Jump to content

Hjelp! Opptak av AIS/VHF (Fjord Shampion)


mons

Recommended Posts

Hjelp!!

 

De fleste husker ennå grunnstøtingen i Søgne. Der fikk RS Ægir tau i propellene og drev inn mot land med dreggen ute.

Båten til Søgne dykkerklubb tauet redningsskøyta til trygg havn fra det vi mener ville blitt et totalforlis for redningsskøyta.

 

Dykkerklubben har bedt redningsselskapet om bergelønn slik at vi får dekket skadene våre på båten, og kanskje noe mer, men har fått blankt avslag.

De benekter at det forelå noen nødsituasjon, mens jeg mener jeg var inne og hentet skøyta ut av grunnbrottene i ca 2 meter sjø.

 

Er det noen som har lagret AIS informasjon som kan fortelle hvor Ægir var rett rundt kl 0600 denne morgenen, eller kan dette oppspores noe sted?

Er ikke sikker på klokkeslettene, men brannvesenet har rapportert at de kom til stedet kl 0610.

Da var vi etpar hundre meter fra land og på vei mot Hellesund, så jeg antar jeg fikk sleper ombord 0530-0600

 

Spørsmålet er om den lå trygt for anker utpå fjorden eller om den lå helt inne i fjæresteinene med fare for å havarere.

 

Har fått bekreftet at Tjøme Radio har tatt opp radiokommunikasjonen under bergningsoperasjonen, men denne kan vi ikke få ut før en evt rett krever det.

 

Takknemmlig for hjelp

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om Tjøme har tatt vare på opptakene av VHF-trafikken? Er for lenge siden jeg jobbet på kystradio, men hvis de gjør slik som vi i Avinor så brukes tapene om igjen, for vår del etter ca 3 måneder. Vi har rutiner for noe vi kaller "beslag i lydbåndopptak" hvor vi må be tekniker om å legge bort den tapen som inneholder kommunikasjonen som er relevant. På den måten blir ikke den tapen brukt om om igjen før beslaget er opphevet.

 

Vet ikke hvordan kystradiotjenesten stiller seg til sine lydbånd, eneste egne erfaringen er fra 80 tallet en gang. Det som da skjedde var at en sjarkfisker fikk et illebefinnende og kontaktet oss. Han døde dessverre på vei inn til land. De pårørende ba om å få kopi av tapen der vi snakket med ham for å ha et siste minne. Televerket (som det het da) svarte nei, dessverre.

 

Mulig du må ha en rettslig kjennelse for å få ut kommunikasjonen?

 

mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har lagret AIS informasjon som kan fortelle hvor Ægir var rett rundt kl 0600 denne morgenen, eller kan dette oppspores noe sted?

<{POST_SNAPBACK}>

Kystverket har AIS Basestasjon som dekker området. Basestasjonen ligger online og pøser all AIS info inn til deres server. De selger disse dataene videre til andre.

Her på jobben kunne jeg derfor følge med på hendelsen på kartplotter som mottar disse dataene, men vi lagrer ikke noe her.

Du må isåfall prøve å få ut disse fra Kystverket.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Tjøme har overlevert opptakene til kystverket på cd, men kan ikke utlevere dem.

Fikk bestemt intrykk av at vi måtte ha rettslig kjennelse for å få opptaket.

 

Avslaget kom i brevs form fra redningsselskapets advokat, og de refererte til rapporter uten å spesifisere nærmere, og at de selvfølgelig hadde snakket med Ægir.

 

Jeg ønsker å få litt mer kjøtt på beinet før vi bruker penger på å gå videre, og det ser ut for at jeg får ais-infoen på videofil. Det er noen som lagrer slikt for hele nordeuropa..

 

Hadde vært gøy hvis vi kunne hørt hva som foregikk på radioen også..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Tjøme har overlevert opptakene til kystverket på cd, men kan ikke utlevere dem.

Fikk bestemt intrykk av at vi måtte ha rettslig kjennelse for å få opptaket.

 

Avslaget kom i brevs form fra redningsselskapets advokat, og de refererte til rapporter uten å spesifisere nærmere, og at de selvfølgelig hadde snakket med Ægir.

 

Jeg ønsker å få litt mer kjøtt på beinet før vi bruker penger på å gå videre, og det ser ut for at jeg får ais-infoen på videofil. Det er noen som lagrer slikt for hele nordeuropa..

 

Hadde vært gøy hvis vi kunne hørt hva som foregikk på radioen også..

