Lars H. Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) kan den også testes når du er på hytta på fjellet eller hvor det måtte være Heee? På fjellet er der vel ingen kystradiostasjoner eller båter? Dette er et maritimt samband som ikke er beregnet til trafikk mellom to jegere i skauen eller på fjellet. Så hvorfor drasse med seg en VHF på fjellet? Redigert 13.Mai.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Joda - disse basestasjonene står på fjelltopper langs hele kysten de. Og mangler du dekning på hytta fra mobilen - hvorfor ikke prøve den Maritime VHF'en. Forutsetter at den brukes lovlig da. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Lovlig? Som mobiltelefon på land? Nei! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Og for en overraskelse det var i konvolutten, Gratis spesial tilbud i Sjøassistanse verdi kr.475 dekker Norge, Sverige og Danmark. Da er det vel bare å si opp RS hvis en ønsker det. Er jo veldig kjekt å ha dekning i Sverige/Danmark når man først bor her på østlandet. Utover å støtte RS, er det noen grunn til å beholde de hvis en går for sjøassistanse? Bør kanskje lage en egen tråd om dette.... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Joda - disse basestasjonene står på fjelltopper langs hele kysten de. Og mangler du dekning på hytta fra mobilen - hvorfor ikke prøve den Maritime VHF'en. Forutsetter at den brukes lovlig da. Maritim vhf er ikke lovlig å ta med på land og bruke derfra uten spesiell tillatelse. Alt i følge prøven jeg tok i går. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Betaler med glede. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg betaler også VHF med glede. Bruker ikke ofte radioen, men det er heller ikke poenget. Når du trenger den trenger du den veldig. Til de som vil bruke VHF på land så er det vel OK så lenge man holder seg til lystbåtkanalene. Kanal 16 er selvfølgelig bannlyst. Jeg har også jaktradio og har hørt det er flere lag som bruker L1-3 kanalene på land. De kanalene er det vel ingen som lytter på av radiostasjonene så det er neppe noe problem. Med så lav sendekraft og med slike avstander er det neppe noen som blir forstyrret. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg har lenge vurdert vhf, og nå har jeg anskaffet meg en. Skal monteres så for jeg har tid. Jeg skal ta sertifikat og bet årsavgift, men jeg kunne tenke meg og ta en test så fort den er montert.... Kan jeg gjøre det? Hvordan formulerer jeg meg? Det er vel Tjøme radio jeg kaller opp fra Kristiansand..? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Disse spørsmålene har du ikke etter endt kurs Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hantoen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Disse spørsmålene har du ikke etter endt kurs Nei, det har du nok rett i. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har bestilt lisens av telenor, fikk en bekreftelse på dette, men har enda ikke mottatt noe mer informasjon. Er de normalt litt trege på dette området? Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det skulle ikke forundre meg om årsaken har med all den reklamen de puttet i konvolutten å gjøre. Jeg betaler lisensen med glede, men blir litt irritert over at regningen nesten forsvinner i all mulig meningsløs reklame som ligger i den samme konvolutten Jeg så ikke fakturaen før andre gangen jeg bladde gjennom reklamen. Like før den havnet i søpla! (ja, det er min første lisensregning ) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 De er hinsidige trege, de svarer heller ikke på e-mail. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sone II Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Etter å ha lest igjennom tråden ser jeg egentlig ingen som uttaler seg særlig negativt om VHF lisensen. Hvor har det blitt av snyltedyrene? Er de for opptatt med å diskutere blå bøyer nå? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 O.C #61 Jeg bestilte lisens på fredag via nettsiden til Telenor Maritim, kom i posten i går :-) Helt OK responstid :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har bestilt lisens av telenor, fikk en bekreftelse på dette, men har enda ikke mottatt noe mer informasjon. Er de normalt litt trege på dette området? Jeg mener jeg fikk min lisens i posten i løpet av en drøy ukes tid nå i månedsskiftet april/mai. Da endret de registrert eier på lisensen fra forrige eier og over på meg, så det var ikke bare en nyutstedelse av eksisterende (uendret) lisens. