Jump to content

Bytte fra halogen til LED med dimmer

Perih

Recommended Posts

Uten at jeg er noen ekspert på emnet vil jeg tro du må bytte dimmere. Dimmere beregnet for halogen fungerer så vidt jeg vet ikke direkte på led. De dimmerne jeg har vært borti er pulsmodulerte dimmere som krever både + og - inn i dimmeren og også + og - ut av dimmeren, parallelkoblet til hver led-pære for at de skal kunne dimmes (altså ikke i serie slik vanligvis halogen blir koblet). Hos meg er spottene koblet i serie og det er dessverre vanskelig å trekke nye ledninger. Derfor endte det opp med at jeg har utsatt prosjektet dimmbare led på ubestemt tid, lyset får enten stå på eller være av :lol:

Slik jeg har forstått det vil en led-dimmer skru av og på strømmen et gitt antall ganger per sekund slik at øyet opplever det som at lyset reduseres i styrke. Derfor kan man gjerne si at lysstyrken egentlig ikke reduseres, men at led-pæra bare blinker fort slik at vi oppfatter lyset som svakere. Halogenpærer dimmes mer "analogt" ved å redusere spenningen og dermed reduseres lysstyrken.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  Perih skrev On 12.5.2014 at 16.30:

Jeg monterte dimmer og led-lamper fra Biltema på den forrige båten. De koblet jeg i serie, og det fungerte greit, bortsett fra spenningsfall da vi brukte wc og de skrudde seg av.

Hvis dimmeren skal være i kontrollpanelet er det nok enklere å skifte ja. Men da du koblet dimmeren fra Biltema i serie; prøvde du først lysstyrken på led-lampene uten dimming? For jeg prøvde også å koble dimmerne mine (av merket Freelight, tror jeg) i serie, og spottene lyste jo forsåvidt litt, men så prøvde jeg å parallelkoble direkte fra batteriet via dimmeren og til led-spotten. Da ble resultatet mye mer lys på maks og jevnere dimming. Kunne også gå lavere i lysstyrke enn da jeg seriekoblet. Men finnes det dimmere beregnet for seriekobling til led er jo dette veldig interessant :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...