Tallisman Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 Ja jeg hvet nå snart ikke om jeg skal fortsette og betale lisens eller om jeg skal la det hvære. Jeg har vært så lenge på sjøen att jeg husker godt tida da det hvar helt nødvendig og ha VHF ombord. Men etter att mobiltelefon er komt så må en hvel snart erkjenne att VHF er litt utgått på dato føler også att sannsynligheten for att en befinner seg i ett område der det ikke er mobildekning er også svært liten så skulle en trenge hjelp er det i de aller aller fleste tilfeller bare og bruke Mobilen.jeg sier allikevel ikke att det er sånn som jeg tenker men lurer litt på om hva andre tenker om dette med VHF med dette menerjeg også selvfølgelig fritidsbåter som altid befinner seg i det nære kystområdene . Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) VHF'en må vi ha for å bli hørt av båter rundt oss, i området vi er i nød i. Motsatt også, for å kunne bistå.. Ikke noe annet som erstatter denne tjenesten ? Redigert 12.Mai.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg betaler med glede lisensen, og tenker at dette er en del av livs forsikringen vår... :-) Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Framtia Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 selvfølgelig bør man ha VHF ombord om man ferdes på sjøen med større båt, og selvfølgelig skal man betale lisens. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Og vi som har 'den røde knappen', GPS og logget hos Telenor Maritim kan bare trykke på knotten. Ut på eteren fyker nødanrop, posisjon, identitet (MMSI) etc. Telenor Radio vet at denne båten (Hulda i dette tilfellet) har AIS, radar osv. Alt ligger i databasen. Vanskelig å knotte dette avgårde på en mobitelefon når vannet står deg til knærna. Og mesteparten av informasjonen går til alle mottakere innen rekkevidde. Rett før jul ble et svensk på som skulle hjem fra Bermuda plukket opp av et lastefartøy da vannet stod opp til benkene. Fartøyet hadde plukket opp DSC-signalet. De var flere dager utenfor mobildekning. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Litt kjedelig å være i havsnød, og ikke kunne mobiltelefonnummeret til båten som ligger en nautisk mil unna.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
MaSa Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman:For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd.Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært..Men den dagen du faktisk roper mayday og har behov for hjelp asap før båten går ned og unger og kone ligger og flyter i vannet, så er kanskje den ene båten som lytter rett rundt odden. Så fortsett og betal den og ikke minst ha den på og bruk den. Selv så har jeg ikke sertifikatet ennå, men skal taes relativt kjapt. Men jeg bruker vhf og har den alltid på Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman: For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd. Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært.. Det er ikke sikkert at disse som ikke forstår viktigheten av å kunne operere utstyret i det hele tatt ville skjønt hva det dreide seg om hvis de hadde fått inn en nødmelding. Vi får heller satse på yrkesflåten i så måte. Plukket forresten opp melding om en båt som brant rett utenfor Jeløya for noen år siden. De fikk slukket brannen. Fortsatte å gå mot Oslo. 'Glemte' å annulere sin MAYDAY, forstod ikke vitsen. Enda en grunn for å forstå hva man driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Nå kan alle ta eksamen enkelt på nett, man finner også nødvendig læring på nett, eller man kan kjøpe boka "mayday". Så det er liten grunn til ikkje å ta del i det sikkerhetsnettet vhf gir. Det er fleire grunner utenom nødmeldinger, som aldri kan erstattes av mobiltelefon, feks kan du få nødvendig informasjon fra vaktbåter i forbindelse med marine operasjoner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Helt enig med at VHF ikke kan erstattes av mobil. Det er ikke langt ut en skal før en mister dekning og er det litt sjø, så er det ennå kortere. Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha VHF i båten og ta sertvikatet, noe jeg også har gjort. Veldig mye nyttig info. VHF er en sikkerhet og jeg blir stadig forundret over hvor lett mange tar på dette. Her på Sørlandet har vi nå to helger på rad hatt båter som har kommet opp i farlige situasjoner. Da er VHF bra å ha. Vår VHF står på fra jeg starter båten til jeg forlater den. Konemor har også fått ett lynkurs… Flere og flere av oss bruker mye penger på fancy utstyr. Da er vel ikke 485kr så mye i året for å kanskje gjøre det ennå litt sikrere langs kysten. En oppfordring til slutt.. Gjør det som en vane å skru på VHF når du går ut. Det kan være noen der ute som trenger hjelp fra nettopp deg. