Pokemon Startet 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2014 Hei, har en KMV with vital 15 fot, og jeg skaffet nylig en 60 hk vro fra evinrude, men det virker som om evinrude motorene må monteres i en mer skrå stilling siden jeg får ikke tiltet ned motoren til et brukbart nivå, slike jeg har det nå hopper båten noe værre. Noen som har erfaring med dette? må jeg bare lage til noe på akterspeilet slik at jeg får riktig vinkel eller ? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Høres ut som om motoren er montert for lavt/feil lengde på stammen. motoren skal vel sitte så høyt at kavitasjonsplatens underside er jevn med båtens bunn. Sjekk det? :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Pokemon Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Den er nok litt for lav ja, men kan ikke montere den høyere og det ville uansett ikke hatt noe å si på vinkelen til motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Poenget er at når motoren kommer høyere så vil større del av kraften gå til å drive båten fremover, mindre kraft til å løfte den ut av vannet. Du slipper da den "galloperende" gangen. Du må få deg en aluminiumsplate ca3mm tykk 25*40cm. så må du få noen (blikkenslager) til å knekke plata, slik at den er ca 20 cm ned bak, tykkelsen av akterspeilet fremmover, og resten ned i motorbrønnen. Tre profilen på akterspeilet, sett på motoren i riktig høyde. Nå kan du bolte fast motor og plate. Lykke til med arbeidet. :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Pokemon Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ja, jeg kan godt heise motoren med modifisering av akterspeilet, men jeg tror ikke det kommer til å hjelpe så mye som jeg trenger, fordi motorin vil fortsatt ha veldig høy tilt på laveste niva hvis du skjønner, burde jeg heise og skråstille den nye braketten litt da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Sikker på at tilten går helt inn dit den skal da? Sleng ut et bilde hvis du kan. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Når du kjører båt skal du ikke trimme motoren inn, du skal trimme ut. Problemet ditt er nok ikke at du ikke får trimmet langt nok inn, problemet er at båten hopper/ slår uten å roe seg, pga overplaning. Trimme inn, gjør du for å komme i plan, eller holde baugen nede i grov motsjø. Får du ikke trimmet langt nok inn, slik motoren var konstruert, tyder det på at det du har fyllt på for mye olje i trimsylinderen eller annen mekanisk sperring. Men det er nok ikke det som er problemet her. En båt av din type skal ved full gass gå stabilt på hælen. Når du kjører med økende fart trimmer du samtidig utover, ikke innover. Desto mer flatbunnet båt, desto mer vekt bakover. En slik with er flatbunnet som en pannekake, og krever mye vekt bakover for å ikke overplane. I tillegg må du ha en propell med godt grep, høy rake, som klarer å holde baugen oppe i et jerngrep, selv ved full gass. Når du trimmer ut i fart, skal baugen løfte seg, og holde seg der konstant. Gjør den ikke det, er det enten feil med båten, vektfordelingen, eller propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ok, har skaffet et par syrefaste firekantet rør så skal prøve å heve motoren da, er det den platen rett over propellen som skal ligge jevnt med bunnen (eller litt under) da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 vet om en som hadde en slik vital 15 m/ 60hk Mariner, han hadde samme problem som trådstarter. Plata bør normalt ligge i flukt med bunnen, gjerne litt over om det er v-bunns skrog. Disse er ikke helt paddeflate mener jeg å huske..? Hvor langt under ligger plata nå? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pokemon Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Den ligger godt under, har ikke målt, men skal ta opp båten snart og se på det igjen, men den er alt for langt under. Båten er veldig flat ja, bare en liten kjøl på midten. Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Tenker å gjøre noe som dette her, men bør jeg skråstille jerna? Redigert 12.Mai.2014 av Pokemon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 du kan evt få lagd noe ala dette for å sette mellom hevebraketten og akterspeilet: http://www.bobsmachine.com/Transom-Wedges_c45.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Leve Norge Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tenker å gjøre noe som dette her, men bør jeg skråstille jerna? Det ser ut som en enkel og bra løsning for å få motoren høyere. Prøv først uten å skråstille jerna. Desto mer negativ trimvinkel du har innover på hekken, jo mindre får du å trimme på utover med motoren. Vanlig akterspeilvinkel ligger vel i området 10-15 grader. Sammenlign med andre båter, men båten har vel fungert tidligere. Når du hever motoren på denne måten, blir det øket belastning på hekken din, pga momentet av motoren. Sørg derfor å sjekke at hekken virker frisk og sterk nok til denne økte belastningen, slik at ikke hele hekken revner. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Får du lagt inn bilde av motoren tiltet helt ned så er det kanskje enklere å gi riktige råd.Men jeg tror dessverre det er skroget ditt som kan være problemet her.Denne båten har veldig flat bunn og med årenes løp så kan disse skrogene bli litt buet innover, noe som gjør at disse har lett for å hoppe.Hadde tidligere selv en gammes skibsplast sportsmann 14fot som hadde samme problemet, så fort man passerte 30knop så bare hoppet den, og baugen var veldig høy.Forsøkte å heise motor uten at dette hjalp, prøvde med smart-tabs dette hjalp noe, så prøvde jeg med flere forskjellige typer propeller uten at det hjalp, og til slutt forsøkte jeg også med "dolphine" vinger på motor, noe som kun hjalp på stabiliteten i sakte fart.Sjekket skroget med en rettholt og det buet litt innover noe jeg misstenker var problemet mitt og kan våre ditt problem også Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 skibsplast 14 er også en båt som ofte plages med dette problemet, men disse er ofte litt konvekse i skroglinjene ( tillegg er den noe stutt , hjelper ikke akkurat på problemet). (Litt komisk at skibsplast omtaler den som "lettplanende og sjødyktig med v-bunn" ) Innhule skroglinjer medfører oftest at båten blir liggende på nesa, ikke at den setter nesa til værs. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pokemon Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har målt litt ok plata ligger ca 14 cm under kjølen, skal heve motoren 13 cm tenkte jeg, så går sikkert alt greit :) men jeg har powertrim med 3 sylindre, altså to på siden og en i midten som skal løfte helt opp, men den i midten virker ikke :S prøvde å fylle olje og lufte systemet osv til ingen hjelp. Kan det være "stempelet" inne i sylinderen som ikke holder tett ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 13 cm er akkurat forskjellen mellom lang og kort stamme. Ikke sikkert heving hjelper fullt ut på hoppingen men det vil uansett gi bedre kjøreegenskaper ellers Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pokemon Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 hadde 25 hk på den før, den var kort, det gikk veldig fint på medium tilt, så regner med det ordner seg med denne også :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Du skulle med andre ord hatt kortstammet motor? Da er det ganske mye å hente på å montere en brakett som vist over her. Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det er det som er planen nå ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.