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hvor har det blitt av snyltedyrene? Har du kjøpt deg båtplassen vimpel for å støtte forumdriften enda ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shaukaas Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har du kjøpt deg båtplassen vimpel for å støtte forumdriften enda ? Nei, det har jeg ikke. Hva så? Betaler du TV-lisensen til NRK? VHF har man faktisk ikke lov til å bruke uten å ha lisens. For å få lisens må man betale for det, og ha SRC sertifikat. Dumrianer som ikke vil bli med på felles dugnad for sikkerhet på sjøen fortjener å sitte på et skjær med søkkvåt mobiltelefon - helt til tilfeldig forbipasserende plukker opp. En maritim VHF er et så basalt sikkerhetsverktøy at det burde vært underlagt samme reglement som redningsvest. Men dette er nå min mening, det finnes mange av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Ehh... ja jeg betaler TV lisens Men betaler du bøyeavgift til Oslofjorden friluftsråd, eller er du også en snylter som meg slik Sone II sier at vi er ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shaukaas Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg har ingen intensjon om å seile til Oslofjorden, og betaler heller ikke for å fortøye til noens bøyer. Så jeg vet ikke helt hvordan du vil kategorisere sånne som meg? Foretrekker guds frie natur, eller en av Ryfylke friuluftsråd sine brygger. Hvorfor vil du betale TV-lisens, men ikke VHF-lisens? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg betaler også den, men er litt enig med Tallisman: For når jeg prater med folk rundt i havner og uthavner gjennom sesongen så har nesten samtlige vhf , ingen har sertifikat og ingen har vhf på, verken underveis eller når dem er fortøyd. Så hvor mange båter som faktisk hører deg, er vel få i forhold til hva det burde vært.. Merkelig det der, jeg tror ikke jeg kommer på en eneste en som ikke har VHFlappen og radioen på stort sett hele tiden når de er underveis. Radioen på når man er fortøyd derimot det tror jeg er mer glissent og der ser jeg ikke helt vitsen. For vår del ville det være utenkelig å ikke ha radioen på i båten og vi har brukt den veldig mye Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg skjønner hverken motivet ditt for å spørre, eller hvorfor du i det hele tatt tror at jeg ikke betaler VHF lisens (kallesignal og MMSI ligger tross alt i signaturen min), men jeg foreslår at vi tar dette videre på IM da det neppe er andre som har tilsvarende interesse for mitt gjøren og laden som det du tydelig vis har, men send meg en IM (eller kall meg opp på VHF) med det du lurer på så skal jeg svare etter beste evne Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Merkelig det der, jeg tror ikke jeg kommer på en eneste en som ikke har VHFlappen og radioen på stort sett hele tiden når de er underveis. Radioen på når man er fortøyd derimot det tror jeg er mer glissent og der ser jeg ikke helt vitsen. For vår del ville det være utenkelig å ikke ha radioen på i båten og vi har brukt den veldig mye Tror det må være et motorbåtfenomen å ikke ha på VHFen underveis. Om så er tilfelle er jo det trist da de jo på mange måter er mer kapable til å gi rask hjelp når det trengs enn hva en seilbåt er. Men kanskje en ikke vil hjelpe, er forresten det lov, å ikke ville hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Tror det må være et motorbåtfenomen å ikke ha på VHFen underveis. Om så er tilfelle er jo det trist da de jo på mange måter er mer kapable til å gi rask hjelp når det trengs enn hva en seilbåt er. Men kanskje en ikke vil hjelpe, er forresten det lov, å ikke ville hjelpe? Er det ikke påbudt å ha på VHFen under gange? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Men kanskje en ikke vil hjelpe, er forresten det lov, å ikke ville hjelpe? Nei, det er ikke lov å ikke hjelpe, ref paragraf 387 i straffeloven, og det gjelder ikke bare på sjøen, og helt uavhengig av VHF. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.