Dieselboy Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ser ut for at dieselslangen er rimelig ny, mulig dem har glemt å trekke til klemmen.... Kjølevæsketanken.....denne skal være TOM, da denne kun fanger opp overskytende væske fra systemet, fra overløpet under troppen til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Hvorfor velge service fra et firma som leverer en ubrukelig vare ? Dieselboy mener at vi må sjekke nivåer etc. selv etter en service er foretatt av "noen som kan dette". Hvorfor sette jobben bort da ? Det er mange ukyndige som skrur på biler på bilverksteder som skal være "godkjente". Dette er vel noe de fleste har opplevd. Jeg tror det er enda flere som tar service på båter som ikke har peiling. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Helt normalt å kontrollere nivåer etter kort tid etter service, ikke sikkert all luft er ute av feks kjølesystemet etter bytte av kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Det er jo lovende hvis det kun er slangeklemmen på dieselslangen. Da er det bare litt spill som må ryddes opp i regner jeg med. Generator har forøvrig kun gått 50 timer, derfor ser det nytt ut, slik jeg liker det :) Men hvis det er "helt normalt" å sjekke disse nivåene rett etter service, hvorfor gir ingen beskjed om dette? Et dekkverksted er f.eks veldig gode på å fortelle oss at vi må etterstramme bolter Redigert 11.Mai.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Det står i motorens manual hvordan man skal forholde seg til sjekk av olje og andre punkter på maskiner. Eg har ikkje sett noko i motormanualer ennå om at lokale verkstedbesøk utløser oppheving av fabrikantens anvisninger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jori Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Kjølevæsketanken.....denne skal være TOM, da denne kun fanger opp overskytende væske fra systemet, fra overløpet under troppen til varmeveksleren. Akkurat det samme jeg tenkte pga av tankens plassering. Turte ikke si det, da jeg ikke kjenner motoren og var redd for å mislede. De er dyre disse aggregatene, så greit at rådene er så korrekte som mulig. Aksept, basert på alle tips her: Luft på slangen som er løs, garantert dieselluft du kjenner. Fest den. Gå så over alle slangene på kjølesystemet, se etter lekkasje. Hvis du ikke finner det, supert Les manual for hvordan kjølevæske måles/etterfylles, følg instruks. Jeg tror du da er klar til å starte opp igjen. Antakelig har du en håndpumpe ett sted, så pump dieselen rundt i systemet, og du må nok jobbe litt med starter for å lufte ut den siste luften i systemet og jeg tipper den starter igjen. Jeg antar den er selvluftende. Det vil stå i manual det også, og dieselboy vet det helt sikkert, som kjenner motoren. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Mulig det kan være en håndpumpe på toppen av fuelfilteret som vises så vidt på bildet. Vrient å si sikkert, da det benyttes litt forskjellige løsninger alt etter konfig på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Den startet på første forsøk etter montering av slangen igjen :) Ingen pumping var nødvendig. Mye diesel i bunn av motorrommet da... Fikk pumpet opp det meste. Hva er det beste for å fjerne dieselrestene/lukt fra kjølsvin? Zalovann er jo greit, men det sitter jo litt i... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 citrus rens er effektivt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Dieselboy Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Bra at d ordnet seg... Vaske vaske vaske... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Den startet på første forsøk etter montering av slangen igjen :) Ingen pumping var nødvendig. Mye diesel i bunn av motorrommet da... Fikk pumpet opp det meste. Hva er det beste for å fjerne dieselrestene/lukt fra kjølsvin? Zalovann er jo greit, men det sitter jo litt i... Se der ja, flott Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Eg har hørt at å drysse ut vaniljesukker skal hjelpe. (Men eg ville zalovasket først) Kanskje etter noen dager virkning så kan du skylle det vekk og lense ut. Eg veit ikkje korleis vaniljesukker blir i vann, så eg ville prøvd å røre litt ut først i eit glass vann, slik at du unngår at det ligger noko klin igjen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.