3rik Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hva er det egentlig vi betaler for? Koster driften så mye? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Svar til #24: Joda, men da gjør man jo noe ulovlig. Jeg har bare merket meg at I USA hvor jeg bor, er VHF mye mer utbredt enn i Norge. De aller fleste båter av en viss størrelse har installert VHF. Jeg mistenker at dette har smmanheng med at det verken er sertifikatkrav eller årsavgift for å ha VHF i USA. Redigert 12.Mai.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Hva er det egentlig vi betaler for? Koster driften så mye? Ja, mye mer, men det hjelper med disse kronene også. Redigert 12.Mai.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ja, mye mer, men det hjelper med disse kronene også. Lars H har rett, det dekker ikke inn utgiftene til vedlikehold, emn det hjelper. Noe enkelte ikke tenker på er for eksenpel at det betales for leie av de frekvensene vi bruker. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Er lisensen sent ute i år? Har sendt purring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Lisens mottatt nylig, ligger for utbetaling. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 De 475,- kronene er vel den billigste sikkerheten jeg har i båten og jeg betaler med glede. Radioen har "distressknapp" og er programmert med mitt mmsi nummer, så jeg har selvsagt lært fruen hvilken viktig sikkerhetsfunksjon dette er, det kan jo hende noe med meg. Har også begynt å alltid kalle opp Rogaland Radio for en sjekk før hver tur. Jeg hadde tidligere VHF i min daværende båt, men ikke gyldig sertifikat men valgte å ta kurset og eksamen fordi jeg ser hvor viktig dette er for sikkerheten ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Blir litt pest og kolera dette med vhf. Om man senker alle terskler for å eie og bruke vhf så vil verdien på hele systemet gå i 0 da skravling og tullebruk vil ødelegge hele nettet. Samtidig er det bra for sikkerheten at flest mulig har vhf i båten og i de i minste lytter på kanal 16. Hvorfor folk med vhf i båten (men uten noe annet på stell) ikke lytter på kanal 16 er for meg ubegripelig, hvis det i det hele tatt er sant. Har litt vanskelig for å tro på det. En kan jo faktisk komme i en situasjon der en kan redde liv, å ikke lytte på kanal 16 med vitende og vilje burde jaggu være straffbart om man først har fungerende utstyr installert. Lytteplikten er jo på en måte betalinga for at systemet skal virke den dagen en selv trenger hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Blir litt pest og kolera dette med vhf. Om man senker alle terskler for å eie og bruke vhf så vil verdien på hele systemet gå i 0 da skravling og tullebruk vil ødelegge hele nettet. Samtidig er det bra for sikkerheten at flest mulig har vhf i båten og i de i minste lytter på kanal 16. Lytteplikten er jo på en måte betalinga for at systemet skal virke den dagen en selv trenger hjelp. Hvis alle som liker å høre sin egen stemme holder seg på L1 - L2 - L3 går det bra. Og hvis de som ikke er i trøbbel kaller opp på ARBEIDSKANALER så blir det fint. Så kan de som er i trøbbel bruke kanal 16 og vi som lytter på den kan, hjelpe til er en nærme nok. Denne er bra hvis en skal til naboene. http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartanNorden_2014.pdf http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf%20/ Redigert 12.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
andlin Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 WHF må en ha, føler det er den viktigste sikkerhetsutstyret etter redningsvest, blir det dårlig med båtpenger ryker medlemskap i redningselskapet før WHF lisens, men foreløpig støttes begge. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Er lisensen sent ute i år? ................ Fekk faktura på lisensen i dag ( 12.05.14 ) den forfaller til betaling i morgen ( 13.05.14 ). Kanskje unødvendig å vente så lenge med å sende ut fakturaen........... Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 samme her, fikk den idag og fristen er i morgen . Blir litt useriøst spør du meg men.Flaks jeg fikk brudd i foten igår kveld da og tok en dag hjemme idag, hvis ikke hadde jeg ikke sett den før til fredag ! