HansT Startet 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2014 (redigert) Hei. Har en ilas captain c 1000w vinsj som jeg vil bytte Kabularhjul på slik at jeg kan bruke blytau på den isteden,men det jeg lurer på er om det holder å bytte hjulet og bruke frittfall mekanismen som er til kjetting eller om denne må byttes også? Og vis det er noen her som har noe slikt liggende eller vet hvor jeg kan få kjøpt det til en rimelig penge så send gjerne im eller post her.(tenker da på hjul og frittfall som ikke er utslitt) Mvh Hansi_ Redigert 11.Mai.2014 av hansi_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hvorfor vil du bytte i fra kjetting til tau? Kjetting hjelper jo mange hakk på dreggfestet, og alt rundt sluring i kabelaret er historie...Når alle andre sliter med dreggfestet(de som har tau) så sitter vår som fjell....Det bråker litt når man setter ut og tar opp, men det er jo ikke noe problem.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
HansT Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Vil bytte pga det du nevner med bråk,og fordi jeg ser for meg at kjetting er en del tyngre enn tau.. Har ikke montert vinsjen på båten ennå så er fortsatt i "planleggings" fasen,men tenkte jeg skulle få montert til uka... Hvor mye veier kjetting kontra tau? Og tar det mer plass enn tau? Takker for alle svar og forslag som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 kjetting tar ikke mer plass. Den legger seg helt død bare du har svivel på. Tau blir stivt og trenger mer plass for å unngå at det hoper seg opp slik at kabularet ikke får tak i tauet. Winch med tau 50 kg ca. winch med kjetting 80kg ca. (innrømmer at det var litt synsing med kjettingen) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hei. Kjetting er ikke så fælt mye tyngre enn tau, men om båten ikke er så stor kan det jo ha litt konsekvenser. Tipper forskjellen på 50 meter ligger mellom 20 og 30 kg som angitt over. Som Taunus skriver tar tau mer plass enn kjetting. Kjettingen legger seg som en haug i bunnen av kassa så lenge man har svivel på ankeret. Tau krever vesentlig mer plass. Støyen som blir med opptak/utlegg er minimalt høyere enn tau, og etter min mening er fordelene ved kjetting så store at jeg ikke kan ta hensyn til støyen. Man trenger ikke daumann på tauet eller lignende og tyngden i kjettingen gjør at båten "fjærer" fint når man ligger fortøyd. Vi har en 30 fot Concord. 8 mm kjetting og 900 watt Quick vinsj. Alt står helt ute på venstre side av badeplattformen. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
HansT Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Okay...kanskje jeg skal gå for kjetting da,men holder det med 6 mm kjetting til en Risør 27 på ca 4 tonn eller burde jeg ha 8? Noen som vet om biltema sin ankerkjetting er grei å bruke på en ilas 1000w? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 På Ilas kabularet går 6,5 mm og 8 mm da de har samme lenkestørrele . Kabularet er beregnet for begge. Er du redd for vekten kan du gå for 6,5 mm som blir ganske mye lettere. Jeg har selv 6,5 mm og vurderer å øke til 8 for å øke daumann effekten. Men jeg skulle gjerne bli kvitt fritt fall funksjonen, men den kan jeg vel bare stripse fast. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Nb: 6 mm og 6,5 mm har stor forskjell på lenkene og kun den ene passer - så velg riktig! Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Bli kvitt frittfall? hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Åssen er det egentlig når anker og kjetting går på frittfall og dette stoppes,blir det veldig med røkk og belastning på vinsj å båt? Eller tar konen på vinsjen seg av dette? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Om det er bråket du er redd for, så kan du jo vurdere syrefast kjetting. Mye dyrere, men bråker mindre enn galvanisert og samler mindre gjørme enn både galvanisert og blytau. Ellers enig med de som sier du ligger tryggere med kjetting og det er litt av poenget med å dregge opp for natten. Dagsturer kan man bruke nylonsnøre og paraplydregg. RSL Redigert 11.Mai.2014 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 På litt dybde er egenvekten av kjettingen så tung at den drar ut uavhengig av om ankeret har nådd bunnen eller ei. Det vil si at det raser ut til alt er ute eller stoppes. Og det nøkker forferdelig. Derfor vil jeg ha av fritt fall funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Stemmer,det er jo også en grunn til at jeg ønsker tau,og slippe det røkket når jeg skal stoppe frittfallet og begynne å stramme. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg monterte ILAS 1000W inside med 6,5mm kjetting på vår forrige båt, en Hallberg Rassy 35 fot med ferievekt på 9-10 tonn. Med et Bruce anker på 15 kg, dregget vi aldri. Fungerte perfekt og jeg må si jeg savner det... Har Engbo med blytau og samme anker på båten vi har i dag, Nimbus med ca. samme vekt ferielastet, men det blir ikke det samme... Kanskje jeg skulle kjøpt kabularet av deg... ;-) Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hulda har 50 meter 14 mm blytau, ca. 30 kg. Dessuten 50 meter kjetting, ca. 200 kg. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ja ser her at de fleste syntes kjetting er best og tar minst plass i kassa,men til dere som har vinsj med kjetting og frittfall,når jeg har slippt ankret og kjetting går på frittfall er det mye belastning og rykk når jeg skal stoppe den?(etter at ankeret har truffet bunn selvfølgelig) har aldri hatt ankervinsj før så er ikke helt sikker på åssen dette fungerer..ser lissom for meg at tau er mer "skånsomt" for badeplattformen og innfestninga i båten...hehe... Fernada : vis du er interessert så har jeg en ilas admiral vinsj uten motor som jeg ikke trenger,denne er det kabularhjul på til kjetting..hehe.. Mvh Hanst Sitér dette innlegget Link to post
tommy Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hei, jeg har et kabelar til overs som satt på Ilas inside 1000w beregnet for tau, du er hjertelig velkommen til og låne/kjøpe/prøve, Dersom det er aktuelt ta kontakt. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ilas marine har flyttet til Rosenholm/Holmlia. De har det meste på lager inkl kjetting. Utrolig serviceinnstilte Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hm, hvor mye skal du ha for kabularhjulet på Admiralen din da, HansT? Trenger i utgangspunktet kun dette, og er usikker på om det passer på min... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
HansT Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Fernanda, har sendt deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
jsfd Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hei jeg har en Enbo ankervinsj med blytau, svært lite brukt. Jeg vurderer å bytte dette mot tilsvarende med kjetting om noen er interessert. Ligger i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg har 6mm syrefast kjetting på Saowanee (31+ fot, 7tonn). Synes ikke bråket er noe problem. 50 meter 6mm kjetting veier 40 kg. Syrefast kjetting legger seg veldig pent og tar sikkert mindre plass enn et blytau, men koster rundt 5 båtlapper. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.