Artekno Startet 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2014 Venner av meg har hver sine eldre skøyter på 15-16 meter. De har aldri opplevd noen kontroll av båt eller sertifikat på sjøen. Under promillekontroll (rutine) spurte de ikke en gang etter sertifikat. Hva er vanlig?? En annen ting. Sett at man har en uregistrert fritidsbåt bare litt over 15 meter. Hvordan kan øvrigheta vite hvor stor båten er hvis man ikke legger frem dokumentasjon? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Vestkystseiler Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Tja, øvrigheta har vel kanskje et målband. Tviler forøvrig paa at de anser det som en prioritert oppgave aa "knipe" folk som foerer baater paa 15.01 meter uten sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Problemene oppstår sannsynligvis ikke før man har et uhell av noe slag og forsikring skal utbetales.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Problemene oppstår sannsynligvis ikke før man har et uhell av noe slag og forsikring skal utbetales.... Ja, det er nettopp slik det foregår - eller ved at en i nabolaget er mer enn gjennomsnittlig plaget av misunnelse ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Som i dette tilfelle.... Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Det het seg vel, iallefall tidligere, at båter over 14,99m er målepliktig? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Artekno Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ja mulig det. Men om man selv syns båten er 1490 cm så er man jo ikke pliktig til å måle da? -Og få det bekreftet?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Det er ingen som vil bekrefte mål uten at det foregår en registrering. Om man ikke er kompetent til å forstå et målebånd, så er det lite trolig at man greier å kaste loss fra brygga heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Spesielt i skøytemiljøer og feks gamle fjordabåter er det nok mange av eierene som vel vitende pruter ned noen fot for å ha lov å kjøre båten, og for mange av de er det nok bortimot umulig å dokumentere påkrevd for å få en registrering i nis/nor. Det enorme arbeid mange legger ned for å vedlikeholde slike gamle båter vil nok avta kraftig dersom det blir kontroller for å luke ut de som har en meter båt meir en lovlig. Det ville være trist. Men å få rette myndigheter med på en "målings-amnesti" er neppe realistisk. Og mange ville nok ikkje ha sjans å gjennomføre sertifikatkrav heller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Spesielt i skøytemiljøer og feks gamle fjordabåter er det nok mange av eierene som vel vitende pruter ned noen fot for å ha lov å kjøre båten, og for mange av de er det nok bortimot umulig å dokumentere påkrevd for å få en registrering i nis/nor. Det enorme arbeid mange legger ned for å vedlikeholde slike gamle båter vil nok avta kraftig dersom det blir kontroller for å luke ut de som har en meter båt meir en lovlig. Det ville være trist. Men å få rette myndigheter med på en "målings-amnesti" er neppe realistisk. Og mange ville nok ikkje ha sjans å gjennomføre sertifikatkrav heller. Ikke at jeg kan noe om dette men opplever ofte at løsninger kan basere seg på antagelser og misforståelser, eller manglende kunnskap. Jeg er temmelig sikker på at det er mange som gjør dette på en helt lovlig måte og at det faktisk er muligheter for å gjøre det uten at det er svært komplisert eller arbeidskrevende. Men hvis utgangspunktet er null kunnskap eller vilje så kan det sikkert være et stykke å gå. ------------------------ Var "lettmatros" hos en familie som drev passasjerdrift med diverse gamle båter, lovlig. Ja de klaget av og til over kostnaden ifht sertifisering men det meste lot seg ordne og det var også mulighet for å søke unntak/konsesjon ifht enkelte krav. Men er det ikke vilje til å drive lovlig så er det helt klart vanskelig/umulig å få det til. ------------------------- Og det er vel noe lik null logikk i at arbeidsmengden/dugnadsmengden skal bety noe som helst i forhold til sikkerhetskravene som stilles.... Om en ikke har til hensikt å fullføre et prosjekt som innebærer at båten kan føres lovlig så er det vel iverksatt uten grunnlag for å noensinne bli brukt. Det er jo både trist og unødvendig. Må jo bli mye bortkastet arbeid om en holder på sånn, særlig hvis ideen til de som driver på er at båten en gang skal seiles. Om det skal være en logisk sammenheng mellom arbeidsmengde og lovlighet så skal alle selvbygg kunne føres uten sertifisering og nødvendige formelle kvalifikasjoner, sånn er det jo ikke. Redigert 11.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) .... Og mange ville nok ikkje ha sjans å gjennomføre sertifikatkrav heller. Den var stygg! Muligheten for å lykkes med D5L-pensumet avhenger nok mer av interesse enn av akademiske ferdigheter. Av de ca 800 deltagerne jeg har hatt på D5L/D5LA kan jeg nok fortsatt telle på en hånd hvor mange som gav opp pga at det ble for vanskelig. Noen flere har gitt opp pga "giddalausa", men det er noe helt annet! Av alle som starter D5L hos Baatskolen POSEIDON fullfører ca 96% på vanlig tid og på første forsøk. Vanskeligheter med å ta D5L-sertifikat kan derfor ikke være noen god grunn til å velge å føre fartøyet ulovlig. Redigert 11.Mai.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Av alle som starter D5L hos Baatskolen POSEIDON fullfører ca 96% på vanlig tid og på første forsøk. Vanskeligheter med å ta D5L-sertifikat kan derfor ikke være noen god grunn til å velge å føre fartøyet ulovlig. Jeg er for øvrig helt enig. Lov er lov, selv om man ikke liker den. Lav strykprosent Poseidon, bunner nok i at du er en førsteklasses pedagog. Minner meg forresten om at jeg overhørte en samtale mellom to av lektorene den gangen jeg gikk på Vestfold ingh.h.skole: "Denne gangen laget jeg virkelig en førsteklasses eksamensoppgave, det ble 60 % stryk!" Tror det var i fysikk. Kollegaen så nokså bestyrtet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Med sjans for å gjennomføre , så meinte eg sjans. Ikkje evne ! :-) Men eg har også hørt folk sine argument om at det ikkje er nødvendig sidan ingen sjekker om båten er 49 eller 52fot. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Du mener at de eksempelvis befinner seg for langt unna et egnet utdanningssted, eller at økonomien for å gjennomføre ikke er tilstede? Det er slik livet er. Jeg kjenner folk som har vært født i båt, og kunnet manøvrere siden de var barn. Like vel var de nødt til å ha papirene i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jah :-) Korte litt uklare innlegg skyldes kanskje mest tiltagende skrivevegring på mobilens små taster :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Tja, på våre D5L-kompaktkurs har vi hatt deltagere fra absolutt hele Norge, inklusive mange fra Svalbard. De har kommet fra de innerste fjordkroker og de fjerneste "dalstroka innafor". I tillegg har vi hatt utenlandsnordmenn fra USA, Canary, Teheran, Belgia, Kenya, St Petersburg og mange, mange andre bortgjemte steder.Det eneste som trenges for D5L er genuin interesse for båt og båtliv - og det bør man uansett ha rikelig av med båt som er +/- 15 meter Det blir nok D5L-kompaktkurs fra høsten også, vi må bare finne en måte å innpasse de nye kravene til praktisk instrumentkurs og seilas som obligatorisk del av kursopplegget, men det får vi til! Redigert 11.Mai.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.