zooper Startet 11.Mai.2014 Del på Facebook Startet 11.Mai.2014 Jeg har nettopp kjøpt en seilbåt med cockpitluke av pleksiglass. Tidligere eier borret et hull i toppluken og en av de vertikale lemmene foran (aner ikke hva noe av dette heter på båtspråket, så oppdater meg gjerne på dette i samme slengen). Lukedelene er så låst sammen med en sykkellås (vaiertype). Løsningen kan i beste fall anses som "jalla". Ikke bare ser det "jalla" ut, men det er lite funksjonelt og hullet i toppen gjør jo at vann kan komme inn. Den forhindrer nok å gjøre tyver av eller ærlige folk, men den er jo lite sikker. Ingen av mine tidligere båter har vært låst eller hatt alarm. Selv om det er verdier ombord, så er innbo lettere å erstatte enn en 30 år gammel pleksiluke som har blitt ødelagt av innbruddstyver. Jeg har lyst til å kvitte meg med jallaløsningen og få tettet hullene (kom gjerne med tips om hvordan dette kan gjøres på en "pen" måte). Dernest vil jeg vurdere å finne en bedre løsning eller bare la den være ulåst (kom gjerne med innspill). Båten ligger i indre Oslofjord på en travel marina. Båten er en 30 år gammel 36 fots seilbåt, fullt innredet og utstyrt for tur, med alt pikk pakk av innbo. Kom gjerne med innspill og fortell om du låser båten, hvorfor, og eventuelt hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Vår seilbåt er låst med den integrerte dørlåsen. Denne låser vertikal og horisontal dørplate sammen. Dermed kan ikke døren åpnes. Jeg låser for å være sikker på at forsikringen skal dekke evt innbrudd og tyveri. Jeg har ikke finlest forsikringspapirene, men blir ikke overrasket hvis det står at båten skal være låst. Det er også dørlåsen som hindrer uvedkommende fra å skru på strømmen, starte motoren og stikke av med båten. Det er ikke nøkkelstart på vår båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Jeg låser ikke min båt,de ødelegger for mer enn de stjeler,også har jeg høy egenandel,liten vits i å bruke forsikringen. Gjemmer ekkolodd og kartplotter i båten så det ikke ser så veldig innbydende ut,men en rask runde i skapene med lommelykt så finner de det lett. Håpet er at hvis de raskt finner noe av verdi,så tar de det og stikker uten å gjøre noe skade. En ny plotter er enklere å erstatte enn nye teakdører. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Jeg har låsewire fra påhenger, via jolla, gjennom akterpuller og ned til uterigger. Alarm om noen går om bord, men ikke låste dører, som nomen. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Låser og beslag er kun for ærlige folk sa bestandig bestefatter`n ! Han var låsesmed.... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Låser kabindøren jeg men takluka står ofte åpen. Har ingenting av verdi det men tenker at hvis noen absolutt vil inn så prøver de kanskje takluka også, mens noen kanskje kjenner på døra og går videre om den er låst. Har vurdert å låse fast båten til brygga med wire da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Har altid låst båten i bryggga med kjetting. Da er det tross alt "mere" arbeid å stjele min båt kontra en som ligger ulåst. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) For garva tyver er ikke kjetting og hengelås noen hensikt. dem tar med seg en sikkelig kjettingtang og den er klippet på sekunder.. Vil dem gjøre innbrudd i en båt så er jo det veldig enkelt.. om man velger å låse kabindøra og få ødelagt den samt låsen er det jo en smaksak.. På brygga hos oss er det kun stjelt bensin og heldigvis ikke blitt ødelagt noe.. Døra på naustet var brytt opp en gang også uten at noe var stjålet. var vel en bensinkanne da også.. Hadde jeg hatt lukka båt med solid dør ville jeg nok låst. Men på kalesjebåter er et jo ikke så mye hensikt. Redigert 12.Mai.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Det er klart at vil det stjeles noe, så kan man vel ikke sikre seg godt nok uansett. Det kuttes jo av hele hekkpartier av båten for og få med seg en påhengs, så det er vel ikke noe verre å kutte av et stykke av brygga, hvis man skal ha den og den båten. Men uansett så kreves det noe mere tid og arbeid og få med seg en båt som er låst, med en solid rustfri kjetting, enn en ulåst båt. Særlig for dem som stjeler en båt på impuls der og da, for det er jo disse som ramponerer og ødelegger en båt, ikke de "proffesjonelle" som tar med seg båten bort vekk uten spor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) 30 år gammel seilbåt. Den er "låst" vha originallås i plexiglassluka ned. Dvs at en egentlig bare kan løfte og røske litt så er båten åpen uten at noe blir ødelagt, men jeg håper jeg tilfredstiller forsikringa. Påhengsmotoren (30 år gammel 5hk) henger på rekka og er låst fast til rekka vha en relativt tynn wire og hengelås av lav kvalitet. ------------ Har ikke noen ting som jeg tror kan omsettes og tjenes noe særlig penger på så jeg regner med de som har dårlige hensikter vil bruke tid på andre båter. Men tilfeldige fyll/overnatting/småtyveri besøk kan vel skje uansett tenker jeg. Redigert 12.