Jump to content

Betale VHF Lisens ?

Tallisman

Recommended Posts

kan den også testes når du er på hytta på fjellet eller hvor det måtte være

Heee? På fjellet er der vel ingen kystradiostasjoner eller båter? Dette er et maritimt samband som ikke er beregnet til trafikk mellom to jegere i skauen eller på fjellet. Så hvorfor drasse med seg en VHF på fjellet?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Og for en overraskelse det var i konvolutten, Gratis spesial tilbud i Sjøassistanse verdi kr.475

dekker Norge, Sverige og Danmark.

Da er det vel bare å si opp RS hvis en ønsker det. Er jo veldig kjekt å ha dekning i Sverige/Danmark når man først bor her på østlandet.

Utover å støtte RS, er det noen grunn til å beholde de hvis en går for sjøassistanse? Bør kanskje lage en egen tråd om dette....

Jeg betaler også VHF med glede. Bruker ikke ofte radioen, men det er heller ikke poenget. Når du trenger den trenger du den veldig.

Til de som vil bruke VHF på land så er det vel OK så lenge man holder seg til lystbåtkanalene. Kanal 16 er selvfølgelig bannlyst. Jeg har også jaktradio og har hørt det er flere lag som bruker L1-3 kanalene på land. De kanalene er det vel ingen som lytter på av radiostasjonene så det er neppe noe problem. Med så lav sendekraft og med slike avstander er det neppe noen som blir forstyrret.

Det skulle ikke forundre meg om årsaken har med all den reklamen de puttet i konvolutten å gjøre. Jeg betaler lisensen med glede, men blir litt irritert over at regningen nesten forsvinner i all mulig meningsløs reklame som ligger i den samme konvolutten

Jeg så ikke fakturaen før andre gangen jeg bladde gjennom reklamen. Like før den havnet i søpla! (ja, det er min første lisensregning :giggle: )

Har bestilt lisens av telenor, fikk en bekreftelse på dette, men har enda ikke mottatt noe mer informasjon. Er de normalt litt trege på dette området?

Jeg mener jeg fikk min lisens i posten i løpet av en drøy ukes tid nå i månedsskiftet april/mai. Da endret de registrert eier på lisensen fra forrige eier og over på meg, så det var ikke bare en nyutstedelse av eksisterende (uendret) lisens.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har du kjøpt deg båtplassen vimpel for å støtte forumdriften enda ?

Nei, det har jeg ikke. Hva så? Betaler du TV-lisensen til NRK?

VHF har man faktisk ikke lov til å bruke uten å ha lisens. For å få lisens må man betale for det, og ha SRC sertifikat.

Dumrianer som ikke vil bli med på felles dugnad for sikkerhet på sjøen fortjener å sitte på et skjær med søkkvåt mobiltelefon - helt til tilfeldig forbipasserende plukker opp. En maritim VHF er et så basalt sikkerhetsverktøy at det burde vært underlagt samme reglement som redningsvest. Men dette er nå min mening, det finnes mange av dem.

Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman:

For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd.

Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært..

Merkelig det der, jeg tror ikke jeg kommer på en eneste en som ikke har VHFlappen og radioen på stort sett hele tiden når de er underveis.

Radioen på når man er fortøyd derimot det tror jeg er mer glissent og der ser jeg ikke helt vitsen.

For vår del ville det være utenkelig å ikke ha radioen på i båten og vi har brukt den veldig mye

Jeg skjønner hverken motivet ditt for å spørre, eller hvorfor du i det hele tatt tror at jeg ikke betaler VHF lisens (kallesignal og MMSI ligger tross alt i signaturen min), men jeg foreslår at vi tar dette videre på IM da det neppe er andre som har tilsvarende interesse for mitt gjøren og laden som det du tydelig vis har, men send meg en IM (eller kall meg opp på VHF) med det du lurer på så skal jeg svare etter beste evne :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Merkelig det der, jeg tror ikke jeg kommer på en eneste en som ikke har VHFlappen og radioen på stort sett hele tiden når de er underveis.

Radioen på når man er fortøyd derimot det tror jeg er mer glissent og der ser jeg ikke helt vitsen.

For vår del ville det være utenkelig å ikke ha radioen på i båten og vi har brukt den veldig mye

Tror det må være et motorbåtfenomen å ikke ha på VHFen underveis. Om så er tilfelle er jo det trist da de jo på mange måter er mer kapable til å gi rask hjelp når det trengs enn hva en seilbåt er.

Men kanskje en ikke vil hjelpe, er forresten det lov, å ikke ville hjelpe?

Tror det må være et motorbåtfenomen å ikke ha på VHFen underveis. Om så er tilfelle er jo det trist da de jo på mange måter er mer kapable til å gi rask hjelp når det trengs enn hva en seilbåt er.

Men kanskje en ikke vil hjelpe, er forresten det lov, å ikke ville hjelpe?

Er det ikke påbudt å ha på VHFen under gange?

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...