stjerna_84 Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 Jeg leser enda til båtfører prøven og ser at det var idiotisk av meg å ikke melde meg opp til kurs istedenfor. Mye er vanskelig å lese seg til. Men nå som tabben er gjort så trenger jeg litt hjelp... Jeg har fått vite at vi får utlevert et kart som vi skal utføre enkelte oppgaver på. Oppgaver jeg sliter med er : 1: krysspeiling - er det noen som kan forklare meg på en enkel måte hva dette er og hvordan man gjør det i ett kart? 2: finne raskeste vei fra a til b når det er hinder i mellom ? 3: ( ikke praktisk kart oppgave ) men når jeg får en kartrose hvor følgende står 2 grader E 2008 ( 10`W) - hva er misvisningen i 2014? Svaret er 1E og fremgangsmåten er visstnok denne: antall år fra 2008 til 2014 er 6 6 år X 10 grader = 60`W som er den totale misvisningen gjennom 6 år. 2 grader E - 1W = 1E ( hvordan fikk vi 1E???????=) jeg er veldig takknemlig hvis noen hadde giddi å hjulpet meg på dette. Det er helt sikkert veldig enkelt, men for en grønn båtpersson som leser på egenhånd virker det veldig vanskelig når ingen kan forklare det med egne ord for meg. Takk takk takk =) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det er omtrent uråd å forklare dette uten samtidig å ha noe visuelt å vise til. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en bok om 'innenskjærs navigasjon'. Hvis jeg skulle forklart deg dette med bokstaver, ville jeg garantert sendt deg enda lenger ut av kurs. Selv om jeg har 'båtførerprøven, DL5A pluss tilleggsnavigasjon... Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hei, Jeg prøver meg på et svar: 1. Du er i båt, har med kart over området, og ønsker å vite hvor du er. Du ser et punkt på land som du kjenner igjen i kartet. Det kan være en holme, en bukt, en fyrlykt eller noe annet.Du finner frem kompasset, og ser hvilken retning dette punktet på land ligger.Så finner du frem kartet igjen, og kompassrosa der. Først, som en liten øvelse, tegner (eller tenker) du en strek gjennom kompassrosa på kartet, i den retningen som du fant på kompasset ditt. Denne streken må du så få "flyttet" slik at den går over det punktet du har funnet deg på kartet, og som du kjenner igjen på land. Til dette bruker du en parallellforskyver, som ser ut som en dobbelt linjal. Når du har fått "flyttet" den streken dit den skal være, kan du se i kartet og vite at du befinner deg et eller annet sted på den linjen. Så finner du et annet punkt på land som du også finner igjen på kartet. Og så gjør du samme operasjon én gang til, så du får to streker i kartet. Disse to strekene vil krysse hverandre på et eller annet sted (om du tegner de lange nok). Der de krysser hverandre, er du. Det er krysspeiling. Kan nevne at de to strekene med fordel kan være i en god vinkel på hverandre. Hvis de blir nærmest parallelle så blir dette krysset fort litt unøyaktig. 2. Ullent spørsmål egentlig :) Skal du velge mellom to-tre alternativer? I så fall kan du bruke en passer med fritt valgt avstand mellom passerspissene. Du beveger passeren rundt mens du veksler mellom hvilken spiss som berører kartet. Da vil du "gå" opp en distanse. Den ruta som gir deg færrest "steg" er den korteste.Hvis du i tillegg skal angi noe konkret om distansen (antall nm), må du "kalibrere" passeren ved å bruke den vertikale skalaen ute på siden av kartet. Gjør avstanden mellom passerspissene til f.eks. 1 nm eller hva som passer, og så "går" du opp distansene i kartet. Antall "steg" vil bli antall nm (evt. ganget opp med hvor mange nm. du valgte mellom passerspissene) 3. Tror det blandes grader og minutter her (?) 6 år X 10 minutter = 60 minutter. Som er det samme som 1 grad. Da blir regnestykket 2E - 1W = 1E. Dvs. du startet med 2 graders østlig misvisning, som forflyttet seg 1 grad vestlig i løpet av tiden, og dermed står du igjen med bare 1 grad østlig misvisning til slutt. Er slik det høres ut for meg ihvertfall. Ønsker deg ellers lykke til på prøven :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Trodde det var slutt på denne tøysete retting av kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Trodde det var slutt på denne tøysete retting av kurs. Det blir aldri slutt med "tøyset" så lenge jorda har magnetiske poler og båtene har sin