Julie III Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Er ikke så glad i tråder som dette da det helt sikkert finnes folk med uærlige hensikter her inne. Husk, uregistrerte kan lese trådene. Da er det kanskje ikke lurt å utlevere informasjon om alarmsystemer, GPS trackere, ulåste cockpiter, viltkamera osv. Bare et tips Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Er ikke så glad i tråder som dette da det helt sikkert finnes folk med uærlige hensikter her inne. Husk, uregistrerte kan lese trådene. Da er det kanskje ikke lurt å utlevere informasjon om alarmsystemer, GPS trackere, ulåste cockpiter, viltkamera osv. Bare et tips Jeg syns det er dumt å nære oppunder halvparanoide tendenser. Først og fremst så er neppe medlemmene så dumme at de deler informasjon som kan komme til nytte, for det andre så vil jeg tro at profesjonelle tyver antagelig har langt mer kunnskap om diverse systemer enn den gjengse medlem har. ---------- Tror tråder som dette faktisk er svært nyttige for medlemmene på BP. Og om en ønsker så kan en bruke den til "positiv hacking" og fortelle hele verden at man har propanbasert selvskudd installert som vil flambere alle som prøver å ta seg inn i båten og direktesending til FB og Youtube. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Jøss, klørne rett ut? Stor forskjell på halvparanoid og det å tenke litt lenger enn nesa Pinkvin... Kall meg gjerne hva du vil, men selv velger jeg å ikke skrive om slikt på åpne forum som dette. Det er lett å glemme at alle kan lese her, så ville bare minne om det. Jeg vet nå ihvertfall hvilke båter i denne tråden jeg kan spasere rett inn i ubemerket, hvilke båter jeg blir tatt bilde i, hvilken båt jeg først burde besøke å koble av batteripolene for deretter å vente 2 timer så gpstrackeren er tom for strøm, hvilke båter jeg bør holde meg unna, samt hvilke verktøy jeg trenger for å åpne de andre... Mulig du kaller det halvparanoid, men i min verden kaller jeg det klokt å ikke utlevere... Men selvfølgelig, det er opp til hver enkelt Redigert 12.Mai.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Vet du hvor min båt ligger?;) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 hvilke båter i denne tråden jeg kan spasere rett inn i ubemerket I realiteten kan en spasere mer eller mindre ubemerket inn i langt de fleste båter, eller i det minste komme seg inn uten noen utfordringer å snakke om. Å tro at noen ligger og lurker på akkurat denne tråden for å "ramme" en spesifikk båt er da veldig konspiratorisk og spekulativt. Og det er vel knapt hvilke kamera og duppedingser man har ombord som hindrer innbrudd. Det høres mer ut som salgsprat for å skremme båteiere til å kjøpe sikkerhetsduppedingser. Faren for innbrudd er vel mest bestemt av hvor båten ligger og hvilke forhold til tiltak som er på stedet, og selvsagt hvilken type båt man har og hvilket utstyr og innhold som er synlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Som andre her har vært inne på låser ikke båten da evt tyver trolig vil ødelegge for mer enn det lille jeg har av verdi i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Jeg deler en liten bekymring om at det kanskje ikke er så lurt å proklamere at " man mer eller mindre kan ta seg ubemerket inn i de fleste båter", og fortelle verden at mange båter står ulåst. Om dette inntrykket blir alment også utenfor vår egen lille sfære tror jeg at det kan medføre at flere skurker (de finnes...) vil oppfatte båter som et attraktivt mål. Så selv om en kanskje ikke er bekymret på egne vegne synes jeg at man kan være litt forsiktig på fellesskapets vegne. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Låser selvfølgelig båten. Noe av det mest verdifulle på en seilbåt befinner faktisk på bommen :) og den lar seg vanskelig låse. Jeg ligger innerst i en fjord. Stjeles båten, tar det noen timer før man kommer seg ut av syne. Ingen seilbåter ligger der jeg ligger, og svært få seilbåter ferdes helt innerst i fjorden. Flere slektninger bor slik at de ser rett ned på brygga og båten, og enda flere kjører forbi hver dag. Viktigste er å holde det ryddig ombord, ikke la noe ligge å friste og tiltrekke seg oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 (redigert) Det er lett å glemme at alle kan lese her, så ville bare minne om det. Jeg vet nå ihvertfall hvilke båter i denne tråden jeg kan spasere rett inn i ubemerket, hvilke båter jeg blir tatt bilde i, hvilken båt jeg først burde besøke å koble av batteripolene for deretter å vente 2 timer så gpstrackeren er tom for strøm, hvilke båter jeg bør holde meg unna, samt hvilke verktøy jeg trenger for å åpne de andre... Du har vel delvis et poeng selv om jeg synes du overdriver. Noe informasjon kan det kanskje(?) være lurt å holde tett om. Annen informasjon slik som at det er alarm og/eller kamera ombord kan imidlertid heller fungere positivt som avskrekking i hvert fall ovenfor "amatørtyver" (de som ikke er veldig proffe). Dessuten... om din strategi ville være å koble fra batteripolene i eksempelvis min båt ville alarmen først ha hylt i en del sekunder før du kom til og rakk å koble fra. Hva vet du om jeg har ett eller to (eller tre) batterier? Kanskje sitter ett plasert slik at det er ganske forferdelig å komme til...? Når du etter en stund med alarmhyling HADDE klart å koble fra batteripolene og skulle sette deg til å vente i 2 timer er ikke 2 timer på langt nær nok for den