Jump to content

Hjelp! Opptak av AIS/VHF (Fjord Shampion)


mons

Recommended Posts

Ville synes det var merkelig om ikke NSSR i det minste dekket utgiftene her. Det burde være helt unødvendig at Mons skal bruke masse tid og resurser på denne saken.

 

Han burde snarest fått en henvendelse fra NSSR med takk for hjelpen, roser og konfekt og reparasjon av båten. Han burde også få rosende omtale på førstesiden til NSSR. Merkelig at det ikke står et ord om dette på NSSR sidene. De pleier å være flinke til å publisere store og små nyheter.

Link to post
Share on other sites

God kveld

 

Natt til fredag kjørte jeg til Oslo og hentet en Ranaplast 18 fot som jeg fredag leverte min svigerfar på Bømlo. Prøvekjørte i formiddag i nydelig vær og returnerte til sørlandet i kveld.

Har derfor ikke vært på nett på etpar dager og kunnet deltatt i debatten.

 

For ordens skyld, og svar på noen av spørsmålene;

 

-Mannskapet på Ægir ba meg om å skrive opp alle skader samt navn og adresse slik at de senere kunne få gjort opp.

-Jeg fikk blomster og takk fra mannskapet på Ægir og teknisk sjef i redningsselskapet rett etter den aktuelle helgen. De takket for "den flotte innsatsen for mannskap og fartøy".

-Jeg har ikke kontaktet mannskapet på Ægir siden vi drakk kaffe sammen den morgenen, og jeg har ingen grunn til å tro at de har fått munnkurv.

-Redningsselskapet skrev på sine nettsider at Ægir fikk problemer og måtte gå til Mandal for reparasjoner, men jeg kan ikke finne stykket igjen nå.

-Hovedredningssentralen vil sjekke sine logger på mandag for å se hva de har.

-Jeg forventer ikke at Ingvar kommenterer dette slik det er foreslått i en tråd da det kan være vanskelig i hans stilling.

-Jeg presiserer at versjonen jeg la fram i en tråd rett etter hendelsen er min objektive versjon, og kanskje ikke er slik alle oppfattet situasjonen.

 

Vi har etter råd fra advokat bedt om bergelønn. Vi valgte å gjøre dette etter en lengre diskusjon i klubben der flere momenter ble diskutert. Bergelønn skal ifølge sjøloven først dekke alle utgifter til skip og mannskap, og en evt netto etter dette fordeles mellom rederi og mannskap.

Vi ba ikke om en konkret sum, men den skal vurderes i forhold til en rekke faste kriterier i sjøloven.

Jeg skriver vi ettersom det er reder (klubben) som krever bergelønn. Slik reglene for lån av klubbåten er, er jeg personlig ansvarlig for alle skader/utgifter jeg påfører båten når jeg låner den. Jeg vil som mannskap ha en lovfestet rett til en del av en evt netto bergelønn.

 

Redningsselskapet er forsikret i Skuld, og reperasjonen på redningsskøyta er oppgitt til 300 000 kr.

Sentralt i diskusjonen før vi ba om bergelønn var at dette ikke ville påføre redningsselskapet noen ekstra utgifter ettersom de uansett ville måtte betale egenandelen sin, og bergelønn dekkes av forsikringen til skipet.

Vi mener også at vi bør ha noe mer enn bare utgiftsgodtgjørelse da det tross alt var rett før vi mistet vår nye båt.

 

Avslaget på vår forespørsel kom fra Forsikringsselskapet Skuld, som har overtatt saken fra Redningsselskapet som deres assurandør, og jeg regner med at Skuld behandler denne saken uten innblanding fra Redningsselskapet.

 

Jeg har stor tillit til, og respekt for, Redningsselskapet. Jeg ber om at denne tråden ikke sverter selskapet på noen måte.

 

Jeg ba om AIS og VHF informasjon for å være sikker på hendelsesforløpet før vi evt bruker penger på en videre diskusjon med Skuld.

Jeg får litt kalde føtter når uhellet har kostet oss 26 000 kroner til nå, og Skuld skriver at det var min uaktsomhet som førte til at Ægir gikk på grunn og fikk skader for 300 000 kroner.

På denne bakgrunn ønsket jeg å samle mer informasjon før vi bestemmer oss for om vi skal gå videre med saken, og evt risikerer et søksmål for uaktsomhet.

 

Det er artig at det er slikt engasjemang her. Selv om ingen har hatt eksakt det jeg ba om, har jeg fått endel tips. For de mest engasjerte kan en finne sjølovens kapittel V om sjøulykker og berging her Lovdata

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei Mons

 

Greit med en slik oppsumering. Det er lett å "hoppe på konklusjoner" litt for kjapt.

 

Når det gjelder data/plott fra den aktuelle hendelsen kan det muligens tenkes at noe relevant finnes i "orginal-tråden" som jeg startet natten da Fjord Champion brant. Det ble lagt ut endel "snap" av situasjonen såvidt jeg husker.

 

Tråden er her

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...