tilplan Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg er en av dem som har VHF montert, men har ikke lisens. Har hatt den på noen ganger, men ikke forstått noe av det som har blitt sagt. Det kan godt være at lisensen kommer på plass om ikke så lenge, men er det vanlig at det er vanskelig å få med seg det som blir sagt? Hvis kvaliteten ikke er bedre, ser jeg ikke helt nytten. Skal kvaliteten kunne sammenliknes med f.eks telefon? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 om du ikke hører hva som blir sagt, hiv den ut og skaff deg ny. Om du er nærmeste båt når noen er i havsnød kan du redde liv med å ha den på. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Sidan lisens stort sett er ferdigargumentert, så blir det OT.. Det er nok en del motorbåter som ikkje vil høre oppkall pga støy. Det har eg opplevd. Kanskje ein del vhf'er har litt svake høytalere ? Så det er kanskje lett for å bare ha den ombord i tilfelle eget behov. Eg har ikkje fått med meg om det er påbudt å ha den på. Det hender eg glemmer det. Samme med radar. Setter ikkje den på alltid i finvær. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Helt greit for meg at radaren ikke står på, men VHFen synes jeg du alltid skal ha på (jfr lytteplikten man faktisk har, og som er sikkerhetsnettet til de som ferdes på sjøen)). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Det er nok en del motorbåter som ikkje vil høre oppkall pga støy. Jeg har observert endel seilbåter der VHF er montert ved kartbord under dekk, og da er det ikke heller alltid like lett å høre det som blir sagt på lufta. Jeg har det slik ombord selv, men jeg har strukket ekstra høytaler opp i Cockpit, pluss mic opp i lukekarmen slik at jeg både kan lytte, snakke og skifte kanaler uten å miste utkikk. Det er ett poeng at det ikke hjelper at VHF er på hvis man ikke hører den som roper. Om noen trykker Distres i nærheten av meg men uten å rope på lufta i tillegg er jeg faktisk usikker på om jeg vil oppdage det før jeg går under dekk og fysisk ser VHF'en, men regner vel med at den lager en form for lyd .... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg har observert endel seilbåter der VHF er montert ved kartbord under dekk, og da er det ikke heller alltid like lett å høre det som blir sagt på lufta. Sommerens prosjekt er å installere separat håndsett til en Standard Horizon GX1700E ute i cockpit. http://www.seatronic.no/vhf-tilbehor-fastmontert-c-47_350/cmp30-ekstra-handsett-p-3384 Det finnes i svart eller hvitt. Håndsettet har så godt som alle funksjoner, ut fra hva jeg kan se savner jeg i alle fall ingen: * Alle VHF og DSC funksjoner * Viser AIS mål på display * Mulighet for direkte oppkalling til AIS mål * Vanntett til IPX 7 * Radio og DSC setup * Alfanumerisk tastatur * Intercom control (med kompatibel VHF) Bruk VHF som intern interkom * Viser kanal nummer på display * Viser løpende GPS posisjon * Slår av og på hovedstasjon Jeg liker spesielt godt muligheten til å kunne ha denne på, mens frivakten kan sove nedenunder uten å bli vekket hver gang noen kaller. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har faktisk samme VHF selv (meget fornøyd, og tar alltid GPS pos selv om den er montert under dekk), men har ikke tatt meg råd til det håndsettet enda, men det blir kanskje etterhvert Men GX1700E har jo ikke AIS. Vil håndsettet da kunne vise/kalle AIS mål ? Du må vel ha GX2100 for å få AIS funksjonalitet (hvis ikke rykker det håndsettet litt oppover på lista mi). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Nei, GX1700E har ikke AIS. Da regner jeg med at håndsettet heller ikke har det hvis det er koblet til GX1700E. Det er jo ikke en fullverdig VHF i seg selv, men må kobles til et "moderapparat" Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Erik Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Var det jeg trodde ja. Sonderte forøvrig markedet på om det var noe på trappene med BÅDE AIS og innebygget GPS da jeg kjøpte ny VHF i fjor, men det fantes ikke. Ikke da ihvertfall Da prioriterte jeg GPS for å ha distress knapp som virker uavhengig av andre apparater enn VHF selv. