Jump to content

Yamaha F250 2008 startproblem


Andre2k

Recommended Posts

Hei! Vi hadde oss en båttur på ca 1,5 timer i helgen før vi ankret opp ved en holme. Slo av hovedsikring på båten for å være sikker på at ikke noe instrumenter skulle trekke strøm mens vi var ute av båten. Da vi kom ut igjen i båten etter 20 min for å starte opp, er det ikke liv i starteren når vi vrir om nøkkelen. Batteri burde være ok siden motor tilt fungerte helt uanstrengt, og vi nettopp hadde kjørt/ladet opp. Hører bensinpumpen på motoren dure igang når det skal startes, men ikke antydning til lyd fra selve starteren. Neste steg blir å teste med en "jump starter", men batteriet er bare 1 år gammelt. Alt av sikringer er sjekket, samt løse ledninger til strøm. Har derfor noen spm.

 

 

- Yamaha instrumentpanelet viser nå 12,0 Volt etter mye testing med å få start, er dette for lite for at starteren kan fungere?

 

- Krever en motor tilten mye mindre strøm en selve starteren for å fungere?

 

- Noen andre tips til hva som kan sjekkes her?

 

Mvh André

Link to post

Hei! Takk for tilbakemeldinger. Sliter fremdeles med å finne løsningen på dette. Har sjekket følgende:

 

- Dødmannsknappen er koblet inn, (en vil normalt sett få varsel lyd om en starter med dødmannsknappen utkoblet)

- Hovedsikringen er på, jeg minner om at tilt og bensinpumpen på selve motoren fungerer som normalt.

- Den er ikke i gir, propellen snurrer lett rundt når motoren en tiltet opp.

 

Batteriet er ganske nytt (1 år gammelt). Har for sikkerhets skyld koblet på en "jump starter" og fått spenning opp til 12,6 volt. Fremdeles ikke noe liv i starteren, ikke engang et lite "klikk"!

 

Har skudd opp boksen på hovedsikring, og ser ikke antydning til dårlig kontakt på noen strømledninger (heller ikke batteripolene).

 

Snakket med Yamaha forhandler, de har aldri opplevd en starter/start rele som har røket på en slik motor. Dette er rett og slett VELDIG rart. Neste steg blir å slepe båten til forhandler, men vil seff. helst slippe det.

Link to post

Skudd i blinde, siden jeg ikke vet hvordan det er med påhengsmotor og gir/gass.

 

"- Den er ikke i gir, propellen snurrer lett rundt når motoren en tiltet opp"

Jeg hadde en båt hvor -plutselig- så fikk vi ikke startet motor (innenbordsmotor). Hadde kjørt ut til et sted på kysten, spist middag og skulle dra hjem igjen.

Kontrollert alt det vanlige. Til slutt forstod jeg ikke annet enn at det måtte være noe automatikk i det som hindrer deg fra å starte båten hvis den står i gir. Skrudde opp konsoll, fikk skrudd ut modulen med gass/gir-spakene. Der inne var det en bitteliten microswitch som føler om girspaken er "i gir" eller ikke. Denne var blitt slitt ned slik at den ikke reagerte mer. Brukte et lite skrujern for å presse microswitchen ned, startet motoren og kjørt tilbake til hjemhavnen.

Bestile deretter opp ny bryter.

Link to post

Nyere Yamaha varsler normalt om det blir trøbbel med denne , "engine ikonet" blinker en tallkode som betyr "shift position sensor" - men kan sikkert også tenkes at det er feil med denne uten at man får feilmelding

 

og ja, hovedstrømbrytere kan skape trøbbel mtp spenningsfall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Har ENDELIG funnet ut hva som var problemet. Det var dårlig kontakt i den 10 pins Yamaha kontakten som går mellom starter og motor. Denne hadde ikke synlig skade og det hjalp ikke å koble den av/på flere ganger. Endte opp med å spraye på med Biltema maritim kontraktspray, nå starter den fint. Var sikkert noe irr i en eller flere av kontakt pinnene. Takk for tips folkens! :yesnod:

Link to post
  • 5 uker senere...

Her kommer en liten men viktig oppdatering: Var i noen dager sikker på at problemet var løst, men så begynte det igjen. Viste seg at det ligger en sensor knapp inni selve gass-spak boksen (704 kontroll boks) som skal hindre at motoren kan starte i gir. Denne var løsnet inni og gav derfor beskjed om at motor var i gir, selv om den var i fri! Måtte demontere kontrollboksen og klipset sensoren på plass igjen, og limte den i tillegg godt fast. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...