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om... Vil også bemerke at det er ikke alltid du har dekning på VHF heller, det blir bare mindre og mindre antall radiostasjoner i Norge. I mitt område, Ørland Radio, er lagt ned, har fått vesentlig dårligere dekningsområde etter nedleggelsen, ja jeg vet at antenneanlegget er fjernstyrt fra Florø, men uansett så er forholdene blitt dårligere. Vil også si at det er dyr værmelding, service fra f.eks Florø radio er god, men når du anroper de for å teste sambandet så er de ikke så veldig kine på det, ivertfall ikke vedkommende jeg var i kontakt med. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Framtia Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 sikkert fordi du kalte opp på kanal 16 og ikke en arbeidsstasjon. Jeg har aldri før hørt at kystradioen har vært negativ til radiosjekk, så det var nok noe annet som skurret... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Christel III Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan det er mulig at denne diskusjonen kommer opp hvert eneste år. Å sammenligne VHF med mobiltelefon er i beste fall som å sammenligne druer og sitroner! Havner man i en situasjon der man trenger å påkalle hjelp, er VHF adskillig bedre enn mobiltelefon. Som det flere ganger er nevnt tidligere, så vil båter i nærheten av deg høre et eventuelt oppkall, og reagere deretter. Tenk deg at man feks får en stopp midt i hovedleden. Selv om det kan løses greit selv, er det greit å kunne varsle andre fartøyer om at man ikke har maskinkraft, og at de må vike... Eller i mer alvorlige tilfeller der man må ha hjelp umiddelbart. Et nødoppkall på K16 vil nå alle båter i nærheten, mens en mobiltelefon kun vil gi deg muligheten til å ringe til nærmeste kystradiostasjon el. Selvsagt går de videre på VHF sambandet med din nødmelding, men viktige minutter går tapt. Og svar fra andre fartøyer må igjen gå via kystradiostasjonen før de kan ringe tilbake til deg. Fordelen med DSC og distress funksjonen er også suveren. Man kan jo ha RS appen, som gir kystradiostasjonen din posisjon, som igjen vil en VHF sende din posisjon til alle fartøy i nærheten. Min oppfordring til alle må være å skaffe seg VHF, og ikke minst BRUKE den. Det er ikke så skummelt som man skulle tro:-) En halv båtlapp i året for sikkerhet til sjøs har alle råd til! Redigert 12.Mai.2014 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ta dette scenariet som eksempel: http://www.nrk.no/norge/cruiseskip-i-nestenkrasj-med-smabat-1.7163985 Her kunne skøyta ha sendt ut en melding via VHF om at de hadde fått motorstopp midt i leden, og at all skipstrafikk måtte være obs på dette. Da kunne situasjonen vært unngått. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Benji Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om... Vil også bemerke at det er ikke alltid du har dekning på VHF heller, det blir bare mindre og mindre antall radiostasjoner i Norge. I mitt område, Ørland Radio, er lagt ned, har fått vesentlig dårligere dekningsområde etter nedleggelsen, ja jeg vet at antenneanlegget er fjernstyrt fra Florø, men uansett så er forholdene blitt dårligere. Vil også si at det er dyr værmelding, service fra f.eks Florø radio er god, men når du anroper de for å teste sambandet så er de ikke så veldig kine på det, ivertfall ikke vedkommende jeg var i kontakt med. Om du har fått ett negativt inntrykk når du har kalt opp for test, så er det leit og høre, slik skal det ikke være, og våger å påstå at dette forhåpentligvis var unntaket. Gjør oss en tjeneste i alle fall, prøv igjen, og helst på arbeidskanalen i området du her, om du slenger med dit navn og kallesignal i kallet så kan jeg nesten garantere ett godt svar. Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om... Det får stå for dine ord, men ha i mente at det ikke er gratis å sende ut en reperatør for å reparere en ødelagt sender/mottaker, og er det kanal 16, så er det noe som må startes umiddelbart. Å sende reperatør ut midt på natta, sommer som vinter, julaften som olsok, det er ikke gratis. Det er i dag 5 stasjoner langs kysten, og det er full dekkning i hele landet, men veldig ofte er det ombord det er feil. Antenne som er feilplassert, brudd i kabel, feil innstilt radio etc, dessverre er det ofte her feilen ligger. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Om du har fått ett negativt inntrykk når du har kalt opp for test, så er det leit og høre, slik skal det ikke være, og våger å påstå at dette forhåpentligvis var unntaket. Gjør oss en tjeneste i alle fall, prøv igjen, og helst på arbeidskanalen i området du her, om du slenger med dit navn og kallesignal i kallet så kan jeg nesten garantere ett godt svar. Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om... Det får stå for dine ord, men ha i mente at det ikke er gratis å sende ut en reperatør for å reparere en ødelagt sender/mottaker, og er det kanal 16, så er det noe som må startes umiddelbart. Å sende reperatør ut midt på natta, sommer som vinter, julaften som olsok, det er ikke gratis. Det er i dag 5 stasjoner langs kysten, og det er full dekkning i hele landet, men veldig ofte er det ombord det er feil. Antenne som er feilplassert, brudd i kabel, feil innstilt radio etc, dessverre er det ofte her feilen ligger. Hei Jo, jeg skal bøye meg i støvet å være tildels enige med deg, spesielt rundt dette med feil på radio at feilen ligger normalt i båten. I fjord kjøpte jeg ny radio (Icom 423 og ny antenne), antok at feilen lå i båten, det ble ikke så mye bedre. Nå har jeg bestilt ny (splitter ny) båt og fagfolk skal montere alt (IC-M400BB (black box)), så får vi se utfallet etter dette. Redigert 12.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hei Jo, jeg skal bøye meg i støvet å være tildels enige med deg, spesielt rundt dette med feil på radio at feilen ligger normalt i båten. I fjord kjøpte jeg ny radio (Icom 423 og ny antenne), antok at feilen lå i båten, det ble ikke så mye bedre. Nå har jeg bestilt ny (splitter ny) båt og fagfolk skal montere alt (IC-M400BB (black box)), så får vi se utfallet etter dette. Heisan, ny båt grattis. Godt at man lar de montere, ta nå alikevel den sjekken på radioen, det er jo din sikkerhet det gjelder. God båtsommer. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
shaukaas Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg tar til og med meg meg den bærbare VHF'en ombord i gummijolla. Husk også at redningsmannskaper enkelt kan peile deg på VHF'en - mobilen må det sterkere lut til. I tillegg er VHF'en gjerne vanntett, noe mobiltelefonen ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Etter at jeg tok VHF sertifikatet,har jeg virkelig sett hvor nyttig og viktig VHF`en er. Det er litt trist at så mange driter i å ta kurset,eller ha VHF i båten,for å kun stole på mobilen. Jo færre som bruker VHF,jo mindre nyttig blir det,helt til "ingen" bruker det lengere. Da sitter vi der uten ett viktig sikkerehtsverktøy rundt oss. Derfor synes jeg at alle som ferdes på sjøen har ett ansvar for å bruke VHF,og det skal gjøres riktig,med godkjent kurs,radio og betalt lisens. De 475,- kronene blir i de fleste tilfeller blitt sølt vekk på noe langt mindre viktig iløpet av sesongen allikevel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 475 kroner er ikke mer enn en flaske ankerdram og en flaske rødvin, eller to netter i gjestehavn med landstrøm! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det er ihvertfall småpenger hvis du står der med tau i propellen,og driver mot fjæresteinene,og ikke har mobilnummeret til de 4-5 båtene du ser "rett borti der" Rart at (såvidt jeg vet) ikke forsikringsselskapene krever at VHF,sertifikat og lisens er på plass,kan jo potensielt spare de for mange tusen (millioner)i året. Kunne vært en lite forretningside,å gi en rabatt på forsikringen hvis en har slikt på plass. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det er litt trist at så mange driter i å ta kurset,eller ha VHF i båten,for å kun stole på mobilen. Jo færre som bruker VHF,jo mindre nyttig blir det,helt til "ingen" bruker det lengere. Ville det ikke isåfall hjelpe å finansiere kystradioene på andre måter enn med årsavgift på VHF ? Da ville jo terskelen for å anskaffe og bruke VHF senkes. Jeg er enig i at 475,- kr. ikke er allverden, men i praksis viser det seg at dette er utslagsgivende for at noen dropper VHF, noe åpningsinnlegget i denne tråden er et godt eksempel på. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jo du har desverre rett i det,synes ikke selv at det er noe morro å betale lisens. Kanskje Telenor skulle gått sammen med forsikringsbransjen,og sett på noen løsninger m.t.p rabatt på forsikring ved betalt lisens e.l Kunne vært en vinn,vinn situasjon for alle det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Terskelen for å skaffe seg VHF kan vel ikke bli lavere enn nå? Den kan kjøpes hvor som helst til en billig penge. En kan gi blaffen i å ta sertifikat og gi blaffen i å betale årsavgift. Trist, men sant. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Enig med Lars, nå kan man avlegge prøven online på noen minutter også. 475 i året er peanøtter Regner med at de som syns dette er dyrt ikke sitter på en mobil til 5-6 lapper, som hadde finansiert lisensen i drøyt 10 år Redigert 12.Mai.2014 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.