Jump to content

Ikke klaring mellom propeller på Volvo Penta DPH drev


Olepo

Recommended Posts

Da har det dukket opp et nytt lite problem med nybåten. Som noen kanskje har fått med seg har jeg nylig fått levert en 2005 modell Bavaria 25 Sport fra en båtforhandler i Bergen. I båten sitter det en 2008 mod Volvo Penta D4-300 med DPH drev. Som en del av avtalen skulle det utføres service på motor/drev før overtakelse av båten. (Jeg har etterlyst dokumentasjon på dette arbeidet, men det har jeg foreløpig ikke fått.)

 

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at den bakre propellen var løs. Festemutteren var helt løs og jeg tok av propellen for å sjekke om mutteren til den fremre var trukket til. Fremre propell var fast, og jeg satte på den bakre igjen for deretter å trekke til festemutteren. Når denne blir trukket til er det ikke lenger klaring mellom propellene slik at disse går tregt og gnisser mot hverandre.

Luringen som har skrudd på dette har vel funnet ut at løsningen på problemet er å løsne bakre propell så mye at det blir klaring :headbang:.

 

"Flaks" at en av mekanikerne presterte å fylle vann på dieseltanken da båten skulle prøvekjøres, dermed ble det med 100 meters testkjøring på tomgangshastighet. Hadde det bltt skikkelig prøvekjøring hadde vi sikkert mistet den ene propellen.

 

Jeg forsøkte å demontere den fremre propellen for å se om jeg kunne finne en årsak, men fikk dessverre ikke løsnet mutteren med det verktøyet jeg hadde tilgjengelig, (Volvos originale verktøy/rør for propellmutter). Jeg må nok modifisere dette litt for å få litt mere kraft på mutteren.

 

Spørsmålet er om noen har en ide om årsaken til dette. Jeg mistenker at den fremre propellen burde sittet noe lenger inn, (kunne se slik ut da jeg sammenliknet med et annet DPH drev på opplagsplassen, men har ikke målt).

Er det noen form for foringer i propellene som kan ha forskjøvet seg???

 

Propellene ser forøvrig hele og greie ut, ingen tegn til skader. Båten har stått vinterlagret ute hos forhandler, med drev og propeller påmontert.

Tar gjerne imot tips og innspill!

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Angående orginalverktøyet, om du har det, så setter du en stang gjennom hullene i enden. Stangen må være av typen som ikke bøyer ser. Om du da ikke får nok moment, setter du innpå et rør på stangen, så får du moment i massevis. Selv har jeg satt inn et solid, gammelt og stort skrujern.

Ang klaring, så må du finne ut av det... :)

Link to post

Angående orginalverktøyet, om du har det, så setter du en stang gjennom hullene i enden. Stangen må være av typen som ikke bøyer ser. Om du da ikke får nok moment, setter du innpå et rør på stangen, så får du moment i massevis. Selv har jeg satt inn et solid, gammelt og stort skrujern.

Ang klaring, så må du finne ut av det... :)

Jepp! Jeg hadde bare en middels stor skrutrekker som jeg tredde igjennom hullene, men da fikk jeg ikke nok moment. Litt liten diameter på disse hullene, så jeg tenkte jeg skulle bore de opp litt for å få en noe kraftigere stang igjennom.

Link to post
Svart (redigert)

Men skal den mutteren sitte så forbanna hardt da? Gjorde ikke det hos oss. Klinket bare til med hammer og skrutrekker. Tok du noe bilde av propellene på?

Ville ikke tro at den skal sitte så voldsomt nei.. Spesielt ikke siden propellene nylig skal ha vært demontert, dersom den avtalte servicen er utført...

 

Har foreløpig ikke tatt noe bilde.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Hadde samme problem på mitt dph for et par år siden. Propell var løsnet i vulkaniseringen. Fikk ordnet ny propell på reklamasjon. Skjedde også for 4 år siden. Tydeligvis en svakhet fra Volvo....

Auda, høres ikke så bra ut. Er nok utenfor reklamasjonstid disse dersom de ikke er skiftet underveis. De er vel ikke heeelt gratis å kjøpe over Volvodisk heller...

 

Ender vel med en ny klagesak til forhandler/megler/selger dersom propellene må byttes.

Link to post

Siden dette båtkjøpet/denne båten allerede har vært omtalt i et par andre tråder her på BP er det kanskje noen som har fått med seg hvilken forhandler dette gjelder.

 

Jeg vil derfor presisere at det ikke er forhandlerens eget verksted som har utført service på motor og drev. Forhandleren selger båten for kunde, og det er tidligere eier som har hyret inn et eksternt firma for å utføre arbeidet.

