Jump to content

Hvordan feste montere aluplater på dårlige partier på treskrog?

glalaksen

Recommended Posts

Det har blitt noen tråder om den gamle sjarken min. Og her kommer enda en.

Hadde båten på slip for første gang og oppdaget selvfølgelig mer råte enn regnet med. Alt det dårlige er overvanns, bortsett fra et bord samt litt i ytterstevnen.

Det som er dårlig er endeveden på planken inn mot stevnen noe endeved i plankskjøter og i hekken der krummen på båten "er som værst".

Min første tanke var å hugge båten, den er fra 1945 og har hatt det trasig med manglende vedlikehold i mange år. Kjøpte den hos en gammel mann som nok skulle gitt slipp på den noen år tidligere.

Så er det det da at skapet på båten er bra, som gamlingen på slipen sa. "jeg har ikke hatt oppe en så bred og drektig tresjark før" Derfor prøver jeg å tenke ut rimelige løsninger for å kunne beholde båten noen år til. Å skifte planken og dårlige stevn og evt. spant blir for tidkrevende å gjøre selv nå, og for dyrt å sette bort. Første ide etter hugging er å plaste dekket som er av tre, og skroget ned til vannlinjen. Under vann er skroget bra.

Så var der en som kom med forslag om å lage er sko/krage av alu å tre på stevnen og videre legge på aluminium på det dårlige på skroget. Selv har jeg tenkt at plasting er enklere og blir potte tett. Men hvis jeg velger aluplater i steden for så har man muligheten til å ta trearbeidet bit for bit.

Så endelig spørsmålet mitt:

Hvordan krummer man en 5 mm tykk aluplateslik at den ligger inntil skroget over alt? Har fått et forslag om å første forme den i lengderetningen og så slisse den opp, fjerne det som blir til overs og så sveise den sammen igjen.

Noen som har vært borti dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...