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Flaks jeg fikk brudd i foten igår kveld .... heldig med den ja Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Flaks jeg fikk brudd i foten igår kveld ..... Tør ikke tenke på hva som skjer når du har uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hei, Blir nesten litt flau på noens vegne her I at man prøver å lete etter argumenter for å slippe å ta VHF kurs og betale Jeg har hatt fødsel på gang I min båt. Full oppmerksomhet fra Tjøme Radio og etterhvert fra Røde Kors som har ambulansetjeneste. Ble mektig imponert. Her ser man nødvendighetene av å kunne oppkalls prosedyrene. Først ble kanal 16 "sperret" for annet bruk før alle var etablert på egen kanal. Røde kors båten forberedte oss på hva som skulle skje og hva vi skulle gjøre til de kom. I en slik situasjon er det viktig at alle VHF brukere kan prosedyrene, også de som bare lytter. Uten opplæring er det alltid en liten fare for at noen blokkerer sambandet Det kan få fatale følger VHF er den beste forsikringen man kan få I lystbåt. Det gjelder både deg som enkeltperson og for felleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har kjøpt båt med VHF. Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Har kjøpt båt med VHF. Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat? Begynn med boken "Mayday". Den dekker hele pensum, og er veldig kjekk å ha. Hvis du føler at du trenger mer input enn denne boka kan du begynne å se deg om etter kurs. PS: Husk å omregistrere VHF'en til deg. Det kan gjøres via http://www.maritimradio.no og så har du lisens i posten i løpet av et par uker. Redigert 13.Mai.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ronald Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat? Ingen egen erfaring, men ser at det sammen med fakturaen fra Telenor ligger med reklame for dette nettstedet: http://www.batforerproven.com/index.php?side=vhf_nettkurs Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Fekk faktura på lisensen i dag ( 12.05.14 ) den forfaller til betaling i morgen ( 13.05.14 ). Kanskje unødvendig å vente så lenge med å sende ut fakturaen........... Vistnok litt problemer med å sende ut lisensen i år, så fristen er utsatt til 22. mai... http://www.maritimradio.no/lisensavgiften-2014-for-vhf-nodpeilesendere-og-ais/ Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Dette er en av de fakturaene jeg alltid har betalt med glede. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Vistnok litt problemer med å sende ut lisensen i år Det skulle ikke forundre meg om årsaken har med all den reklamen de puttet i konvolutten å gjøre. Jeg betaler lisensen med glede, men blir litt irritert over at regningen nesten forsvinner i all mulig meningsløs reklame som ligger i den samme konvolutten Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har kjøpt båt med VHF. Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat? Tok sertifikatet online på nettet i går på Telenor maritim. Du må logge deg inn (gratis) og gi en del personlige opplysninger, samt legge inn et passbilde og betale 715,- kr. Med boken Mayday i hånden (etter en kort gjennomlesning av denne) var prøven a piece of cake. Sertifikatet kommer i posten om en uke. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tør ikke tenke på hva som skjer når du har uflaks.Hehe neidu, når jeg først har uflaks så har jeg skikkelig uflaks :) Men viktig og få betalt regninger tidsnok vettu :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 I deg kom VHF lisensen med Forfall 13.05.14 her kan en ikke nøle. Og for en overraskelse det var i konvolutten, Gratis spesial tilbud i Sjøassistanse verdi kr.475 dekker Norge, Sverige og Danmark. Så da koster VHF lisensen bare kr.10. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tenk sikkerhet! Maritim VHF er tøft også. Kanal 16 surrer i bakgrunnen hele tiden. Selv tok jeg VHF sertifikatet i 2005. Har du en håndholdt Maritim VHF, kan den også testes når du er på hytta på fjellet eller hvor det måtte være også. VHF går i 140-160 MHz båndet og rekker mye mye lenger enn mobilbåndene i 800 MHz++ I tillegg til at du har folk på radiostasjonene som sitter og passer på deg RINGER DU GRATIS. Både ut og inngående samtaler er gratis - det kan ikke sies om mobilsamtalene! Folkens: La det gå sport i å bruke Maritim VHF! Vær aktive støttespillere - med økt bruk vil antallet basestasjoner også øke. Husk også at du har kanaler for båt/båt samtaler, båt/repeaterVHF/båt, båt/arbeidskanal og båt/kanal16. Stå på folkens - bruk vettet i stedet for å stole på mobiltelefonen. Løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.