Olepo Startet 11.Mai.2014 Del på Facebook Startet 11.Mai.2014 (redigert) Da har det dukket opp et nytt lite problem med nybåten. Som noen kanskje har fått med seg har jeg nylig fått levert en 2005 modell Bavaria 25 Sport fra en båtforhandler i Bergen. I båten sitter det en 2008 mod Volvo Penta D4-300 med DPH drev. Som en del av avtalen skulle det utføres service på motor/drev før overtakelse av båten. (Jeg har etterlyst dokumentasjon på dette arbeidet, men det har jeg foreløpig ikke fått.) Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at den bakre propellen var løs. Festemutteren var helt løs og jeg tok av propellen for å sjekke om mutteren til den fremre var trukket til. Fremre propell var fast, og jeg satte på den bakre igjen for deretter å trekke til festemutteren. Når denne blir trukket til er det ikke lenger klaring mellom propellene slik at disse går tregt og gnisser mot hverandre. Luringen som har skrudd på dette har vel funnet ut at løsningen på problemet er å løsne bakre propell så mye at det blir klaring . "Flaks" at en av mekanikerne presterte å fylle vann på dieseltanken da båten skulle prøvekjøres, dermed ble det med 100 meters testkjøring på tomgangshastighet. Hadde det bltt skikkelig prøvekjøring hadde vi sikkert mistet den ene propellen. Jeg forsøkte å demontere den fremre propellen for å se om jeg kunne finne en årsak, men fikk dessverre ikke løsnet mutteren med det verktøyet jeg hadde tilgjengelig, (Volvos originale verktøy/rør for propellmutter). Jeg må nok modifisere dette litt for å få litt mere kraft på mutteren. Spørsmålet er om noen har en ide om årsaken til dette. Jeg mistenker at den fremre propellen burde sittet noe lenger inn, (kunne se slik ut da jeg sammenliknet med et annet DPH drev på opplagsplassen, men har ikke målt). Er det noen form for foringer i propellene som kan ha forskjøvet seg??? Propellene ser forøvrig hele og greie ut, ingen tegn til skader. Båten har stått vinterlagret ute hos forhandler, med drev og propeller påmontert. Tar gjerne imot tips og innspill! Redigert 11.Mai.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Angående orginalverktøyet, om du har det, så setter du en stang gjennom hullene i enden. Stangen må være av typen som ikke bøyer ser. Om du da ikke får nok moment, setter du innpå et rør på stangen, så får du moment i massevis. Selv har jeg satt inn et solid, gammelt og stort skrujern. Ang klaring, så må du finne ut av det... :) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Angående orginalverktøyet, om du har det, så setter du en stang gjennom hullene i enden. Stangen må være av typen som ikke bøyer ser. Om du da ikke får nok moment, setter du innpå et rør på stangen, så får du moment i massevis. Selv har jeg satt inn et solid, gammelt og stort skrujern. Ang klaring, så må du finne ut av det... :) Jepp! Jeg hadde bare en middels stor skrutrekker som jeg tredde igjennom hullene, men da fikk jeg ikke nok moment. Litt liten diameter på disse hullene, så jeg tenkte jeg skulle bore de opp litt for å få en noe kraftigere stang igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Men skal den mutteren sitte så forbanna hardt da? Gjorde ikke det hos oss. Klinket bare til med hammer og skrutrekker. Tok du noe bilde av propellene på? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 (redigert) Men skal den mutteren sitte så forbanna hardt da? Gjorde ikke det hos oss. Klinket bare til med hammer og skrutrekker. Tok du noe bilde av propellene på? Ville ikke tro at den skal sitte så voldsomt nei.. Spesielt ikke siden propellene nylig skal ha vært demontert, dersom den avtalte servicen er utført... Har foreløpig ikke tatt noe bilde. Redigert 11.Mai.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Momentet står i blå-boka. Husker ikke selv lenger, selv om jeg skrudde dette sammen selv for 1uke siden, før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 De er sikkert satt på feil vei, Du kan prøve å snu på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) 200 Nm tror jeg det står i manualen at det skal være på fremre propellmutter, og det er etter min mening ganske hardt. Den bakerste propellen skal ha 100 Nm på mutter. Redigert 12.Mai.2014 av Aq 28 Ht (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Her er en side I fra manualen. Har du ikke klaringer mellom propeller så bør du sjekke om de står riktig vei også. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hadde samme problem på mitt dph for et par år siden. Propell var løsnet i vulkaniseringen. Fikk ordnet ny propell på reklamasjon. Skjedde også for 4 år siden. Tydeligvis en svakhet fra Volvo.... Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hei og takk for innspill. Jeg er ganske sikker på at propellene sitter riktig vei, har sammenlignet med en annen båt på opplagsplassen. De sitter nå med den "rette" kanten på bladene vendt bakover. Dette ser ut til å stemme i forhold til tegningen også. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hadde samme problem på mitt dph for et par år siden. Propell var løsnet i vulkaniseringen. Fikk ordnet ny propell på reklamasjon. Skjedde også for 4 år siden. Tydeligvis en svakhet fra Volvo.... Auda, høres ikke så bra ut. Er nok utenfor reklamasjonstid disse dersom de ikke er skiftet underveis. De er vel ikke heeelt gratis å kjøpe over Volvodisk heller... Ender vel med en ny klagesak til forhandler/megler/selger dersom propellene må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Koster ca 10000 per stk disse ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Siden dette båtkjøpet/denne båten allerede har vært omtalt i et par andre tråder her på BP er det kanskje noen som har fått med seg hvilken forhandler dette gjelder. Jeg vil derfor presisere at det ikke er forhandlerens eget verksted som har utført service på motor og drev. Forhandleren selger båten for kunde, og det er tidligere eier som har hyret inn et eksternt firma for å utføre arbeidet. Forutsetningen var at det skulle utføres av kyndige/fagfolk, det skulle kun benyttes originaldeler og det skulle fremlegges dokumentasjon/kvitteringer for utført arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Bare for å klare opp i noen småting Vist du kjøper nytt propellverktøy som koster 200kr over disk hos merkeverksted har volvo nå kommet med feste for 1/2 skralle/latmansarm. Boltene skal sitte GODT fast som boken seier 200nm på den store og 100 nm på den lille. Problemet ditt har blitt nevnt tideligere, Det er propellen som har løsnet i fra vulkingen og må byttes. IKKJE kjør med dette da dette går utover lagre og drevsats i drevet ditt. JA det er dyrt med nye propell, men det er enda dyrere å kjøpe nytt/overhale drevet. Vil anta det er fremre propell som har løsnet fra vulkingen,(den nermest drevet). Vist du får lånt ein annen sin propell for å sjekke dette så finner du fort ut av vilken det er. Lykke til Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Sjekk om det er mulig med reparasjon. Ser ut som det er mulig å vulke inn nytt "nav". ref. http://www.winracepropellers.no/ VI UTFØRER: - Stigningsforandring av bronze propellere - Balansering - Tynning - Optimalisering - Utskiftning av gumminav - Reparasjon av skader på undervannshus - Beregning - Analyse av propellere Vet ikke om skjerdens mek. i Oslo bytter gumminav, men verdt en telefon. http://www.skjerdens.no/ Redigert 12.Mai.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Olepo Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Takker så mye for innspill Tom Erik og Jens_P! Propellvektøy med 1/2" feste hadde vært kjekt, da blir det litt greiere å trekke til med rett moment også. Det virker sannsynlig at det kan være vulkingen i fremre propell som har løsnet. Som nevnt virker det som om denne ikke sitter så langt frem som den skal sammenliknet med et annet drev. Noen som kjenner til om det er mulig å reparere dette? Eller er propellen(e) vrak? Har forøvrig sendt en e-post til forhandler og tidligere eier i dag hvor jeg har lagt frem problemet. Det som provoserer meg litt er at mekaniker må ha sett dette da service ble utført for 3 uker siden, men han velger da å sette propellen løst på i et forsøk på å skjule feilen... Redigert 12.Mai.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 En liten oppdatering: Det viser seg at guddal og Tom Erik har truffet den berømte spikeren. Jeg fikk i dag demontert begge propellene og tok turen til Vallø Motor AS som er autorisert Volvo Penta verksted. De var svært hjelpsomme og jeg fikk mange tips både om propeller og ting jeg bør sjekke på D4en. Vi sammenliknet mine propeller med nye de hadde på lager, og det er ingen tvil om at den bakre propellen har sluppet i vulkaniseringen. Den fremre propellen er også tvilsom, men her er ikke forskjellen så betydelig. Et sett nye propeller koster den nette sum av 17400,- blanke, norske kroner. Dette blir en sak jeg må ta opp med selger. Båten er nesten ikke er kjørt siden service ble utført for 3 uker siden, (100 meter kjøring i tomgangshastighet da jeg var i Bergen og eventuelt testkjøring Frydenbø har gjort etter drenering av dieseltanken). Jeg mener derfor det er svært sannsynlig at dette var slik når service på drevet ble utført og propellene ble montert etter oljeskift, (dersom dette er utført.....). Løsningen ble å ikke trekke til bakre festemutter slik at propellene kunne rotere fritt... Mekaniker hevder selvfølgelig at propellene ble montert som normalt og trukket til med riktig moment. Jeg legger ved noen bilder av ny og gammel propell. Jeg legger også ved et par bilder av sinken på drevet, disse har jeg fått skriftlig dokumentasjon på at servicemekaniker har skiftet da service ble utført for 3 uker siden. Sinkene har tydelige tegn på tæring og rester etter 2 år gammel drevspray . D Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Det har gått en stund siden siste innlegg her nå, så jeg regner med at trådstarter har fått fikset problemet. Hvis ikke ordnes dette rimelig hos Winrace. Har en reservepropell med samme problem. Hentet den ferdig reparert på posten idag. 1650 kroner.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jepp, mitt propellproblem ble heldigvis løst. Jeg fikk etterhvert en god dialog med forrige eier, og han fremskaffet to byttepropeller. En som kun har vært testet/demokjørt og en som var overhalt/reparert hos Winrace . Forrige eier fikk da de gamle propellene i retur og skulle sende de til Winrace for utbedring. Har hørt mye positivt om Winrace, eneste minuset er vel at de har stor pågang og dermed blir det litt ventetid. Men det har jo ingen betydning hvis det gjelder en reservepropell. Burde egentlig skaffet meg et reservesett jeg også. Virker som en bra pris også, var det vulking som ble utført på din propell?? Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Godt å høre at det ordnet seg! :-) Ja, etter som jeg forstår er navnet vulket/satt på plass med høyt trykk. De har stor pågang, men tar slike enkle reparasjoner innimellom - dersom en ringer og avtaler :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.