Jump to content

Betale VHF Lisens ?


Tallisman

Recommended Posts

Ja jeg hvet nå snart ikke om jeg skal fortsette og betale lisens eller om jeg skal la det hvære. Jeg har vært så lenge på sjøen att jeg husker godt tida da det hvar helt nødvendig og ha VHF ombord. Men etter att mobiltelefon er komt så må en hvel snart erkjenne att VHF er litt utgått på dato føler også att sannsynligheten for att en befinner seg i ett område der det ikke er mobildekning er også svært liten så skulle en trenge hjelp er det i de aller aller fleste tilfeller bare og bruke Mobilen.jeg sier allikevel ikke att det er sånn som jeg tenker men lurer litt på om hva andre tenker om dette med VHF med dette menerjeg også selvfølgelig fritidsbåter som altid befinner seg i det nære kystområdene .

Link to post

Og vi som har 'den røde knappen', GPS og logget hos Telenor Maritim kan bare trykke på knotten. Ut på eteren fyker nødanrop, posisjon, identitet (MMSI) etc. Telenor Radio vet at denne båten (Hulda i dette tilfellet) har AIS, radar osv. Alt ligger i databasen. Vanskelig å knotte dette avgårde på en mobitelefon når vannet står deg til knærna. Og mesteparten av informasjonen går til alle mottakere innen rekkevidde. Rett før jul ble et svensk på som skulle hjem fra Bermuda plukket opp av et lastefartøy da vannet stod opp til benkene. Fartøyet hadde plukket opp DSC-signalet. De var flere dager utenfor mobildekning.

Link to post

Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman:

For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd.

Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært..

Men den dagen du faktisk roper mayday og har behov for hjelp asap før båten går ned og unger og kone ligger og flyter i vannet, så er kanskje den ene båten som lytter rett rundt odden.

 

Så fortsett og betal den og ikke minst ha den på og bruk den.

 

 

Selv så har jeg ikke sertifikatet ennå, men skal taes relativt kjapt. Men jeg bruker vhf og har den alltid på

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman:

 

For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd.

 

Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært..

 

 

Det er ikke sikkert at disse som ikke forstår viktigheten av å kunne operere utstyret i det hele tatt ville skjønt hva det dreide seg om hvis de hadde fått inn en nødmelding. Vi får heller satse på yrkesflåten i så måte.

 

Plukket forresten opp melding om en båt som brant rett utenfor Jeløya for noen år siden. De fikk slukket brannen. Fortsatte å gå mot Oslo. 'Glemte' å annulere sin MAYDAY, forstod ikke vitsen. Enda en grunn for å forstå hva man driver med.

Link to post

Nå kan alle ta eksamen enkelt på nett, man finner også nødvendig læring på nett, eller man kan kjøpe boka "mayday". Så det er liten grunn til ikkje å ta del i det sikkerhetsnettet vhf gir.

Det er fleire grunner utenom nødmeldinger, som aldri kan erstattes av mobiltelefon, feks kan du få nødvendig informasjon fra vaktbåter i forbindelse med marine operasjoner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Helt enig med at VHF ikke kan erstattes av mobil. Det er ikke langt ut en skal før en mister dekning og er det litt sjø, så er det ennå kortere. Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha VHF i båten og ta sertvikatet, noe jeg også har gjort. Veldig mye nyttig info. VHF er en sikkerhet og jeg blir stadig forundret over hvor lett mange tar på dette.

Her på Sørlandet har vi nå to helger på rad hatt båter som har kommet opp i farlige situasjoner. Da er VHF bra å ha.

Vår VHF står på fra jeg starter båten til jeg forlater den. Konemor har også fått ett lynkurs…

Flere og flere av oss bruker mye penger på fancy utstyr. Da er vel ikke 485kr så mye i året for å kanskje gjøre det ennå litt sikrere langs kysten.

En oppfordring til slutt.. Gjør det som en vane å skru på VHF når du går ut. Det kan være noen der ute som trenger hjelp fra nettopp deg.

Link to post

Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om...

