bjornas Startet 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2014 Masten min har litt utseende som en banan... Hva er korrekt prosedyre for rigging? Stramme i langskipsretningen først og så begynne med undervant - og avslutte med overvant? Har gjort dette flere ganger sammen med en kompis -- men den dagen man skal gjøre det selv.... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Adriana Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Her finner du beskrivelse på tuning av forskjellige rigger: http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf får vi høre hvordan det gikk ? og lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Helt feil. Det finnes en bok som heter seil og riggtrim du bør vurdere. Kort fortalt skal topplagene strammes først. Mastefoten skal settes slik at du har litt helling bakover. Ca ti cm skal et lodd henge fra masten nede om du henger et lodd i storseilfallet før du gjør dette avhengig av om du har brøkdelsrigg eller mastheadrigg så er prosedyren litt forskjellig, men du skal starte med å stramme topplagene for hånd slik at masten står i lodd sideveis. Dette kan måles med storseilfallet. Så skal toppmatet strammes til ca 15-20% av bruddlasten. Det utgjør ca 3-4mm strekk pr 2meter. (5% pr. Mm på 2meter) Søk på tommestokkmetoden her på forumet, så tipper jeg du finner ut hvordan. Undervantene strammes etter gehør først og skal først og fremst holde masten rett. Disse finstrammes med å kikke opp langs mastesporet mens båten krenker 20 grader. Da skal masten fremdeles være rett og vaktene i le kan kjennes litt slappe. 20grader får du med å seile eller trekke båten ned med storseilfallet mens du ligger langside en rolig brygge. Dette var en veldig kjapp gjennomgang, så ikke bruk dette som en fasit. Mest for å fortelle at du har helt feil når du minnes at toppmatet skal strammes til slutt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Her finner du beskrivelse på tuning av forskjellige rigger: http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf får vi høre hvordan det gikk ? og lykke til ! På sjelden sine sider tror jeg du finner denne på svensk også. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bjornas Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jeg har den boken av Dedekam... men hvor i rotereiret er den?... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.