Jump to content

Suzuki DF 15 BRS ny motor turtall alarm

ovsj56448

Recommended Posts

God kveld,

Har nå kjøpt en 15 HK Suzuki og må da selvfølgelig fullføre innkjørings perioden. Jeg har nå kommet til det punktet at jeg skal kunne gi full gass i maks 5 minutter. Problemet er at når jeg gir full gass så går alarmen på motoren og et rødt lys skrus på. Samtidig så lager motoren en ulyd. Kan dette være at "datamaskinen" i Suzukien merker at motoren ikke er innkjørt helt? Jeg har fulgt innkjørings-innstruksjonene nøye og motoren har på alle måter blitt behandlet pent.

Hva tror dere? Er det en produksjonsfeil, eller noe lignende?

Takker for svar,

Les bruksanvisningen ang hva rød lampe og alarm betyr. Vanligvis varsel om at det er for høy motortemp eller turtall, lavt oljetrykk ol. Ofte ulike signaler for ulike feil. Har du ikke turteller er det jo ikke så lett å fastslå om turtallet virkelig er for høyt, men mest sannsynlig da alarmen jo inntrer ved max pådrag. Prøv med større propell og se om feilen forsvinner. Eventuelt kan du laste opp båten med noen gjødde kamerater, slik at motoren ikke orker så høyt turtall, for å se om du får alarm også da ved wot.

Rød lampe og automatisk nedsenking av turtall til 3000 o/m er i følge bruksanvisningen alarm for høyt turtall. Å kjøpe ny propell koster litt så hører derfor heller med forhandler. Kan det ikke også hende at motoren selv merker at den ikke er ferdig innkjørt? Dette er altså en "smart" motor så en vet aldri. Dog så står det ingenting om dette i bruksanvisningen.

Det er nok det! Motoren går for lett med originalpropellen! Blir som i en bil, trenger ikke full gass for å få fullt turtall på 1 og 2 gir. Turtallsperra går på antall omdreininger og ikke hvor mye pådrag man har. Riben vår er omtrent like stor som din tror jeg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Ser at du skriver at du har en 15 hk BRS, er dette en 9,9 med større restriktorplate? 15 hesteren heter vel ARS?? Her har Suzuki brukt samme motor fra 9,9 til 20 hk. forskjellen er restriktorplatene samt at fra 15hk til 20 hk så har de hevet turtallsperra med 500 rpm for å få ut litt mere effekt. En 9,9 blir helt lik 15 med annen struping på lufta! ECU kan omprogrammeres om du ønsker 20 hk, delene til luftinntaket koster etpar-tre hundrelapper!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Turtallssperren kobler inn pga for høyt turtall. Inegnting feil. Aldri produksjonsfeil på japanske motorer. Sett på en propell med litt større stigning slik at du får senket max turtall, forutsatt at du ikke har montert motoren for høyt eller trimmer for mye ut.

Alt er ikke lenger som det var! Disse er laget i Thailand!

• 3 måneder senere...

Har kjøpt samme motoren (9.9b skrudd opp til 15hk) og har den på en 40kg tung rib på 3,1 meter. Turtallssperre slår inn på 3/4 gass. Ser en i denne tråden kjøpte stålpropell med stigning 11. Hvordan funket dette og kan det anbefales? Er litt redd tyngre propell kan bli tungt når rib lastes med folk, men vil jo gjerne ha god toppfart når jeg er alene ombord også....

Noen nye erfaringer?

Har kjøpt samme motoren (9.9b skrudd opp til 15hk) og har den på en 40kg tung rib på 3,1 meter. Turtallssperre slår inn på 3/4 gass. Ser en i denne tråden kjøpte stålpropell med stigning 11. Hvordan funket dette og kan det anbefales? Er litt redd tyngre propell kan bli tungt når rib lastes med folk, men vil jo gjerne ha god toppfart når jeg er alene ombord også....

Noen nye erfaringer?

