assatom Startet 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2014 Har ett problem med motoren min..... får ikke opp turtall, til tider jagende turtall, motoralarm osv.... Maks turtall er 4000 rpm vanligvis. I desember var jeg ute og kjørte, marsjet på ca 3500 omdreininger, etter ca 10 minutt begynte turtallet å jage, slakket av til 2900 omdreininger jaget fortsatt. Fortsatte ca 5 minutter før jeg kom meg til land igjen, på tomgang hostet og harket motoren. Stoppet motoren, gikk ned i båten igjen etter noen timer for å starte opp - og da gikk den normalt igjen. Ett par dager senere var jeg ute å kjørte-alt fungerte fint. I Januar skiftet jeg dieselfilter og startet opp motoren og den gikk en god stund på tomgang. Hold på å jobbet på en båt som lå ved siden - når jeg skulle bort for å stoppe min båt kokte kjølevannet temperatur ca 105 grader på kjølevann - stoppet den og fyllte på kjøleveske etter at den hadde kjølt seg ned. Ut å prøvekjøre - får ikke opp turtallet mere enn ca 3300 rpm når jeg legger til kai igjen og lar motoren gå på tomgang stiger temperaturen igjen. Tar båten på land - impeller gåen -skifter den. Satt ut båten igjen i dag. Tur 1: Motoren går helt fint, men får maks 3300 rpm Tur 2: Får ca 3600 rpm - så begynner turtallet å jage - slakker av til 2900 - går fortsatt veldig ujevnt-får alarm på smartcraften - temp-oljetrykk osv er helt normalt - motoren fusker-slakker helt av fusker fortsatt på tomgang-stopper og starter motoren igjen-hoster og harker ikke lengre-fortsatt alarm får maks 2700-2800rpm (går ut ifra at det er alarmen som begrenser rpm) temp/bar ok, men viser plutselig dobbelt så mange timer på timeteller på smartcraft-stopper og starter igjen-ingen alarm får maks 3300 rpm Tur 3: Ingen alarm, får 3600 rpm-begynner å jage på turtall Når jeg kjører opp turtallet i fri får jeg maks turtall 4000rpm Noen tips om hva som er galt?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.