 

Vil også bemerke at det er ikke alltid du har dekning på VHF heller, det blir bare mindre og mindre antall radiostasjoner i Norge. I mitt område, Ørland Radio, er lagt ned, har fått vesentlig dårligere dekningsområde etter nedleggelsen, ja jeg vet at antenneanlegget er fjernstyrt fra Florø, men uansett så er forholdene blitt dårligere. Vil også si at det er dyr værmelding, service fra f.eks Florø radio er god, men når du anroper de for å teste sambandet så er de ikke så veldig kine på det, ivertfall ikke vedkommende jeg var i kontakt med.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan det er mulig at denne diskusjonen kommer opp hvert eneste år. Å sammenligne VHF med mobiltelefon er i beste fall som å sammenligne druer og sitroner!

Havner man i en situasjon der man trenger å påkalle hjelp, er VHF adskillig bedre enn mobiltelefon. Som det flere ganger er nevnt tidligere, så vil båter i nærheten av deg høre et eventuelt oppkall, og reagere deretter. Tenk deg at man feks får en stopp midt i hovedleden. Selv om det kan løses greit selv, er det greit å kunne varsle andre fartøyer om at man ikke har maskinkraft, og at de må vike...

Eller i mer alvorlige tilfeller der man må ha hjelp umiddelbart. Et nødoppkall på K16 vil nå alle båter i nærheten, mens en mobiltelefon kun vil gi deg muligheten til å ringe til nærmeste kystradiostasjon el. Selvsagt går de videre på VHF sambandet med din nødmelding, men viktige minutter går tapt. Og svar fra andre fartøyer må igjen gå via kystradiostasjonen før de kan ringe tilbake til deg.

Fordelen med DSC og distress funksjonen er også suveren. Man kan jo ha RS appen, som gir kystradiostasjonen din posisjon, som igjen vil en VHF sende din posisjon til alle fartøy i nærheten.

Min oppfordring til alle må være å skaffe seg VHF, og ikke minst BRUKE den. Det er ikke så skummelt som man skulle tro:-) En halv båtlapp i året for sikkerhet til sjøs har alle råd til!

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post

Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om...

 

Vil også bemerke at det er ikke alltid du har dekning på VHF heller, det blir bare mindre og mindre antall radiostasjoner i Norge. I mitt område, Ørland Radio, er lagt ned, har fått vesentlig dårligere dekningsområde etter nedleggelsen, ja jeg vet at antenneanlegget er fjernstyrt fra Florø, men uansett så er forholdene blitt dårligere. Vil også si at det er dyr værmelding, service fra f.eks Florø radio er god, men når du anroper de for å teste sambandet så er de ikke så veldig kine på det, ivertfall ikke vedkommende jeg var i kontakt med.

 

 

Om du har fått ett negativt inntrykk når du har kalt opp for test, så er det leit og høre, slik skal det ikke være, og våger å påstå at dette forhåpentligvis var unntaket. Gjør oss en tjeneste i alle fall, prøv igjen, og helst på arbeidskanalen i området du her, om du slenger med dit navn og kallesignal i kallet så kan jeg nesten garantere ett godt svar.

 

Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om...

 

Det får stå for dine ord, men ha i mente at det ikke er gratis å sende ut en reperatør for å reparere en ødelagt sender/mottaker, og er det kanal 16, så er det noe som må startes umiddelbart. Å sende reperatør ut midt på natta, sommer som vinter, julaften som olsok, det er ikke gratis.

 

Det er i dag 5 stasjoner langs kysten, og det er full dekkning i hele landet, men veldig ofte er det ombord det er feil. Antenne som er feilplassert, brudd i kabel, feil innstilt radio etc, dessverre er det ofte her feilen ligger.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

 

 

Om du har fått ett negativt inntrykk når du har kalt opp for test, så er det leit og høre, slik skal det ikke være, og våger å påstå at dette forhåpentligvis var unntaket. Gjør oss en tjeneste i alle fall, prøv igjen, og helst på arbeidskanalen i området du her, om du slenger med dit navn og kallesignal i kallet så kan jeg nesten garantere ett godt svar.