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror du/dere har en god sak stå på :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Bergingslønn er nå en ting men vil de virkelig ikke dekke skader på båten deres som oppstod når dere hjalp redningsskøyta?

 

Selv om det har kommet MYE rart fra Redningsselskapet i det siste hadde jeg virkelig ikke trodd de hadde sunket så lavt. Får håpe de tar til fornuft...

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet er blitt butikk. De har en nisje mot oss båtfolk. De er gode å ha når vi trenger dem. De igjen har forsikringsselskapene de får oppgjør fra, ville jeg tro.

At de ikke dekker de faktiske utgifter til en slik bergningsaksjon er småpenger i den store mølla til Redningsselskapet.

 

Skulle gjerne fått en kommentar fra Ingvar i RS.

AIS for Nord-Europa liger ute på nettet, men jeg har ikke sett noe fra det aktuelle området vi her snakker om.

 

Når vi først er inne på slike ulykker til sjøs, gir det meg en tankevekker. Jeg har AIS for Oslofjorden og kan følge med også andre steder langs kysten ute og hjemme. Ved neste tilfelle er det viktig å sette på opptak når noe skjer. Det er bare å trykke på den røde knappen så går alt mot en fil. Senere er det bare å kjøre dette av med klokkeslett, posisjoner, fart osv. Det gjelder bare å huske på dette neste gang.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Selv om det har kommet MYE rart fra Redningsselskapet i det siste hadde jeg virkelig ikke trodd de hadde sunket så lavt. Får håpe de tar til fornuft...

<{POST_SNAPBACK}>

Etter å ha vært en svoren tilhenger av Redningsselskapet i mange, mange år må jeg innrømme at min oppfatning har endret seg til det motsatte.

 

For min egen del var det en "fillesak" angående Poseidon som var utslagsgivende, men den ble behandlet på en så ufattelig klønet måte at jeg ikke har ord som dekker.

 

Det virker som om de har en toppledelse som ikke er vant med å ri på bølgene - men du allverden så flittige de er til å ri prinsipper. Her SKAL man ha RETT, koste hva det koste vil !!!!

 

Alt som er kommet frem tyder på at du Mons har en meget sterk sak i dette tilfellet, og hvis NSSR gir seg til å 'revidere virkeligheten' for vri seg unna ansvar og forpliktelser - i all ofentlighet her på baatplassen - da vet de ikke hva de har gitt seg ut på.

 

'Fader forlat dem, thi de vet ikke hva de gjør.....' står det i en velkjent sort bok....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Enig med Poseidon,

 

For min del har jeg kjørt på "lykke og fromme" i alle år, uten å ha vært medlem av Redningsselskapet, men med ny båt osv. i år meldte jeg meg inn. Også fordi jeg i utgangspunktet vil støtte en god sak.

Men når man ser hva som kom ut av dette, endrer min holdning seg til sinne i henhold til håndteringen fra Redningsselskapet sin side. Uansett om de var i "havsnød" eller ikke fikk de hjelp. For meg betyr det ikke noe om det var nødvendig eller ikke. Bergingslønn er en ting, men å dekke kostnader man selv har i forbindelse med assistanse skulle en da ikke behøve å forlange en gang.

 

Enkelt sagt fra min side, retter ikke Redningsselskapet opp i dette kjører jeg på "lykke og fromme" igjen neste år. Skulle jeg behøve hjelp vil jeg nok uansett få det, og skal heller betale det det vil koste.

Dette irriterer !!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

De fleste husker ennå grunnstøtingen i Søgne. Der fikk RS Ægir tau i propellene og drev inn mot land med dreggen ute.

Båten til Søgne dykkerklubb tauet redningsskøyta til trygg havn fra det vi mener ville blitt et totalforlis for redningsskøyta.

Er denne saken omtalt noe sted på nettet ?

Link to post
Share on other sites

Er det denne hendelsen?

 

"I natt ble det i flere timer arbeidet med å få slepetau ombord i havaristen, men dette arbeidet lyktes ikke før ved 04-tiden lørdag, da «Ægir» fikk et tau ombord. Ved 05-tiden fikk «Ægir» slepetauet i propellen. Fartøyet gikk senere på grunn, og måtte taues inn til land."

 

TV2 Nettavisen

Redigert av PerGunnar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sebaldus:

> Selv om det har kommet MYE rart fra Redningsselskapet i det siste hadde jeg virkelig ikke trodd de hadde sunket så lavt. Får håpe de tar til fornuft...

 

Poseidon:

> Det virker som om de har en toppledelse som ikke er vant med å ri på bølgene - men du allverden så flittige de er til å ri prinsipper. Her SKAL man ha RETT, koste hva det koste vil !!!!