trackeren sin del. Men det som er viktigere er at flere timer før det "er nok venting" får jeg og to andre i familien SMS om at det interne batteriet begynner å bli lavt (at trackeren ikke lenger har 12 V) Det går altså ikke å vente lenge nok på den trackeren. Det gjelder vel de fleste trackere? Men ja... fortsatt er det folk som er proffe nok og har avansert nok utstyr til å komme rundt slike hindringer også. Men da er de vel så proffe at de uansett stort sett klarer å ta de båtene de vil. Et eksempel som oppsummering for min del.... jeg mener det ikke skader (heller tvert i mot !!!) å opplyse om at det er alarm i båten. Det jeg imidlertid ikke vil gi informasjon om er alle detaljene rundt hvor mange sensorer det er på alarmen (2 eller 5?), hvilke typer sensorer det er og hvor de er plassert. Redigert 13.Mai.2014 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bidevind Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 (redigert) Min båt er låst slik at man må benytte verktøy (eller nøkler) for å komme inn. Det skulle det ikke bli store skader av. Starter gjør den stort sett og derfor har jeg ordnet det slik at hvis uønskede personer stikker av med båten så går det først en melding til forsikringsselskapet om at verdien dobles. Deretter finner GPS'en ut når båten er på det dypeste i Kosterfjorden. Da kommer ankerkjettingen krypendes og knytter seg rundt beina på de som er ombord. Så åpnes de skjulte bunnproppene og skuta synker akkurat så sakte at redning blir umulig. Noe er sant og noe er litt overdrevet. Redigert 13.Mai.2014 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 (redigert) Alamrdeklaer kan kanskje avskrekke - men her kjenner vel kanskje tyvene de som selges på Biltema osv? Jeg vil langt heller få frastjålet løsøre enn å få båten ødelagt, derfor er jeg litt skeptisk til å låse. Selv den beste lås vil ikke være bedre enn det den er festet i... og spinkelt treverk, plexiglass, glassfiber eller aluminium, brytes i filler så enkelt som bare det... men det er hverken lett eller billig å utbedre, i allefall ikke om man vil ha det som nytt. Det blir for meg et spørsmål om å stoppe "ærlige folk" eller å la yrkeskriminelle få enkel passasje. Jeg vurderer nå en slik: Redigert 13.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Sjekket forøvrig med Gjensidige nå, og der sa saksbehander at "vilkårene sier at båten må være låst og forsvarlig sikret". Ergo kan man risikere regress fra selskapet hvis det oppdages at båten var ulåst. Greit å vite. Vil det si at jeg må låse min kalesjebåt, og hvordan kan jeg i så fall gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Var ikke intensjonen å starte en debatt om dette, bare delte en tanke som jeg selv følger. Jeg er IKKE selger av alarm el, og kjenner heller ingen som er det Kryper stille tilbake i min lille paranoia verden Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Var ikke intensjonen å starte en debatt om dette, bare delte en tanke som jeg selv følger. Jeg er IKKE selger av alarm el, og kjenner heller ingen som er det Kryper stille tilbake i min lille paranoia verden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Var ikke intensjonen å starte en debatt om dette, bare delte en tanke som jeg selv følger. Jeg er IKKE selger av alarm el, og kjenner heller ingen som er det Kryper stille tilbake i min lille paranoia verden Vi alle har nå vårt. Jeg sitter sikkert hjemme og gliser naiv og fin mens noen bærer båten tom for alt jeg mener ikke er verdt noe som helst. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Julie III - denne tråden har vel fått popularitet fordi det eksisterer en slags paranoia og villrede blant båtfolket - så jeg ønsker dine kommentarer velkomment. De er like legitime som alle andre her inne - og det er jo forståelig at en tråd som forteller hvermansen om hvor usikret båter er, hvordan sikkerhetssystemer omgåes, og hvor det er gull å finne, faktisk kan vekke en viss uro. Nå tror jeg uansett en slik debatt som dette er viktig. Siden vi ikke møtes i en hemmelig mørk kjeller i nattens mulm og mørke, for å diskutere, men heller gjøre dette i et forum åpent for allmennheten, så får vi akseptere "risikoen". Selv tror jeg hverken "ærlige folk" og yrkeskriminelle påvirkes det spor av slike debatter som dette. Det er uansett kanskje like greit å la vær å fortelle at man har en usikret båt av typen X, på båtplass Y, med verdifult utstyr av typen Z. Såpass har folk hatt vett nok til å unnlate å fortelle så langt. Skulle noen likevel vise seg å være så åpne om det, nuvel, det får vel gå på deres egen kappe... ikke sant? :) Ha, ha - det fikk meg til å tenke. Kanskje man kunne lagt opp en felle? "Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 55 fots grand Soleil seilbåt. Den ligger på brygge 14, plass 65, i frognerkilen - altså den bryggen uten sikkerhetsport. Jeg har nettopp erstattet all elektronikk med utstyr fra øverste hylle, en ny Zodiac RIB med splitter ny 25hk påhengsmotor, nye seileklær, m.m.... jeg har sikkert brukt 300.000,- bare det siste året. Jeg er bekymret for å få båten ødelagt av tyver og har derfor ikke låst noe som helst. Jeg har tatt mine forhåndsregler og kjøpt alarmdekaler fra Biltema, men er usikker på om dette holder tyvene unna. Sist gang jeg var der lå nattevakten dødrukken i egen båt. jeg er godt forsikret... Bør jeg være bekymret?" Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.