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shaukaas Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Det er ett poeng at det ikke hjelper at VHF er på hvis man ikke hører den som roper. Om noen trykker Distres i nærheten av meg men uten å rope på lufta i tillegg er jeg faktisk usikker på om jeg vil oppdage det før jeg går under dekk og fysisk ser VHF'en, men regner vel med at den lager en form for lyd .... ? Dette har du helt riktig i: Ethvert DSC-nødrop vil bli utstedt inntil noen kvitterer for dette. Og, ja - VHF med DSC lager en rimelig godt hørbar alarmlyd. Min Simrad RS82 lager lyd på max volum, uansett hvilket innstillt volum man har. Ergo: Siden de fleste som har VHF idag har radio med DSC, så vil "sikkerhetsnettet" til samtlige sjøfarende bli så uendelig mye bedre dersom alle slutte opp om ordningen. Lisensen er vel strengt tatt ikke større enn at den dekker omkostningene for å drifte systemet, med kystradiostasjoner og et skikkelig system for registrering av radiostasjoner og sertifikatinnehavere. En annen stor bonus med VHF: Dersom du er i nød, kan redningsmannskap enkelt peile seg inn på posisjonen din - om du er i en situasjon hvor du ikke vet hvor du befinner deg: http://www.nrk.no/rogaland/batforere-fikk-trobbel-i-taken-1.11640097 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Dumrianer som ikke vil bli med på felles dugnad for sikkerhet på sjøen fortjener å sitte på et skjær med søkkvåt mobiltelefon - helt til tilfeldig forbipasserende plukker opp. Eller til redningstjenesten har brukt noen 100 tusen til aa lete dem opp. Penger som vi alle maa vaere med aa betale. Jeg synes det er lavmaal aa kalle folk snyltedyr, sev om de er uenig i at det skal vaere aarsavgift paa sikkerhetsutstyr. Jeg mener det ville vaert mye bedre med aarsavgift paa baater over en viss stoerrelse, forutsatt at denne avgiften var oeremerket til drift av kystradiostasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Snyltedyr er dine ord, men jeg synes nesten det er på kanten av dumskap å ikke ha en maritim VHF på tilgjengelig når man er ute på sjøen uansett farkost. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 ...eller at fritidsflåten får lov til å piggy-backe på de som tjener penger på sjøen, nemlig handelsflåten. Jeg kommer til å betale med glede som de fleste andre, men det finnes jo andre måter å gjøre det på enn å føre kostnadene ned på fritidsflåten. Jeg tviler vel også litt på at mesteparten av disse pengene går til å drifte kystradioene. Byråkratiet, registeret til Telenor Maritim, osv. vil jeg tro er det som stjeler mest av lisenskronene våre. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) shaukaas, on 14 May 2014 - 09:53, said: Snyltedyr er dine ord, men jeg synes nesten det er på kanten av dumskap å ikke ha en maritim VHF på tilgjengelig når man er ute på sjøen uansett farkost. Nei, det var Sone II sine ord i innlegg #64. Beklager at du kunne oppfatte det slik at jeg tilla deg ordbruken. Jeg er helt enig i at det er paa kanten av dumskap aa ikke ha VHF tilgjengelig naar man er ute paa sjoen. Men naa er det et faktum at mange av oss gjoer ting som er paa kanten av dumskap (og mange ganger over kanten). I en ideell verden burde selvsagt alle montert VHF, betalt lisens og hatt VHFen paaslaatt. Men naa lever vi ikke i en ideell verden, og lovgivningen kunne godt tatt hensyn til dette. Redigert 14.Mai.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg har en slik CMP30 i cockpit koblet til en GX2100 i "kjelleren". Den viser også AIS-informasjon, men i enda mindre format enn moder-radioen. Men jeg er veldig fornøyd med den. AIS-info fra radioen (jeg har kun mottak) har jeg koblet til plotter (bruker bærbar PC, OpenCPN og kart fra NV Verlag). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.