Jump to content

Bunnplugg selvlensing Terhi Micro

kjetillunde

Recommended Posts

Terhi 6020 (sikker samme prinsippet) fyller seg opp med noen cm vann når pluggen åpnes. Men det stiger ikke mer selv om det regner. Når jeg skal bruke båten setter jeg pluggen i og øser ut vannet i båten.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Samme prinsipp på Terhi 415 Nova også.

Ta ut proppen når du forlater båten. Da kommer det inn litt vann slik at nivået er likt ombord som vannlinjen utenfor. Regner det vil tyngdekraften presse ut vann, slik at nivået ombord alltid er det samme.

Når du kommer tilbake setter du i proppen, og øser ut de tre desiliterne med vann som er igjen. Null stress :-)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ta ut proppen når du forlater båten. Da kommer det inn litt vann slik at nivået er likt ombord som vannlinjen utenfor. Regner det vil tyngdekraften presse ut vann, slik at nivået ombord alltid er det samme.

Når du kommer tilbake setter du i proppen, og øser ut de tre desiliterne med vann som er igjen. Null stress :-)

Så bra :smiley: takk for hjelpen

Redigert av kjetillunde (see edit history)

I tillegg til nevnt over: når båten går i plan vil den lille lommen under båten skape et undertrykk og vannet suges ut. Sett proppen i før du slakker farten. Fungerer det.

Jeg har også en slik Terhi Micro Fun som brukes som slepejolle. Når den ligger på sjøen tar jeg ut bunnpluggen når båten ikke er i bruk. Når jeg skal bruke båten skrur jeg inn bunnpluggen og lenser det som er kommet av vann inn i båten. Hvis jeg har en påhenger på den blir båten tynge bak og synker derfor selfølgelig også noe mer ned og mer vann kommer inn i båten. Det er en svært liten bunnplugg så vær ops på at det skal ikke mye rusk til før denne går tett! Er det noen som har prøvd å bytte ut bunnpluggen med en annen type som er med enkeltvirkende ventil med fjær slik at vann kun kan renne ut? Har ellers litt dårlig erfaring med båten som slepejolle hvis det ikke er vekt bak i båten (sandsekk eller en påhenger) den går som en jojo fra ene til andre siden. Har prøvd med ulike lengder på slepetauet men uten ønsket resultat. Vurderer å montere david for å unngå dette problemet. Andre som har slepeerfaringer med dennen jollen?

Jeg har også en slik Terhi Micro Fun som brukes som slepejolle. Når den ligger på sjøen tar jeg ut bunnpluggen når båten ikke er i bruk. Når jeg skal bruke båten skrur jeg inn bunnpluggen og lenser det som er kommet av vann inn i båten. Hvis jeg har en påhenger på den blir båten tynge bak og synker derfor selfølgelig også noe mer ned og mer vann kommer inn i båten. Det er en svært liten bunnplugg så vær ops på at det skal ikke mye rusk til før denne går tett! Er det noen som har prøvd å bytte ut bunnpluggen med en annen type som er med enkeltvirkende ventil med fjær slik at vann kun kan renne ut? Har ellers litt dårlig erfaring med båten som slepejolle hvis det ikke er vekt bak i båten (sandsekk eller en påhenger) den går som en jojo fra ene til andre siden. Har prøvd med ulike lengder på slepetauet men uten ønsket resultat. Vurderer å montere david for å unngå dette problemet. Andre som har slepeerfaringer med dennen jollen?

Hvor får man tak i en slik bunnplugg med fjær? Eller hvor har du hørt om den?

................. Vurderer å montere david for å unngå dette problemet. Andre som har slepeerfaringer med dennen jollen?

Den sleper greit i 6-8kn, men med 25hk ca 40kg montert. Den føltes litt for tung i daviter påsveisa en 12T stålbåt. Du skal ha rimlig kraftig fundamentering for å ha den i daviter. Stoor utveksling på winchene.

En rettelse: Måtte kontrollere modellbetegnelsen og ser at det ikke er en Micor Fun jeg har men en mindre utgave som heter Sunny - den veier 70 kg og bør da kunne monteres i davit. Når det gjelder bunnpluggen så er jeg usikker på hvor jeg har sett slike jeg beskriver men det kan sikkert andre her være behjelpelig med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...