Jump to content

Ny båteier som trenger bøker


Dorry32

Recommended Posts

Hei.

Akkurat kjøpt meg en Dorry 32. Den trenger litt innvendig oppussing og derfor trenger jeg noen råd på god litteratur på dette.. Noen som vet om noen gode bøker

<{POST_SNAPBACK}>

Og du kan jo bare spørre her på dette utmerkede båtforum. Er mange her som sitter inne med mye god kompetanse når det gjelder båt.

 

Og gratulerer med ny båt forresten.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er det teak eller mahogny?

 

Er der misfarginger siden du vil "farge" treet?

 

Innendørs eller utendørs ?

 

Vi har mange her med trebåter, og mye kompetanse ute og går, samtidig som jeg vil tipse om emneregisteret oppe i høyre hjørne. Jeg tør nesten vedde på at det du lurer på, er skrevet om tidligere også !

 

Velkommen til forumet !

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd... Det jeg vet lite om er hvordan olje man burde bruke for og få fram riktig fage og hva slags lakk jeg skal bruke.

<{POST_SNAPBACK}>

Her får du like mange råd som det finns båteiere!

 

Vet ikke helt hva du mener med og få fram farge? Er det for og få gløden i teak mahogney du tenker på?

Legg ut noen bilder av det du tenker på så er det lettere og forstå! :smiley:

Spør og grav til du er sikker på hva du vil gjøre!

 

Det er mange som har lurt på dette, meg sjøl inkludert!

På innredning har jeg brukt benarolje. Innredningen min består av Merantifiner og furupanel!

Jeg har også brukt vanlig interiørmaling på takbjelker i båten!

Link to post
Share on other sites

Ååh......., dette vekker mange gode følelser......., hadde selv en dorry i endel år, bygget om til fritidsbåt i Oslo, og var etter min mening en av de peneste dorryene som ble bygget........

Så båten igjen 7 år etter at jeg solgte den og den var ikke vedlikeholdt og hadde stått på land inne ved Fagerstrand i flere år, det var en tung dag.

 

Gratulerer med ny båt, og velkommen som ny bruker her på forumet også.

Her på forumet er det mye kompetanse og erfaring, så kom med spørsmål så skal vi svare etter beste evne.

 

Lykke til!

 

PS! bilder anbefales, da blir det så mye enklere å skjønne hva det er snakk om.

 

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette total ombygging av interiøret, eller vil du bare pusse og olje lakke? Store som små jobber er i alle fall behørig omtalt i "Boat Joinery & Cabinetmaking" av Fred P. Bingham

 

Vanvittig mange tips til bruk av verktøy, sammenbindinger, skap, dører, benker, leidere, luker osv. Flott tabell som sier noe om anbefalt lengde/høyde på toalettrom, køyer osv også.

 

Ulemper? Den er jo på Engelsk da, eller Amerikansk faktisk. (noen uttrykk er litt anderledes "over there")

 

ISBN 0-07-005307-3

 

Prøv på Amazon.com

 

Pero

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Boken trebåten er helt topp,den tar for seg det meste innenfor opp pussing/vedlikehold av trebåt,jeg husker ikke navnet på forfatteren,men du får den i bokhandel,og du kan bestille den over nett. bare å skrive boken trebåten på en av søkemotorene på nettet

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne lagt inn noen bilder som kunne blitt vurdert men får bare opp feilmeldinger når jeg prøver å laste de opp. Bildene er på max 140kb og man har 3000kb til rådighet. Forsatt får jeg beskjed om at bildene er for store. Når det hjelder teakfiner, kan dette pusses og oljes eller må platene skiftes når de har sett sine beste dager for noen år siden.. Også har jeg noe furu, dette vil jeg ha en lys eike farge på... Tips :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...