egen magnetisme også kallt deviasjon. Båtførere bør lære å sette kurs the hard way og ikke stole blindt på elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ja, hvis du er midt i kartet. Og isogonene hadde vært rette linjer. Det er de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Tusen takk for gode svar Storstas... Må jeg få lov til å spørre om et par ting i tilknytning til spørsmålene og dine svar. Spørsmål 1: krysspeiling - man MÅ ha et kompass for å finne ut av dette? Slik at dette er ikke noe jeg kommer til å få på prøven......?? For det må faktisk foreligge et kompass Og når det gjelder spørsmål 3 - er det alltid minus ved utregningen til slutt? er det formelen? Da blir regnestykket 2E - 1W = 1E eller vil det i noen tilfeller bli pluss? Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Nei vent litt...... rettelse på meg selv på spørsmål 3 - Det avhenger så klart av gradene om det er vest eller øst. Vestgrader er MINUS og øst grader er pluss. Ikke sant? Så i eksemplet over blir det minus fordi 2E ( øst er pluss ) 1W ( vest er minus) og pluss og minus er minus ( + - = - ) derav 2E MINUS 1W = 1E ??? et annet eksempel ( lagd av meg selv nå for å forstå ) vi får oppgitt i kartrosen: 2E grader 2008 ( 10`W) hva er misvisning i 2014? Det er 6 år forskjell fra 2008 til 2014 og tegnet : ` betyr minutter og en breddegrad er 60 minutter derfor: 6 år X10` = 60`W = 1 breddegrad minus utregning: 2E ( øst pluss) 1`W ( vest minus) pluss og minus er minus og derfor 2E - 1`W = 1E Har jeg forstått det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Trenger ikke kompass for å å få en krysspeiling. Men da må du ha overettmerker, dvs to merker etter hverandre som du kan sikte etter. Om du kan trekke linja mellom disse merkene i kartet så har du en kurs. Så trenger du en til da.. om det er nøyaktig posisjon du skal ha. Problemet er at du da kun har nøyaktig posisjon på ett punkt. Dvs punktet i krysset mellom overettmerkene. Men du kan jo da følge ett overettmerke (uten kompass) til du kommer til et annet og så evt ta ny kurs etter det. Dette er egentlig en teoretisering av hva man gjør når man går med båt i et område man er kjent i. Man kikker seg rundt og ser hvor ting og tang er i forhold til hverandre og man fører et mer eller mindre automatisk bestikk mtp hastighet og tid så man vet både hvor man er og hvor lang tid det går å gå en plass uten å bruke noe annet hjelpemiddel enn sansene og hodet. Det store problemet med overettmerker er sikten. Skal ikke store endringen til før en plutselig står uten. -------------- Overettmerker er mye brukt som metode for å finne (igjen) fiskeplasser. Ofte sånn at slike merker sitter godt i hodet også. Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Spørsmål 1: For å foreta en krysspeiling ombord bør du ha et kompass. Men du kan få en oppgave der du får oppgitt to punkter i kartet som krysspeiles for å finne posisjonen din. Spørsmål 3: Ja, du har forstått det. Sjå for deg eit plotteark (sirkel oppdelt i 360 grader) der 000 er rett opp 180 er rett ned osv. dersom misvisningen endrer seg vestlig kan du regne den mot klokken, dersom den endrer seg østlig kan du regne den med klokken fra den streken du har som kurs. Vil som Hulda anbefale deg å kjøpe en bok om navigasjon. Redigert 12.Mai.2014 av bekopper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Men er det noen som da kan hjelpe meg med et eksempel på en oppgave med krysspeiling? Finner faktisk ingen på nett...Litt enklere når man ser en praktisk oppgave foran seg... eller ev prøve å lage til en oppgave - ? Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Sitter forresten å ser på et kart hvor det er oppgitt i kartrosen: 0grader E 2010 (10`E) synes det ble litt vanskelig når vi opererer med null grader - så spør for å være sikker på å ha forstått......Takke gode gud for dette forumet, dere hjelper meg masse nå!!! =) Kartrosen oppgir: 0 grader E 2010 (1o`E) spørsmål: hva er misvisning i 2014? 