jonsverre Startet 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2014 Hei, har en dekorstripe på gelcoaten på hyttetaket som jeg skal lakke sort matt. Stripen er opprinnelig lakkert blå fra verftet, men er falmet. Bør jeg sprøytelakkere den med f.eks. denne? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Lakksproyte-Proff-15452/ Og i så fall, hva slags lakk bør jeg bruke? Eller vil jeg som lakk-amatør få et like godt resultat med en sprayboks?? All tips & råd tas i mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Shelbourne Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hei, jeg ville valgt den blå, men du må fremdeles kjøpe et seperat dyse sett sånn at du kan endre instillingene på dysen. Men det kommer jo helt ann på å mye du skal lakkere eller om det bare er en liten flekk er det jo lettere å billigere å bruke Spray boks. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jeg tror jeg ville vurdert foliering som alternativ til lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Masker rundt området som skal lakkeres, slip/ matt ned stripen som skal lakkes med pussepapir ev. vannslipepapir P 500-800 . Sprayboks blir sjeldent eller aldri bra,spør du meg. Dessuten er det en 1 komp malingstype. Gå heller for en 2 komp. billakk.Det fåes kjøpt på enkelte fargehandlere ellers får du nok kjøpt en skvett på ett lakkerings verksted. Og skal du ha ett perfekt resultat bør stripen sprøytes. Legg på 2-3 tynne lag, vent ca 5-10 min mellom strøkene.er lakken litt klebrig på maskeringen utenfor stripen, er den klar for neste strøk. Grei lakkjobb det der bare ikke legg på for mye lakk av gangen. Biltema sprøyta kan fint brukes til det formålet. Men ikke ei sprøyte jeg ville kjøpt hvis du har planer om å lakkere en hel masse med. Da er nok Sata, Devilbis osv bedre :-) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har i dag grønne vannlinje striper på båten min som jeg skal lakke svart. Tenkte å prøve dette : http://www.plastidip.no/productdetails.php?product=32 Produsent/leverandør hadde hvertfall stor tro på at dette ville fungere. Hvis det IKKE funker er det fjernet på notime ;-) Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Takk for gåde tips, kommer til å gå for varianten fra Lakk'ern eller Andresh! Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Eg ska prøve plastdip først, det går å rive av som en folie om det ikke blir bra. Lakk er siste utvei på min båt jaffal. Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 http://www.plastidip.no/produsent.php?id=21 Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Husk at det nå er tid for pollen, mye pollen om du har tenkt å lakke ute! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Lazyjack Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har i dag grønne vannlinje striper på båten min som jeg skal lakke svart. Tenkte å prøve dette : http://www.plastidip.no/productdetails.php?product=32 Produsent/leverandør hadde hvertfall stor tro på at dette ville fungere. Hvis det IKKE funker er det fjernet på notime ;-) Synes det høres merkelig ut å bruke et gummistoff til å lakkere med. Det lar seg neppe polere og er vel lite motstandsyktig mot slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Sitat fra leverandør : " Plasti Dip er ideelt til dette og blir utmerket i forhold til slag og støtt på sidene når du ligger til kai. Plasti dip har blitt brukt til marine, alt fra undervanns ROV til snellekraft på fiskebåt og den har klart seg bra. Påføringen eller sprayingen skal være avgjørende her. Vi antar din båt er på land som skal gjør jobben lettere. Overflatene må være rent i forkant uten noe rester av kjemikaler. Du må bruke Plasti Dip spray matt sort med Plasti Dip GLossifier spray ovenpå. Dette blir den letteste måten. Jeg hadde forsøkt med 6-8 sort spraybokser og 3-4 glossifier spraybokser. Men siden du er lakkerer anbefaler vi at du bruker elektrisk sprøyte og tynner ut 2 part dip til maks.1 part tynner (langfordampende tynner). Dyse størrelsen varierer fra 1,5 mm til 1,5 avhengig av forhold. Jobben må utføre i 15 graders varme minimum, og hvert lag herdes 30 -45 min. Bruker du 4-5 lag får du noe ganske slitesterk. Etterpå skal Glossifier sprayes over dippen UTEN å fortynne den. Vi tror du kommer til å bruke minst 2 spann dip og en spann Glossifier. Vi er interessert å høre fra deg om hvordan det går. Om du befinner deg i Stavanger område kan vi ta en titt på dette når du har begynt jobben. Mvh Mert Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har i dag grønne vannlinje striper på båten min som jeg skal lakke svart. Tenkte å prøve dette : http://www.plastidip.no/productdetails.php?product=32 Produsent/leverandør hadde hvertfall stor tro på at dette ville fungere. Hvis det IKKE funker er det fjernet på notime ;-) Sjekket hjemmesiden deres i går og tenkte dette kunne brukes på en falmet dekorstripe. Mulig å pensle det på kanskje ? Ser for meg forferdelig mye maskering hvis man skal gjøre dette utendørs. .... Venter spent på resultatet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Alf erik Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har ikke prøvd å pensle/rulle det, han kun prøvd spray boks med svart på en sjerm som en test til eg ska bruke det på båten. Men har lest litt å det står at det går å pensle det men då ville eg prøvd med skum rulle eller en pensel som er veldig myk. Er viktigt at det vaskes godt først med noe som fjerner silikon å bonevoks. Eg tenkte å teipe opp stripene å bruke http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Ovrig/Maskeringsfolie-87048/ til å maskere 1,40 opp å ned det burde vær nokk når det er vind stilt. Men eg ska gjer det heilt nere med vann linjå Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Off, den mintgrønne 17 år gamle vannlinje dekoren min blir bare styggere og styggere å se på Alfi!! ;-) Hyl ut om du får tips om slippen er ledig i nærmeste fremtid så komme M/S Ronja i full plog ut Gansen ;-p Hvis været ikke tillater lakking så kan eg hvertfall fjerna dekoren..... Sitér dette innlegget Link to post
tussi Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Hei, er det noen erfaringer med dette etter en sesong? Jeg har tenkt å "plastdippe" dekorstripen på vår 505 excel til våren. Bør dette gjøres med sprøyte? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Hei. Jeg stoler ikke på plast dipp i vannkanten, det kommer til å få meget stor påkjenning fra sprutende van( høytrykk) ek du risikerer det flasser. Dersom dine striper ikke er store hadde jeg brukt sprayboks, dagens bokser fra blant annet mekonomen er 2k ved at det er en patron med herder i bunnen som en aktiviserer like før bruk. Dette er så en lakk med god kvalitet. Videre er det mange fordeler med spray. ikke kjøpe lakksprøyte ikke skaffe trykkluft ,med regulator og vannutskiller mye mindre område å dekke til for å unngå lakkstøv ellers samme slipe jobben mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.