 

Svein H:

> Enkelt sagt fra min side, retter ikke Redningsselskapet opp i dette kjører jeg på "lykke og fromme" igjen neste år. Skulle jeg behøve hjelp vil jeg nok uansett få det, og skal heller betale det det vil koste.

 

rolig i svingane, folkens - her trengs det meir fakta på bordet!

 

om saken forholder seg slik mons legger det frem:

kaste vrak på redningsselskapet pga en episode i forbindelse

med en redningsskjøyte en tidlig morgen i vinter = tullete!

 

barx

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Enig med Barx at det kanskje er å gå hardt ut, men jeg mener det er for dumt. Dette skulle ærlig talt vært en IKKE sak fra Redningsselskapets side.

Hvorfor skal de i det hele tatt bråke om dette. De som fulgte med da dette skjedde husker at det ble omtalt flere plasser at redningsselskapet måtte ha hjelp. Jeg synes til og med å huske at Mons fikk muntlig beskjed fra de ombord at de skulle dekke skader.

 

Uansett, det er for dumt. Noen må da skjønne at det vil bli negativ omtale av dette. Tenk goodwillen de hadde fått om det f.eks. hadde kommet en artikkel i Fedrelandsvennen med en anne vinkling.

 

Skal det bli slik at jeg ikke tør å hjelpe noen i frykt for at de ikke vil erstatte mine eventuelle skader ?

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Har nå lest gjennom saken, og mye har vært skrevet. Forsøker meg med en kortversjon:

 

Mons:

 

Dykkerklubben har bedt redningsselskapet om bergelønn slik at vi får dekket skadene våre på båten, og kanskje noe mer, men har fått blankt avslag. De benekter at det forelå noen nødsituasjon, mens jeg mener jeg var inne og hentet skøyta ut av grunnbrottene i ca 2 meter sjø.

 

TV2 Nettavisen:

 

Ved 05-tiden fikk «Ægir» slepetauet i propellen. Fartøyet gikk senere på grunn, og måtte taues inn til land." (av mons antar jeg)

 

 

Aftenposten:

 

Ca. 06.00: Redningsskøyta "Ægir" gjør et mislykket forsøk på å slepe tankeren, og går på grunn.

 

NSSR hjemmeside:

 

Finner ingen omtale av episoden.

 

andre ?

Link to post
Share on other sites

Mange meninger her, både berettigede og kanskje litt mer spekulative. Tror likevel det er ryddig å holde øynene åpne for at saken kan løses og at Redningsselskapet kan dekke skadene det her er snakk om. Det som kan være årsak til en del av holdningen fra Redningsselskapet er ordbruken "bergingslønn". I juridisk sammenheng vil dette typisk dreie seg om helt andre kronebeløp enn dekning av skader på bergingsbåt. Da snakker vi om verdier vurdert utfra båten som blir berget. Opp gjennom historien har stort sett de fleste bergingsaksjoner ført til et etterspill, noe som igjenn gjør at de fleste fartøyer av størrelse og verdi har et forhold til "Lloyds open form" som er et standardisert avtaleverk for berging. Kommer en opp i situasjon der berging er aktuelt er det første spørsmålet som går på sambandet før aksjonen setter i gang "aksepterer du Lloyds open form"? Med dette i boks er det bare å berge i vei.

 

Nå er det i overkant drøyt om småbåter skal komme bort i slike situasjoner, men likevel er det en tankevekker. For de av dere som helt sikkert har hatt deres dager om bord på yrkesfartøyer er det helt sikkert at dere har hatt befatning med dette - i alle fall på fartøyer som har en viss bergingskapasitet.

 

Mitt råd til Mons vil være å ta dette opp med NSSR og legge det frem som det det egentlig er; et spørsmål om kompensasjon for utgifter til aksjonen samt reparasjon av skader. Unngå å bruk ordet bergingslønn, da dette er litt mer juridisk komplisert. Uansett er AIS utskrift eller ikke så er jo forholdene rimelig klare: Skøyta hadde behov for hjelp, du gav denne, (de satte sikkert umiddelbart pris på dette) og din båt fikk skader som følge av aksjonen. Ta heller å dokumenter skadene og prissett disse enn å dokumentere hendelsesforløpet da dette er klart nok slik jeg ser det. (Antar at ingen er så prinsippfaste at de ønsker rettsaker bare for å holde liv i jurister og advokater dersom sakens egentlige innhold kan nøstes opp i minnerlige former?)

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...