Andre2k Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 Hei! Vi hadde oss en båttur på ca 1,5 timer i helgen før vi ankret opp ved en holme. Slo av hovedsikring på båten for å være sikker på at ikke noe instrumenter skulle trekke strøm mens vi var ute av båten. Da vi kom ut igjen i båten etter 20 min for å starte opp, er det ikke liv i starteren når vi vrir om nøkkelen. Batteri burde være ok siden motor tilt fungerte helt uanstrengt, og vi nettopp hadde kjørt/ladet opp. Hører bensinpumpen på motoren dure igang når det skal startes, men ikke antydning til lyd fra selve starteren. Neste steg blir å teste med en "jump starter", men batteriet er bare 1 år gammelt. Alt av sikringer er sjekket, samt løse ledninger til strøm. Har derfor noen spm. - Yamaha instrumentpanelet viser nå 12,0 Volt etter mye testing med å få start, er dette for lite for at starteren kan fungere? - Krever en motor tilten mye mindre strøm en selve starteren for å fungere? - Noen andre tips til hva som kan sjekkes her? Mvh André Sitér dette innlegget Link to post
Tobb1 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Dødmansknapp? Eller kanskje bare girspaken ikkje står heilt i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Bare for å klargjøre en faktor: Starteren slår ikke inn i det hele tatt og startermotoren snurrer heller ikke? Hovedsikringen er tilbake i riktig posisjon? Ikke i utløst halvpos? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
hawthorne Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 12,0V er jo litt lite? Et fulladet batteri skal ha 12,7V. Men så lenge tilt fungerer, er det jo litt rart. Sjekket med et annet batteri? Forøvrig er det støtte for dobbellading på denne motoren. Dvs. at du kan ha ett batteri til forbrukere og ett til start, og begge vil lade i parallell. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) 12V er rundt 30% kapasitet. Du skal ikke mye under 12V før batteriet er ødelagt. Dette gjelder da hvilespenning (altså ubelastet batteri). Redigert 12.Mai.2014 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tror ikke dette har med batteriet å gjøre. Det jeg opplevde noen ganger da jeg hadde yamahamotorer va r at gass/girspaken ikke sto helt i senter. Det utgjør så lite at det nesten ikke er synlig noen ganger, så ville sjekket det i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det kan være dårlig kontakt mellom batteri og batterisko. Hadde det selv, det var nok kontakt til at tilt gikk opp og ned, men ikke til at starteren ble aktivert. Helt død. Etter omfattende feilsøking var det bare rengjøring av batteripoler og skru godt fast batterisko som skulle til. Sitér dette innlegget Link to post
Andre2k Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Hei! Takk for tilbakemeldinger. Sliter fremdeles med å finne løsningen på dette. Har sjekket følgende: - Dødmannsknappen er koblet inn, (en vil normalt sett få varsel lyd om en starter med dødmannsknappen utkoblet) - Hovedsikringen er på, jeg minner om at tilt og bensinpumpen på selve motoren fungerer som normalt. - Den er ikke i gir, propellen snurrer lett rundt når motoren en tiltet opp. Batteriet er ganske nytt (1 år gammelt). Har for sikkerhets skyld koblet på en "jump starter" og fått spenning opp til 12,6 volt. Fremdeles ikke noe liv i starteren, ikke engang et lite "klikk"! Har skudd opp boksen på hovedsikring, og ser ikke antydning til dårlig kontakt på noen strømledninger (heller ikke batteripolene). Snakket med Yamaha forhandler, de har aldri opplevd en starter/start rele som har røket på en slik motor. Dette er rett og slett VELDIG rart. Neste steg blir å slepe båten til forhandler, men vil seff. helst slippe det. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Hei Hva slags hovedstrømsbryter har du? Har villet sjekket den. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Skudd i blinde, siden jeg ikke vet hvordan det er med påhengsmotor og gir/gass. "- Den er ikke i gir, propellen snurrer lett rundt når motoren en tiltet opp" Jeg hadde en båt hvor -plutselig- så fikk vi ikke startet motor (innenbordsmotor). Hadde kjørt ut til et sted på kysten, spist middag og skulle dra hjem igjen. Kontrollert alt det vanlige. Til slutt forstod jeg ikke annet enn at det måtte være noe automatikk i det som hindrer deg fra å starte båten hvis den står i gir. Skrudde opp konsoll, fikk skrudd ut modulen med gass/gir-spakene. Der inne var det en bitteliten microswitch som føler om girspaken er "i gir" eller ikke. Denne var blitt slitt ned slik at den ikke reagerte mer. Brukte et lite skrujern for å presse microswitchen ned, startet motoren og kjørt tilbake til hjemhavnen. Bestile deretter opp ny bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Der inne var det en bitteliten microswitch som føler om girspaken er "i gir" eller ikke. Hadde samme problem på en Yamaha 60 fra 80 tallet. Måtte bytte den microbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Nyere Yamaha varsler normalt om det blir trøbbel med denne , "engine ikonet" blinker en tallkode som betyr "shift position sensor" - men kan sikkert også tenkes at det er feil med denne uten at man får feilmelding og ja, hovedstrømbrytere kan skape trøbbel mtp spenningsfall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ranjo Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Prøv å ta av og på ene polen på batteriet. Hadde same problem. Hjalp ikkje å skru av og på brytaren. Med meg var det heilt straumlaust. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Starter den hvis du kobler over starterrele med noe i metall? Dvs, bruk et eller annet verktøy i metall mellom de store m8 anslutningerne på starter relet. Det finner du om du følger ledning fra startmotor til rele. Sitér dette innlegget Link to post
Andre2k Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har ENDELIG funnet ut hva som var problemet. Det var dårlig kontakt i den 10 pins Yamaha kontakten som går mellom starter og motor. Denne hadde ikke synlig skade og det hjalp ikke å koble den av/på flere ganger. Endte opp med å spraye på med Biltema maritim kontraktspray, nå starter den fint. Var sikkert noe irr i en eller flere av kontakt pinnene. Takk for tips folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Andre2k Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Her kommer en liten men viktig oppdatering: Var i noen dager sikker på at problemet var løst, men så begynte det igjen. Viste seg at det ligger en sensor knapp inni selve gass-spak boksen (704 kontroll boks) som skal hindre at motoren kan starte i gir. Denne var løsnet inni og gav derfor beskjed om at motor var i gir, selv om den var i fri! Måtte demontere kontrollboksen og klipset sensoren på plass igjen, og limte den i tillegg godt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.