 

Enige i at VHF er viktig, men det behøver ikke koste sjorta for et årsabonnement, husk det er ikke mange dagene i året det er snakk om...

 

Det får stå for dine ord, men ha i mente at det ikke er gratis å sende ut en reperatør for å reparere en ødelagt sender/mottaker, og er det kanal 16, så er det noe som må startes umiddelbart. Å sende reperatør ut midt på natta, sommer som vinter, julaften som olsok, det er ikke gratis.

 

Det er i dag 5 stasjoner langs kysten, og det er full dekkning i hele landet, men veldig ofte er det ombord det er feil. Antenne som er feilplassert, brudd i kabel, feil innstilt radio etc, dessverre er det ofte her feilen ligger.

Hei

Jo, jeg skal bøye meg i støvet å være tildels enige med deg, spesielt rundt dette med feil på radio at feilen ligger normalt i båten. I fjord kjøpte jeg ny radio (Icom 423 og ny antenne), antok at feilen lå i båten, det ble ikke så mye bedre. Nå har jeg bestilt ny (splitter ny) båt og fagfolk skal montere alt (IC-M400BB (black box)), så får vi se utfallet etter dette.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hei

Jo, jeg skal bøye meg i støvet å være tildels enige med deg, spesielt rundt dette med feil på radio at feilen ligger normalt i båten. I fjord kjøpte jeg ny radio (Icom 423 og ny antenne), antok at feilen lå i båten, det ble ikke så mye bedre. Nå har jeg bestilt ny (splitter ny) båt og fagfolk skal montere alt (IC-M400BB (black box)), så får vi se utfallet etter dette.

Heisan, ny båt grattis.

Godt at man lar de montere, ta nå alikevel den sjekken på radioen, det er jo din sikkerhet det gjelder.

God båtsommer.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Etter at jeg tok VHF sertifikatet,har jeg virkelig sett hvor nyttig og viktig VHF`en er.

 

Det er litt trist at så mange driter i å ta kurset,eller ha VHF i båten,for å kun stole på mobilen.

 

Jo færre som bruker VHF,jo mindre nyttig blir det,helt til "ingen" bruker det lengere.

 

Da sitter vi der uten ett viktig sikkerehtsverktøy rundt oss.

 

Derfor synes jeg at alle som ferdes på sjøen har ett ansvar for å bruke VHF,og det skal gjøres riktig,med godkjent kurs,radio og betalt lisens.

 

De 475,- kronene blir i de fleste tilfeller blitt sølt vekk på noe langt mindre viktig iløpet av sesongen allikevel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er ihvertfall småpenger hvis du står der med tau i propellen,og driver mot fjæresteinene,og ikke har mobilnummeret til de 4-5 båtene du ser "rett borti der"

 

Rart at (såvidt jeg vet) ikke forsikringsselskapene krever at VHF,sertifikat og lisens er på plass,kan jo potensielt spare de for mange tusen (millioner)i året.

 

Kunne vært en lite forretningside,å gi en rabatt på forsikringen hvis en har slikt på plass.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er litt trist at så mange driter i å ta kurset,eller ha VHF i båten,for å kun stole på mobilen.

 

Jo færre som bruker VHF,jo mindre nyttig blir det,helt til "ingen" bruker det lengere.

 

 

Ville det ikke isåfall hjelpe å finansiere kystradioene på andre måter enn med årsavgift på VHF ? Da ville jo terskelen for å anskaffe og bruke VHF senkes. Jeg er enig i at 475,- kr. ikke er allverden, men i praksis viser det seg at dette er utslagsgivende for at noen dropper VHF, noe åpningsinnlegget i denne tråden er et godt eksempel på.

Link to post

Terskelen for å skaffe seg VHF kan vel ikke bli lavere enn nå? Den kan kjøpes hvor som helst til en billig penge. En kan gi blaffen i å ta sertifikat og gi blaffen i å betale årsavgift. Trist, men sant.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...