Forutsetningen var at det skulle utføres av kyndige/fagfolk, det skulle kun benyttes originaldeler og det skulle fremlegges dokumentasjon/kvitteringer for utført arbeid.

Link to post

Bare for å klare opp i noen småting

 

Vist du kjøper nytt propellverktøy som koster 200kr over disk hos merkeverksted har volvo nå kommet med feste for 1/2 skralle/latmansarm.

Boltene skal sitte GODT fast som boken seier 200nm på den store og 100 nm på den lille.

Problemet ditt har blitt nevnt tideligere, Det er propellen som har løsnet i fra vulkingen og må byttes.

IKKJE kjør med dette da dette går utover lagre og drevsats i drevet ditt. JA det er dyrt med nye propell, men det er enda dyrere å kjøpe nytt/overhale drevet.

Vil anta det er fremre propell som har løsnet fra vulkingen,(den nermest drevet). Vist du får lånt ein annen sin propell for å sjekke dette så finner du fort ut av vilken det er.

 

Lykke til

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Sjekk om det er mulig med reparasjon.

Ser ut som det er mulig å vulke inn nytt "nav".

 

ref. http://www.winracepropellers.no/

VI UTFØRER: - Stigningsforandring av bronze propellere

- Balansering

- Tynning

- Optimalisering

- Utskiftning av gumminav

- Reparasjon av skader på undervannshus

- Beregning

- Analyse av propellere

Vet ikke om skjerdens mek. i Oslo bytter gumminav, men verdt en telefon. http://www.skjerdens.no/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Svart (redigert)

Takker så mye for innspill Tom Erik og Jens_P!

 

Propellvektøy med 1/2" feste hadde vært kjekt, da blir det litt greiere å trekke til med rett moment også.

 

Det virker sannsynlig at det kan være vulkingen i fremre propell som har løsnet. Som nevnt virker det som om denne ikke sitter så langt frem som den skal sammenliknet med et annet drev.

Noen som kjenner til om det er mulig å reparere dette? Eller er propellen(e) vrak?

 

Har forøvrig sendt en e-post til forhandler og tidligere eier i dag hvor jeg har lagt frem problemet.

Det som provoserer meg litt er at mekaniker må ha sett dette da service ble utført for 3 uker siden, men han velger da å sette propellen løst på i et forsøk på å skjule feilen...

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

En liten oppdatering: Det viser seg at guddal og Tom Erik har truffet den berømte spikeren. Jeg fikk i dag demontert begge propellene og tok turen til Vallø Motor AS som er autorisert Volvo Penta verksted. De var svært hjelpsomme og jeg fikk mange tips både om propeller og ting jeg bør sjekke på D4en.

 

Vi sammenliknet mine propeller med nye de hadde på lager, og det er ingen tvil om at den bakre propellen har sluppet i vulkaniseringen. Den fremre propellen er også tvilsom, men her er ikke forskjellen så betydelig. Et sett nye propeller koster den nette sum av 17400,- blanke, norske kroner.

 

Dette blir en sak jeg må ta opp med selger. Båten er nesten ikke er kjørt siden service ble utført for 3 uker siden, (100 meter kjøring i tomgangshastighet da jeg var i Bergen og eventuelt testkjøring Frydenbø har gjort etter drenering av dieseltanken).

Jeg mener derfor det er svært sannsynlig at dette var slik når service på drevet ble utført og propellene ble montert etter oljeskift, (dersom dette er utført.....). Løsningen ble å ikke trekke til bakre festemutter slik at propellene kunne rotere fritt...

Mekaniker hevder selvfølgelig at propellene ble montert som normalt og trukket til med riktig moment.

 

Jeg legger ved noen bilder av ny og gammel propell. Jeg legger også ved et par bilder av sinken på drevet, disse har jeg fått skriftlig dokumentasjon på at servicemekaniker har skiftet da service ble utført for 3 uker siden. Sinkene har tydelige tegn på tæring og rester etter 2 år gammel drevspray :thumbsdown::thumbsdown:. D bilde

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jepp, mitt propellproblem ble heldigvis løst. Jeg fikk etterhvert en god dialog med forrige eier, og han fremskaffet to byttepropeller. En som kun har vært testet/demokjørt og en som var overhalt/reparert hos Winrace :smiley:. Forrige eier fikk da de gamle propellene i retur og skulle sende de til Winrace for utbedring.

 

Har hørt mye positivt om Winrace, eneste minuset er vel at de har stor pågang og dermed blir det litt ventetid. Men det har jo ingen betydning hvis det gjelder en reservepropell. Burde egentlig skaffet meg et reservesett jeg også.

 

Virker som en bra pris også, var det vulking som ble utført på din propell??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...