Jump to content

Evinrude 60 vro får ikke lav nok tilt?

Pokemon

Recommended Posts

Hei, har en KMV with vital 15 fot, og jeg skaffet nylig en 60 hk vro fra evinrude, men det virker som om evinrude motorene må monteres i en mer skrå stilling siden jeg får ikke tiltet ned motoren til et brukbart nivå, slike jeg har det nå hopper båten noe værre.

Noen som har erfaring med dette? må jeg bare lage til noe på akterspeilet slik at jeg får riktig vinkel eller ?

Poenget er at når motoren kommer høyere så vil større del av kraften gå til å drive båten fremover, mindre kraft til å løfte den ut av vannet. Du slipper da den "galloperende" gangen. Du må få deg en aluminiumsplate ca3mm tykk 25*40cm. så må du få noen (blikkenslager) til å knekke plata, slik at den er ca 20 cm ned bak, tykkelsen av akterspeilet fremmover, og resten ned i motorbrønnen. Tre profilen på akterspeilet, sett på motoren i riktig høyde. Nå kan du bolte fast motor og plate. Lykke til med arbeidet. :-)

Aileen ll

Når du kjører båt skal du ikke trimme motoren inn, du skal trimme ut. Problemet ditt er nok ikke at du ikke får trimmet langt nok inn, problemet er at båten hopper/ slår uten å roe seg, pga overplaning.

Trimme inn, gjør du for å komme i plan, eller holde baugen nede i grov motsjø. Får du ikke trimmet langt nok inn, slik motoren var konstruert, tyder det på at det du har fyllt på for mye olje i trimsylinderen eller annen mekanisk sperring. Men det er nok ikke det som er problemet her.

En båt av din type skal ved full gass gå stabilt på hælen. Når du kjører med økende fart trimmer du samtidig utover, ikke innover.

Desto mer flatbunnet båt, desto mer vekt bakover. En slik with er flatbunnet som en pannekake, og krever mye vekt bakover for å ikke overplane. I tillegg må du ha en propell med godt grep, høy rake, som klarer å holde baugen oppe i et jerngrep, selv ved full gass.

Når du trimmer ut i fart, skal baugen løfte seg, og holde seg der konstant. Gjør den ikke det, er det enten feil med båten, vektfordelingen, eller propellen.

vet om en som hadde en slik vital 15 m/ 60hk Mariner, han hadde samme problem som trådstarter.

Plata bør normalt ligge i flukt med bunnen, gjerne litt over om det er v-bunns skrog. Disse er ikke helt paddeflate mener jeg å huske..? Hvor langt under ligger plata nå?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

bilde

Tenker å gjøre noe som dette her, men bør jeg skråstille jerna?

Det ser ut som en enkel og bra løsning for å få motoren høyere. Prøv først uten å skråstille jerna. Desto mer negativ trimvinkel du har innover på hekken, jo mindre får du å trimme på utover med motoren. Vanlig akterspeilvinkel ligger vel i området 10-15 grader. Sammenlign med andre båter, men båten har vel fungert tidligere.

Når du hever motoren på denne måten, blir det øket belastning på hekken din, pga momentet av motoren. Sørg derfor å sjekke at hekken virker frisk og sterk nok til denne økte belastningen, slik at ikke hele hekken revner.

Får du lagt inn bilde av motoren tiltet helt ned så er det kanskje enklere å gi riktige råd.
Men jeg tror dessverre det er skroget ditt som kan være problemet her.
Denne båten har veldig flat bunn og med årenes løp så kan disse skrogene bli litt buet innover, noe som gjør at disse har lett for å hoppe.
Hadde tidligere selv en gammes skibsplast sportsmann 14fot som hadde samme problemet, så fort man passerte 30knop så bare hoppet den, og baugen var veldig høy.
Forsøkte å heise motor uten at dette hjalp, prøvde med smart-tabs dette hjalp noe, så prøvde jeg med flere forskjellige typer propeller uten at det hjalp, og til slutt forsøkte jeg også med "dolphine" vinger på motor, noe som kun hjalp på stabiliteten i sakte fart.
Sjekket skroget med en rettholt og det buet litt innover noe jeg misstenker var problemet mitt og kan våre ditt problem også

Ha en fin dag

skibsplast 14 er også en båt som ofte plages med dette problemet, men disse er ofte litt konvekse i skroglinjene ( tillegg er den noe stutt , hjelper ikke akkurat på problemet).

(Litt komisk at skibsplast omtaler den som "lettplanende og sjødyktig med v-bunn" :lol: )

Innhule skroglinjer medfører oftest at båten blir liggende på nesa, ikke at den setter nesa til værs.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har målt litt ok plata ligger ca 14 cm under kjølen, skal heve motoren 13 cm tenkte jeg, så går sikkert alt greit :) men jeg har powertrim med 3 sylindre, altså to på siden og en i midten som skal løfte helt opp, men den i midten virker ikke :S prøvde å fylle olje og lufte systemet osv til ingen hjelp. Kan det være "stempelet" inne i sylinderen som ikke holder tett ?

13 cm er akkurat forskjellen mellom lang og kort stamme. Ikke sikkert heving hjelper fullt ut på hoppingen men det vil uansett gi bedre kjøreegenskaper ellers

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...