Jump to content

Betale VHF Lisens ?

Tallisman

Recommended Posts

Svar til #24:

Joda, men da gjør man jo noe ulovlig. Jeg har bare merket meg at I USA hvor jeg bor, er VHF mye mer utbredt enn i Norge. De aller fleste båter av en viss størrelse har installert VHF. Jeg mistenker at dette har smmanheng med at det verken er sertifikatkrav eller årsavgift for å ha VHF i USA.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Hva er det egentlig vi betaler for? Koster driften så mye?

Ja, mye mer, men det hjelper med disse kronene også.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De 475,- kronene er vel den billigste sikkerheten jeg har i båten og jeg betaler med glede. Radioen har "distressknapp" og er programmert med mitt mmsi nummer, så jeg har selvsagt lært fruen hvilken viktig sikkerhetsfunksjon dette er, det kan jo hende noe med meg.

Har også begynt å alltid kalle opp Rogaland Radio for en sjekk før hver tur.

Jeg hadde tidligere VHF i min daværende båt, men ikke gyldig sertifikat men valgte å ta kurset og eksamen fordi jeg ser hvor viktig dette er for sikkerheten ombord.

Guest Avmønstret#

Blir litt pest og kolera dette med vhf. Om man senker alle terskler for å eie og bruke vhf så vil verdien på hele systemet gå i 0 da skravling og tullebruk vil ødelegge hele nettet. Samtidig er det bra for sikkerheten at flest mulig har vhf i båten og i de i minste lytter på kanal 16.

Hvorfor folk med vhf i båten (men uten noe annet på stell) ikke lytter på kanal 16 er for meg ubegripelig, hvis det i det hele tatt er sant. Har litt vanskelig for å tro på det. En kan jo faktisk komme i en situasjon der en kan redde liv, å ikke lytte på kanal 16 med vitende og vilje burde jaggu være straffbart om man først har fungerende utstyr installert.

Lytteplikten er jo på en måte betalinga for at systemet skal virke den dagen en selv trenger hjelp.

Blir litt pest og kolera dette med vhf. Om man senker alle terskler for å eie og bruke vhf så vil verdien på hele systemet gå i 0 da skravling og tullebruk vil ødelegge hele nettet. Samtidig er det bra for sikkerheten at flest mulig har vhf i båten og i de i minste lytter på kanal 16.

Lytteplikten er jo på en måte betalinga for at systemet skal virke den dagen en selv trenger hjelp.

Hvis alle som liker å høre sin egen stemme holder seg på L1 - L2 - L3 går det bra.

Og hvis de som ikke er i trøbbel kaller opp på ARBEIDSKANALER så blir det fint.

Så kan de som er i trøbbel bruke kanal 16 og vi som lytter på den kan, hjelpe til er en nærme nok.

Denne er bra hvis en skal til naboene.

http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartanNorden_2014.pdf

http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf%20/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei,

Blir nesten litt flau på noens vegne her I at man prøver å lete etter argumenter for å slippe å ta VHF kurs og betale

Jeg har hatt fødsel på gang I min båt. Full oppmerksomhet fra Tjøme Radio og etterhvert fra Røde Kors som har ambulansetjeneste. Ble mektig imponert. Her ser man nødvendighetene av å kunne oppkalls prosedyrene. Først ble kanal 16 "sperret" for annet bruk før alle var etablert på egen kanal. Røde kors båten forberedte oss på hva som skulle skje og hva vi skulle gjøre til de kom.

I en slik situasjon er det viktig at alle VHF brukere kan prosedyrene, også de som bare lytter. Uten opplæring er det alltid en liten fare for at noen blokkerer sambandet

Det kan få fatale følger

VHF er den beste forsikringen man kan få I lystbåt. Det gjelder både deg som enkeltperson og for felleskapet.

Har kjøpt båt med VHF.

Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat?

Begynn med boken "Mayday". Den dekker hele pensum, og er veldig kjekk å ha. Hvis du føler at du trenger mer input enn denne boka kan du begynne å se deg om etter kurs.

PS: Husk å omregistrere VHF'en til deg. Det kan gjøres via http://www.maritimradio.no og så har du lisens i posten i løpet av et par uker.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vistnok litt problemer med å sende ut lisensen i år

Det skulle ikke forundre meg om årsaken har med all den reklamen de puttet i konvolutten å gjøre. Jeg betaler lisensen med glede, men blir litt irritert over at regningen nesten forsvinner i all mulig meningsløs reklame som ligger i den samme konvolutten

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har kjøpt båt med VHF.

Noen anbefaling på nettkurs/sertifikat?

Tok sertifikatet online på nettet i går på Telenor maritim. Du må logge deg inn (gratis) og gi en del personlige opplysninger, samt legge inn et passbilde og betale 715,- kr. Med boken Mayday i hånden (etter en kort gjennomlesning av denne) var prøven a piece of cake. Sertifikatet kommer i posten om en uke.

Tenk sikkerhet! Maritim VHF er tøft også. Kanal 16 surrer i bakgrunnen hele tiden. Selv tok jeg VHF sertifikatet i 2005. Har du en håndholdt Maritim VHF, kan den også testes når du er på hytta på fjellet eller hvor det måtte være også. VHF går i 140-160 MHz båndet og rekker mye mye lenger enn mobilbåndene i 800 MHz++ I tillegg til at du har folk på radiostasjonene som sitter og passer på deg RINGER DU GRATIS. Både ut og inngående samtaler er gratis - det kan ikke sies om mobilsamtalene! Folkens: La det gå sport i å bruke Maritim VHF! Vær aktive støttespillere - med økt bruk vil antallet basestasjoner også øke. Husk også at du har kanaler for båt/båt samtaler, båt/repeaterVHF/båt, båt/arbeidskanal og båt/kanal16. Stå på folkens - bruk vettet i stedet for å stole på mobiltelefonen. Løp og kjøp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...