4 år X 10`E = 40`E Det er jo under en breddegrad som er 60 minutter og derfor blir det rundet ned til NULL?? Riktig ?? Så svaret blir 0 grader E (pluss ) pluss 0`E = 0grader E ? misvisningen er 0? stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Som jeg skrev stjerna_84, spander en bok, det vil hjelpe deg en hel del. Eksempelvis, for å foreta en krysspeiling: En peileskive med kardanoppheng ble mye benyttet før i tiden. Funker helt utmerket. Et peilekompass fungerer også utmerket. Et vanlig kompass kan også brukes, men blir unøyaktig. Med ett av disse hjelpemidlene kan du fra din posisjon ute i sjøen peile inn kjente merker. Flytende objekter, staker etc., kan ha drevet av og er ikke anbefalt. Fyr, lykter, master på land som er avmerket i kartet kan med sikkerhet brukes. Peiling av to objekter vil gi deg to sett med grader som settes av i kartet. Trekk linje i kartet fra hvert objekt med riktig vinkel (grader). Der linjene krysser hverandre, er du. Det er også et godt poeng å velge peileobjekter som ligger slik at linjene krysser hverandre 90 grader (mest mulig). Hulda har GPS, radar og alt mulig annet for navigering, samt et håndholdt peilekompass som koster noen hundringer. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Nå har jeg bare tatt båtførerprøven én gang, så noe begrenset erfaring om spørsmålene du kommer til å få... I dette tilfellet med krysspeiling kan du f.eks. få spørsmål av typen "Du sitter i en båt og ser fyrlykten "X" 250 grader, og holmen "Y" på 185 grader. Hva er din posisjon i kartet?". Hvor "X" og "Y" er navn du finner igjen på kartet. Din oppgave på blir å finne "X" og "Y" i kartet, ta ut de nevnte kompassretningene av kompassrosen på kartet og parallellforskyve de over "X" og "Y", så du får dette krysset som viser posisjonen. Når det gjelder det siste spørsmålet ditt om misvisning så blir den 40 minutter, hverken mer eller mindre. Om to år til, er den en hel grad østlig. Hvis du skal oppgi svaret i grader så ville jeg rundet opp til en hel grad, som er det nærmeste da. Edit: Hvis du skal oppgi svaret i hele grader så ville jeg rundet oppover da... Ellers så lar det seg gjøre å konvertere til desimaler også, men jeg tviler på at du får den type spørsmål på prøven Redigert 12.Mai.2014 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg skal ta denne prøven på onsdag - men skal nok kjøpe inn en bok i ettertid å ha i båten ja! Lover!!! Men er dere veldig takknemlige som gidder å prøve forklare meg TAKK!! Jeg forstod krysspeilingen - det var jo ikke så vanskelig, men som sagt alt er enklere når noen praktisk forklarer! Den derre misvisningen med null grader derimot var verre, får bare håpe at jeg ikke får en sånn oppgave Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Krysspeiling: http://www.kartogkompass.net/krysspeile.html http://www.speiderbasen.no/vis/?id=801 http://www.nrk.no/nyheter/klima/1.6678981 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bekopper Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Dersom du får slike oppgaver, skriv desimalgrader og rund deretter opp/ned til nærmeste heile grad. Å kall det en grad som i grader på kompasset. En breddegrad er 60 breddeminutter og er et avstandsmål. 1 breddeminutt er 1 nm, i breddegrad er da 60nm. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 En peileskive med kardanoppheng ble mye benyttet før i tiden. Funker helt utmerket. finnes både med og uten kardanoppheng her en uten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Noen krysspeilinger https://www.google.no/search?q=krysspeiling&rlz=1C1GGGE___NO511NO511&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FptwU9i1Lqfl4QTuo4CgDA&ved=0CEEQsAQ&biw=1528&bih=841 Mulig det storsirklen de er ute etter, det er korteste vei fra A til B. http://no.wikipedia.org/wiki/Storsirkel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brakkvannsseiler Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Noen krysspeilinger https://www.google.no/search?q=krysspeiling&rlz=1C1GGGE___NO511NO511&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FptwU9i1Lqfl4QTuo4CgDA&ved=0CEEQsAQ&biw=1528&bih=841 Mulig det storsirklen de er ute etter, det er korteste vei fra A til B. http://no.wikipedia.org/wiki/Storsirkel Båtførerprøven og storsirkelseilas........... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Båtførerprøven og storsirkelseilas........... Ja en "lærte mye" på Båtførerprøver i 1980. Ca. dette om http://no.wikipedia.org/wiki/Storsirkel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.