Jump to content

Hvor kople på batterilader (batteribank med galvanisk isolator)?

zooper

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt en båt med et noe hjemmesnekret elektrisk oppsett. Båten har ett startbatteri og to forbruksbatterier. Det finnes tre stykk hovedstrømbrytere:

• Én for pluss for startbatteriet
  • Én for pluss begge forbruksbatteriene
  • Én for jord for samtlige batterier

Det finnes en galvanisk isolator. Pluss på dynamo går inn på en pol og ut til både hovedbryteren til startbatteriet og til hovedbryteren til forbruksbatteriene. Strøm til batteriladeren går via en jordfeilbryter, men jeg tror ikke jordfeilbryteren har noen galvanisk isolator.

Dersom jeg ønsker å lade samtlige batterier og samtidig forebygge korrosjon fra galvaniske størmmer, hvor bør jeg kople til aligatorklipsene fra batteriladeren? Og, hvilke av hovedstrømbryterene kan være avslått?

Jeg så at tidligere eier hadde klipsene koplet direkte på begge polene til startbatteriet, men jeg kan ikke annet enn å forstå at dette er galt???? Det er også mye irring på både aligatorklipsene og batteripolene... Batteriladeren er av merket C-tek

Jeg har desverre ingen bilder for hånden. Den galvaniske isolatoren kan minne om denne, men med flere "poler" : http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Galvanisk-isolator-zinc-saver-25231/

Jeg håper noen kan hjelpe meg da jeg er livredd for galvanisk korrosjon og ikke tør å kople dette til før jeg vet at jeg gjør det korrekt...

Et siste spørsmål, sånn på si... kan jeg med laderen på la kjøleboksen stå på over lengre perioder?

Hei!

Er du sikker på at det er en "galvanisk isolator" du har innkoblet mellom dynamoen og batteribankene?

Et bilde ville nok kunne si mer om dette, men jeg har mer tro på at dette er en "skillediodeboks". Denne skiller forbruks- og startbatteri-bankene fra hverandre forbruksmessig, samtidig som den sørger for at begge bankene lades fra dynamoen.

Når det gjelder batteriladeren så vi du få best effekt av denne om du kobler den rett på den batteribanken du ønsker å lade. Jeg ville koblet den til forbruksbanken.

Her finner du for øvrig mye nyttig informasjon om virkemåten til dynamo, og hvordan ladekretsene kan bygges opp:

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Takk, et etter bildesøk tror jeg at du kan ha rett i at dette er en skillediode... ser jo nesten like ut. Hvordan forholder jeg meg i så fall til dette i forhold til hvor jeg kopler på aligatorklipsene? Og, er det noen enkle og rimelige grep jeg kan foreta meg for å hindre galvanisk tæring ved lading av batteriene? Det øvrige landsstrømsanlegget antar jeg at er helt separat fra resten av båten med egne stikk. Et av disse 220V stikkene forøvrig er det batteriladeren er plugget inn i.

Når det gjelder å kople laderen til forbruksbatteriene blir dette for meg veldig tungvint. startbatteriet er lokalisert i motorrommet sammen med startbatteriet og hovedstrømbryterne, men hvert av de to forbruksbatterien ligger under madrassen i hver sin akterlugar. Er det ikke slik at når jeg lader det ene batteriet, så vil det automatisk "renne over" til de øvrige batteriene når det første er "fullt"?

Jeg skal få tatt bilder neste gang jeg er på båten, om jeg ikke har funnet løsningen inne da...

Takker for innspill

Først og fremst ville jeg ha prøvd å lage en skisse/koblingsskjema over ladeopplegget ombord, og hvordan de forskjellige komponentene er koblet sammen. Dette er ofte nødvendig for å få oversikten når man overtar en bruktbåt, hvor tidligere eier(e) har gjort diverse koblinger. Når du har en slik oversiktstegning ser du også lettere hvor det kan ”ryddes”. Les også bl.a. det som er skrevet om ”lading av flere batterier” i den beskrivelsen jeg linket til ovenfor.

Når det gjelder landstrømopplegget og eventuell tæringsrisiko, er det vanskelig å ha noen mening uten å vite hvordan dette er koblet, hva du har av 230VAC-utstyr om bord og hvor mye/lenge du har landstrøm tilkoblet. Hvis du søker på "galvanisk tæring" her på forumet, vil du få opp mange tråder som viser at dette er et komplekst område. I flg ”forskrifter om elektriske anlegg om bord i båt”, skal for eksempel jordingen fra landstrømmen føres videre og kobles til jording/minus/motorgods ombord. Hvis du da ikke har skilletransformator på landstrømsinntaket i båten, kan det være risiko for jordstrømmer på avveie og tæring. For å unngå dette er det mange som ser bort fra ”forskriften”, og lar være å føre jordingen videre fra landstrømmen og om bord, med den ”helserisiko” dette igjen innebærer, dersom man får overledning mellom en av nettfasene og gods i for eksempel varmtvannsberederen om bord.

Når det gjelder batteriladeren din, så er denne dobbeltisolert og innfører dermed neppe noen risiko for tæring. Som nevnt ovenfor ville jeg koblet denne til forbruksbanken – og da utenom hovedstrømbryteren. Dermed kan du lade batteriene også uten at forbrukskretsene om bord er innkoblet. Det er forbruksbanken som har behov for ekstra lading, startbatteriet klarer seg som regel med den ladingen det får fra dynamoen. Jeg ville også kuttet bort ”krokodilleklemmene” og koblet batteriladeren permanent til. Da trenger du ikke ”krabbe under køya” hver gang batteribanken skal lades. Et enklere tilkoblingsalternativ er kanskje å koble den på skilledioden – på samme terminal som forbruksbanken er tilkoblet, hvis dette er lettere tilgjengelig?

Hensikten med å koble laderen direkte til batteriene utenom skilledioden, er at du da unngår det tapet på ca 0,7 volt som diodene her innebærer.

Til slutt kunne det vært skrevet en del om regulering av lading fra dynamoen, men dette er svært godt beskrevet i det dokumentet jeg linket til ovenfor. Mye å sette seg inn i, men kjekt å ha oversikten - og ikke minst moro når det virker slik det skal!

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...