ovsj56448 Startet 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2014 God kveld, Har nå kjøpt en 15 HK Suzuki og må da selvfølgelig fullføre innkjørings perioden. Jeg har nå kommet til det punktet at jeg skal kunne gi full gass i maks 5 minutter. Problemet er at når jeg gir full gass så går alarmen på motoren og et rødt lys skrus på. Samtidig så lager motoren en ulyd. Kan dette være at "datamaskinen" i Suzukien merker at motoren ikke er innkjørt helt? Jeg har fulgt innkjørings-innstruksjonene nøye og motoren har på alle måter blitt behandlet pent. Hva tror dere? Er det en produksjonsfeil, eller noe lignende? Takker for svar, Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Turtallssperren kobler inn pga for høyt turtall. Inegnting feil. Aldri produksjonsfeil på japanske motorer. Sett på en propell med litt større stigning slik at du får senket max turtall, forutsatt at du ikke har montert motoren for høyt eller trimmer for mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Propellen som sitter på er en standard propell som er montert av Bakken Motor så kan ikke helt forstå hvordan turtallet kan bli for høyt. Båten er en av de tyngste båtene i sin klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Les bruksanvisningen ang hva rød lampe og alarm betyr. Vanligvis varsel om at det er for høy motortemp eller turtall, lavt oljetrykk ol. Ofte ulike signaler for ulike feil. Har du ikke turteller er det jo ikke så lett å fastslå om turtallet virkelig er for høyt, men mest sannsynlig da alarmen jo inntrer ved max pådrag. Prøv med større propell og se om feilen forsvinner. Eventuelt kan du laste opp båten med noen gjødde kamerater, slik at motoren ikke orker så høyt turtall, for å se om du får alarm også da ved wot. Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Rød lampe og automatisk nedsenking av turtall til 3000 o/m er i følge bruksanvisningen alarm for høyt turtall. Å kjøpe ny propell koster litt så hører derfor heller med forhandler. Kan det ikke også hende at motoren selv merker at den ikke er ferdig innkjørt? Dette er altså en "smart" motor så en vet aldri. Dog så står det ingenting om dette i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Har tilsvarende motor og den klarer 17 knop med originalpropellen, da har jeg trekvart gass, helt oppunder turtallsperra! Har bestilt 11" stålpropell istedenfor 9" standard aluminium. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ovsj56448 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det er vel ikke en turtallsperre på 3/4 gass? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Det er nok det! Motoren går for lett med originalpropellen! Blir som i en bil, trenger ikke full gass for å få fullt turtall på 1 og 2 gir. Turtallsperra går på antall omdreininger og ikke hvor mye pådrag man har. Riben vår er omtrent like stor som din tror jeg! Redigert 13.Mai.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Ser at du skriver at du har en 15 hk BRS, er dette en 9,9 med større restriktorplate? 15 hesteren heter vel ARS?? Her har Suzuki brukt samme motor fra 9,9 til 20 hk. forskjellen er restriktorplatene samt at fra 15hk til 20 hk så har de hevet turtallsperra med 500 rpm for å få ut litt mere effekt. En 9,9 blir helt lik 15 med annen struping på lufta! ECU kan omprogrammeres om du ønsker 20 hk, delene til luftinntaket koster etpar-tre hundrelapper! Redigert 13.Mai.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ovsj56448 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Vet ikke om det er restriktorplate eller ikke. Men det er i alle fall en av de motorene som er like store fra 9.9-20HK. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Hvilken fart får du før alarmen går? Min motor "lugger" noen ganger på turtallssperra før alarmen går og turtallet settes ned, er det sånn hos deg også?? Redigert 13.Mai.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Turtallssperren kobler inn pga for høyt turtall. Inegnting feil. Aldri produksjonsfeil på japanske motorer. Sett på en propell med litt større stigning slik at du får senket max turtall, forutsatt at du ikke har montert motoren for høyt eller trimmer for mye ut. Alt er ikke lenger som det var! Disse er laget i Thailand! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ovsj56448 Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Viser seg at det er for høyt turtall. Skal snakke med forhandler som sannsynligvis foreslår større blad-areal på propell. Men takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Er det ikke bedre med større stigning isteden,så du får utnyttet motoren mest mulig? Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Øker ikke stigningen bare akselerasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Nei motsatt,den øker toppfarten og turtallet vil gå ned. Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Jaja, skal i alle fall høre med forhandler og hva de sier. Foreløpig så går bare båten 15 knop med en person, noe som jeg syns er veldig lavt for en 15 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Har kjøpt samme motoren (9.9b skrudd opp til 15hk) og har den på en 40kg tung rib på 3,1 meter. Turtallssperre slår inn på 3/4 gass. Ser en i denne tråden kjøpte stålpropell med stigning 11. Hvordan funket dette og kan det anbefales? Er litt redd tyngre propell kan bli tungt når rib lastes med folk, men vil jo gjerne ha god toppfart når jeg er alene ombord også.... Noen nye erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Har kjøpt samme motoren (9.9b skrudd opp til 15hk) og har den på en 40kg tung rib på 3,1 meter. Turtallssperre slår inn på 3/4 gass. Ser en i denne tråden kjøpte stålpropell med stigning 11. Hvordan funket dette og kan det anbefales? Er litt redd tyngre propell kan bli tungt når rib lastes med folk, men vil jo gjerne ha god toppfart når jeg er alene ombord også.... Noen nye erfaringer? Heisann! Ser du har byttet til 15 hk restriktor, hvorfor ikke bytte direkte til 20 hk deler? Samme jobben og samme pris! Merket betydelig effektøkning fra 15 til 20 hk. Jeg har ikke programmert opp turtallsperra. Men nok om det, du spør om propell og der har jeg svært god erfaring med propellbyttet. Jeg kjøpte en 11" solas stålpropell og var spent på hvilken fart jeg ville få. Den klokket inn på 50,3 km/t (målte to veier med gps) noe som gir litt over 27 knop!! båten løfter mye bedre ut av vannet og kjenner at den ligger mye finere på "hælen" på båten. Tenkte jeg skulle bruke originalpropellen til å kjøre tube og sånt med, men den drar greit opp i plan med ungene på slep. Eneste negative er at den antagelig skulle stått ørlite grann dypere da den har en tendens til å spinne litt når den blir provosert litt, men det kan også komme av at smart-tabsene løfter litt mye i hekken! Har ikke fått surra meg til å prøve med tabsene bindt opp! Redigert 8.September.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
TomF Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Junior har en ny 9.9 (15 hk) som står på en Brig 330. Opplever at motoren på fullt pådrag "lugger" litt og gir rød lampe. Løses,ved å slakke av litt på pådraget. Dette høres ut som det dere beskriver ovenfor. Propellen er en 9" stigning. Tror det er en slags "standard propell". Trenger jeg en med større stigning? Er det noe software som kan lese ut disse feilkoden immer klartekst en den røde lampen som lyser for alle feilsituasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Hvis den er gjort om til 15 og du har original 9.9 propell, blir den for liten og turtallsperra slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Junior har en ny 9.9 (15 hk) som står på en Brig 330. Opplever at motoren på fullt pådrag "lugger" litt og gir rød lampe. Løses,ved å slakke av litt på pådraget. Dette høres ut som det dere beskriver ovenfor. Propellen er en 9" stigning. Tror det er en slags "standard propell". Trenger jeg en med større stigning? Er det noe software som kan lese ut disse feilkoden immer klartekst en den røde lampen som lyser for alle feilsituasjoner? Dette er nok som du nevner at motoren er på turtallsperra, utifra båttype så tipper jeg at dette skjer omtrent ved 17-18 knop. Disse motorene er sterke og klarer fint propeller med mer stiging på lette båter. Er motoren gjort om til 15 hk eller 20 hk? kan anbefale 11 tommeren i stål fra Solas. på vår rib (320) med full innreding (vekt ca 100 kg+ motor) økte toppfart med 50%!! Planer lett allikevel og har fint trekt tube med stålpropellen. kosta en drøy tusenlapp om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
TomF Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Dette er nok som du nevner at motoren er på turtallsperra, utifra båttype så tipper jeg at dette skjer omtrent ved 17-18 knop. Disse motorene er sterke og klarer fint propeller med mer stiging på lette båter. Er motoren gjort om til 15 hk eller 20 hk? kan anbefale 11 tommeren i stål fra Solas. på vår rib (320) med full innreding (vekt ca 100 kg+ motor) økte toppfart med 50%!! Planer lett allikevel og har fint trekt tube med stålpropellen. kosta en drøy tusenlapp om jeg ikke husker feil. Ja det tror jeg nok stemmer ....litt under 20 knop ihvertfall. Jeg prøver meg med en Solas. Ser de har en inne på Maritim - Aluminium prob dog, men det burde vel gi samme effekten allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Kjøpte for en tid tilbake Suzuki 9,9 BSport som av forhandler ble justert til 15 hk. Når jeg da satte motor på en landstedsbåt Askeladden 14-2210, fikk jeg samme problem med hakking og ujevn gange når jeg kom opp i turtall. Pratet med forhandler, og vi byttet til riktig propell uten omkostninger. Var en enkel sak for oss dette. Etter dette fungerte alt ok, og båten gjør i overkant av 20 knop. Hadde det gått fortere med den båten, vil den begynne å balansere på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.