Jump to content

bytte fra kjetting til tau på ilas vinsj

HansT

Recommended Posts

Hei.

Har en ilas captain c 1000w vinsj som jeg vil bytte Kabularhjul på slik at jeg kan bruke blytau på den isteden,men det jeg lurer på er om det holder å bytte hjulet og bruke frittfall mekanismen som er til kjetting eller om denne må byttes også?

Og vis det er noen her som har noe slikt liggende eller vet hvor jeg kan få kjøpt det til en rimelig penge så send gjerne im eller post her.(tenker da på hjul og frittfall som ikke er utslitt)

Mvh

Hansi_

Redigert av hansi_ (see edit history)

Vil bytte pga det du nevner med bråk,og fordi jeg ser for meg at kjetting er en del tyngre enn tau..

Har ikke montert vinsjen på båten ennå så er fortsatt i "planleggings" fasen,men tenkte jeg skulle få montert til uka...

Hvor mye veier kjetting kontra tau? Og tar det mer plass enn tau?

Takker for alle svar og forslag som kommer.

Hei.

Kjetting er ikke så fælt mye tyngre enn tau, men om båten ikke er så stor kan det jo ha litt konsekvenser. Tipper forskjellen på 50 meter ligger mellom 20 og 30 kg som angitt over.

Som Taunus skriver tar tau mer plass enn kjetting. Kjettingen legger seg som en haug i bunnen av kassa så lenge man har svivel på ankeret. Tau krever vesentlig mer plass.

Støyen som blir med opptak/utlegg er minimalt høyere enn tau, og etter min mening er fordelene ved kjetting så store at jeg ikke kan ta hensyn til støyen. Man trenger ikke daumann på tauet eller lignende og tyngden i kjettingen gjør at båten "fjærer" fint når man ligger fortøyd.

Vi har en 30 fot Concord. 8 mm kjetting og 900 watt Quick vinsj. Alt står helt ute på venstre side av badeplattformen.

/Baard

På Ilas kabularet går 6,5 mm og 8 mm da de har samme lenkestørrele . Kabularet er beregnet for begge. Er du redd for vekten kan du gå for 6,5 mm som blir ganske mye lettere. Jeg har selv 6,5 mm og vurderer å øke til 8 for å øke daumann effekten. Men jeg skulle gjerne bli kvitt fritt fall funksjonen, men den kan jeg vel bare stripse fast.

Om det er bråket du er redd for, så kan du jo vurdere syrefast kjetting. Mye dyrere, men bråker mindre enn galvanisert og samler mindre gjørme enn både galvanisert og blytau.

Ellers enig med de som sier du ligger tryggere med kjetting og det er litt av poenget med å dregge opp for natten.

Dagsturer kan man bruke nylonsnøre og paraplydregg.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg monterte ILAS 1000W inside med 6,5mm kjetting på vår forrige båt, en Hallberg Rassy 35 fot med ferievekt på 9-10 tonn. Med et Bruce anker på 15 kg, dregget vi aldri. Fungerte perfekt og jeg må si jeg savner det...

Har Engbo med blytau og samme anker på båten vi har i dag, Nimbus med ca. samme vekt ferielastet, men det blir ikke det samme...

Kanskje jeg skulle kjøpt kabularet av deg... ;-)

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Ja ser her at de fleste syntes kjetting er best og tar minst plass i kassa,men til dere som har vinsj med kjetting og frittfall,når jeg har slippt ankret og kjetting går på frittfall er det mye belastning og rykk når jeg skal stoppe den?(etter at ankeret har truffet bunn selvfølgelig) har aldri hatt ankervinsj før så er ikke helt sikker på åssen dette fungerer..ser lissom for meg at tau er mer "skånsomt" for badeplattformen og innfestninga i båten...hehe...

Fernada : vis du er interessert så har jeg en ilas admiral vinsj uten motor som jeg ikke trenger,denne er det kabularhjul på til kjetting..hehe..

Mvh

Hanst

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...