Det er en dieselslange. Manglende kjølevæske kan skyldes at dem har skiftet væske, så har det stått litt luft i systemet...ikke unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.