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Lukket båt, låses. Låste innerdøra i kalesjebåten vi hadde tidligere også. Regner med det er krav i forsikring....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hei Zooper. Dette spørsmålet har jeg også tatt opp her etter jeg hadde ubudende "gjester" i båten når den lå på land i vinter. Da valgte jeg ikke å låse med tanke på alt herværket de kunne finne på. Har vært litt frem og tilbake etter båten kom på vann. Men i papirene fra forsikringen, så står det at den skal sikkres. Så ja, jeg låser nå. Har også alarm og bryggeanlegget er overvåket om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 PS! Låser ikke aktercabinen. For der er det heller ingenting å hente... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Jeg lar døren fra cockpit til cabin være ulåst og regner med at om noen vil ombord og se etter verdisaker så ødelegger dem garantert mer dersom døren (dører og luker generelt) er låst Men jeg har DEFA-alarm ombord som løser ut både om noen tar seg ombord i båten eller prøver å starte motoren. Videre har en jeg gammel, men velfungerende GPS tracker med sone-alarm (SMS) skjult ombord i tilfelle noen prøver å stikke av med båten. Trackeren er koblet til hovedbatteri, men fortsetter å gå i opp mot et døgn om noen kobler fra de to hovedbatteriene. Det er vel ikke noe som er så trygt at man ikke kan få problemer med virkelig proffe folk, men den største båten vår er jo nå snart 13 år og neppe så veldig ettertraktet . Med alarm der båten er merket med at den har dette, så regner jeg også med at tyvene heller drar til neste båt i de fleste tilfeller. Men joda... jeg tar også med ut av båten både Kartplotter (hurtig-feste) og avtagbar front til stereo'en. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Apropos alarm: Hvor mange amps trekker en OK alarm med innbruddsdeteksjon og geofence (GPS-tracker)? Jeg har ikke båten tilkoblet strøm når den ligger i havn, og den kan ligge i 2-3 uker uten bruk og strømproduksjon. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Apropos alarm: Hvor mange amps trekker en OK alarm med innbruddsdeteksjon og geofence (GPS-tracker)? Jeg har ikke båten tilkoblet strøm når den ligger i havn, og den kan ligge i 2-3 uker uten bruk og strømproduksjon. Det vet jeg ikke, men ett solcellepanel vil gi deg grei lading og toppe batteriene til neste tur Men dere med solcelle : Sikrer dere dette mot tyveri på noe vis ? Jeg har ikke pleid å låse tidligere båter, men låser den jeg har nå. Hadde og påhenger hengende på rekka låst med kjetting. Den ble stjålet. Nå tar jeg påhengeren inn i båten når jeg ikke er på tur. Og kona spurte da jeg monterte det nye Rockna ankeret til 3000+ i helga : Bør vi ikke låse det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Det vet jeg ikke, men ett solcellepanel vil gi deg grei lading og toppe batteriene til neste tur Men dere med solcelle : Sikrer dere dette mot tyveri på noe vis ? Jeg har ikke pleid å låse tidligere båter, men låser den jeg har nå. Hadde og påhenger hengende på rekka låst med kjetting. Den ble stjålet. Nå tar jeg påhengeren inn i båten når jeg ikke er på tur. Og kona spurte da jeg monterte det nye Rockna ankeret til 3000+ i helga : Bør vi ikke låse det ? I huet mitt så skiller jeg mellom ting som kan omsettes av "hvem som helst" for å få noen kroner inn og ting som kan være til glede for andre båtfolk. Ting som påhengsmotorer og dyr elektronikk er det jo folk som reiser rundt for å stjele, det vil alltid være utsatt. Rene båtgreier som anker og nødutstyr, som også er verdt mye penger, tror jeg kun det er båtfolk som har interesse av og de er stort sett ryddige folk. Så jeg tror rett og slett ikke det er utsatt for tyveri i særlig grad. Om jeg må plukke ned påhengsmotor, flåte (i container), +++ hver gang jeg skal bruke båten så må jeg bytte båtplass eller kvitte meg med alt som kan stjeles for da vil jeg ikke gidde å bruke båten. --------- Måtte ta inn påhenger på en plass jeg lå tidligere, syns ikke det var en løsning å leve med selv om 5hk 2-t ikke er den tyngste motoren. Ville nok gått over til en Yama 2 hester om vi hadde blitt liggende på den plassen. Yama 2 hester er den perfekte jollemotor. Redigert 12.