Heisann! Ser du har byttet til 15 hk restriktor, hvorfor ikke bytte direkte til 20 hk deler? Samme jobben og samme pris! Merket betydelig effektøkning fra 15 til 20 hk. Jeg har ikke programmert opp turtallsperra.

Men nok om det, du spør om propell og der har jeg svært god erfaring med propellbyttet. Jeg kjøpte en 11" solas stålpropell og var spent på hvilken fart jeg ville få. Den klokket inn på 50,3 km/t (målte to veier med gps) noe som gir litt over 27 knop!! båten løfter mye bedre ut av vannet og kjenner at den ligger mye finere på "hælen" på båten. Tenkte jeg skulle bruke originalpropellen til å kjøre tube og sånt med, men den drar greit opp i plan med ungene på slep. Eneste negative er at den antagelig skulle stått ørlite grann dypere da den har en tendens til å spinne litt når den blir provosert litt, men det kan også komme av at smart-tabsene løfter litt mye i hekken! Har ikke fått surra meg til å prøve med tabsene bindt opp!

• 1 år senere...

Junior har en ny 9.9 (15 hk) som står på en Brig 330.

Opplever at motoren på fullt pådrag "lugger" litt og gir rød lampe. Løses,ved å slakke av litt på pådraget.

Dette høres ut som det dere beskriver ovenfor. Propellen er en 9" stigning. Tror det er en slags "standard propell".

Trenger jeg en med større stigning?

Er det noe software som kan lese ut disse feilkoden immer klartekst en den røde lampen som lyser for alle feilsituasjoner?

Junior har en ny 9.9 (15 hk) som står på en Brig 330.

Opplever at motoren på fullt pådrag "lugger" litt og gir rød lampe. Løses,ved å slakke av litt på pådraget.

Dette høres ut som det dere beskriver ovenfor. Propellen er en 9" stigning. Tror det er en slags "standard propell".

Trenger jeg en med større stigning?

Er det noe software som kan lese ut disse feilkoden immer klartekst en den røde lampen som lyser for alle feilsituasjoner?

Dette er nok som du nevner at motoren er på turtallsperra, utifra båttype så tipper jeg at dette skjer omtrent ved 17-18 knop. Disse motorene er sterke og klarer fint propeller med mer stiging på lette båter. Er motoren gjort om til 15 hk eller 20 hk? kan anbefale 11 tommeren i stål fra Solas. på vår rib (320) med full innreding (vekt ca 100 kg+ motor) økte toppfart med 50%!! Planer lett allikevel og har fint trekt tube med stålpropellen. kosta en drøy tusenlapp om jeg ikke husker feil.

Dette er nok som du nevner at motoren er på turtallsperra, utifra båttype så tipper jeg at dette skjer omtrent ved 17-18 knop. Disse motorene er sterke og klarer fint propeller med mer stiging på lette båter. Er motoren gjort om til 15 hk eller 20 hk? kan anbefale 11 tommeren i stål fra Solas. på vår rib (320) med full innreding (vekt ca 100 kg+ motor) økte toppfart med 50%!! Planer lett allikevel og har fint trekt tube med stålpropellen. kosta en drøy tusenlapp om jeg ikke husker feil.

Ja det tror jeg nok stemmer ....litt under 20 knop ihvertfall.   Jeg prøver meg med en Solas. Ser de har en inne på Maritim   - Aluminium prob dog, men det burde vel gi samme effekten allikevel.

Kjøpte for en tid tilbake Suzuki 9,9 BSport som av forhandler ble justert til 15 hk. Når jeg da satte motor på en landstedsbåt Askeladden 14-2210, fikk jeg samme problem med hakking og ujevn gange når jeg kom opp i turtall. Pratet med forhandler, og vi byttet til riktig propell uten omkostninger. Var en enkel sak for oss dette. Etter dette fungerte alt ok, og båten gjør i overkant av 20 knop. Hadde det gått fortere med den båten, vil den begynne å balansere på kjølen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...