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Kabindøren låses med en solid hengelås. Skal noen inn skal de jaggu få ødelegge litt først. Båten er imidlertid ikke låst til kaien, da båtforeningen har forbud mot dette i tilfelle brann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Seilbåter flest kan vel egentlig i praksis seiles fra kai uten at en trenger å låse opp noe som helst så... låsing med tanke på å forhindre tyveri av selve båten blir noe annet. Men det er vel stort sett motorbåter som har problem mtp tyveri av både motor og hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Jeg har wire med hengelås som jeg låser båten fast i brygga. Jeg regner ikke med at det stopper alle tyver, men det hjelper på forsikringen. Jeg har også kjøpt meg et viltkamera med MMS/mail. En person under kalesja vil da bli fotografert og bilde sendt til min telefon.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Seilbåter flest kan vel egentlig i praksis seiles fra kai uten at en trenger å låse opp noe som helst så... låsing med tanke på å forhindre tyveri av selve båten blir noe annet. Men det er vel stort sett motorbåter som har problem mtp tyveri av både motor og hele båten. Skal man stjele en seilbåt og komme seg vekk for seil så er nok antallet aktuelle tyver kraftig redusert, heldigvis. De fleste båttyver har neppe kunnskap eller interesse for å seile vekk en stjålet båt. Vi kan ihvertfall utelukke de aller, aller fleste omreisende, utenlandske bandene og de som tar en båt for å komme seg fra A til B. For motorbåter er det nok helt annerledes, da "hvem som helst" klarer å manøvrere en motorbåt vekk fra hjemmehavnen. Det er nok mer aktuelt å stjele utstyr fra seilbåter enn selve seilbåten. Ute i cockpit har jeg fint lite utstyr liggende løst, og jeg satser på at min låste båt er mindre attraktiv å bryte seg inn i enn den ulåste nabobåten. Sjekket forøvrig med Gjensidige nå, og der sa saksbehander at "vilkårene sier at båten må være låst og forsvarlig sikret". Ergo kan man risikere regress fra selskapet hvis det oppdages at båten var ulåst. Greit å vite. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alfaalfa Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Åpen RIB er ikke så enkelt å sikre. Alt ligger åpent til. En litt annen utfordring enn lukkede båter. Jeg har festet en Abus Motorsykkelbøyle i fjellet. 16 mm herdet stål. http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/Wall-floor-anchors/Granit-WBA-100 I båten er det klasse tre bøyle i baugen. 14mm. Så 5 meter kl 3 kjetting i mellom. Har Mobwatcher Elektronisk startsperre som gjør den vanskelig å starte. DVS du bør ha noen vekttall i elektronikk og kart over kablingen. Og selv da er det vanskelig. Men VHF og plotter og annet fastmontert utstyr kan skrus ut...så man håper at de er late og heller tar en annen... Men åpen RIB er jo Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Åpen båt, full av bensin,havfiskestenger og nøklene står i tenninga bestandig. Har sine fordeler å bo på landet:) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Tyveri for omsetning fordrer et marked også. Har vanskelig for å tro at det er et sort marked for seilbåtutstyr som er tyvegods. Rart nok så har det vel alltid vært, og er fortsatt, et stort marked for motorbåtutstyr som er rappa. ------ Så i tillegg til at det er uærlige folk som stjeler så må det være en del båtfolk som kjøper. Det var et problem at påhengsmotorer, speedbåter osv ble rappa før vi fikk omreisende og utenlandske bander også. Så det gjelder vel å holde tunga rett i munnen når en handler brukt utstyr, særlig til motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Kabindøren låses med en solid hengelås. Skal noen inn skal de jaggu få ødelegge litt først.... Er vel det som er poenget,jeg vil ikke at de skal ødelegge noe. Kommer jeg ned i båten en dag,og noen har tatt med seg plotteren og VHFèn,så stikker jeg å kjøper nytt og er igang neste dag. Har jeg derimot låst og de har sparket inn dører,skåret opp kalesjer og ramponert båten,blir saken en helt annen.Inn skal de uansett! Noen ganger er jeg ikke så sikker på om det faktisk lønnes seg for forsikringsselskapene å kreve at ting skal være låst. Hadde ett tilfelle med en bil jeg hadde hvor de brøt opp døra og knuste ruta for å stjele en gammel CD-spiller. Forsikringen måtte da betale 11500,- kr for å erstatte en CD-spiller til 1700,-,ikke rart forsikring er dyrt!! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.