Perih Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 Har planer om å bytte til LED-pærer på to kurser med dimmer. Er det nok å bare skifte pærer, eller må dimmere byttes? Har fjærbelastet dimmer på kontrollpanel. Noen som vet? I tillegg kan anbefale LED-pærer? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Uten at jeg er noen ekspert på emnet vil jeg tro du må bytte dimmere. Dimmere beregnet for halogen fungerer så vidt jeg vet ikke direkte på led. De dimmerne jeg har vært borti er pulsmodulerte dimmere som krever både + og - inn i dimmeren og også + og - ut av dimmeren, parallelkoblet til hver led-pære for at de skal kunne dimmes (altså ikke i serie slik vanligvis halogen blir koblet). Hos meg er spottene koblet i serie og det er dessverre vanskelig å trekke nye ledninger. Derfor endte det opp med at jeg har utsatt prosjektet dimmbare led på ubestemt tid, lyset får enten stå på eller være av Slik jeg har forstått det vil en led-dimmer skru av og på strømmen et gitt antall ganger per sekund slik at øyet opplever det som at lyset reduseres i styrke. Derfor kan man gjerne si at lysstyrken egentlig ikke reduseres, men at led-pæra bare blinker fort slik at vi oppfatter lyset som svakere. Halogenpærer dimmes mer "analogt" ved å redusere spenningen og dermed reduseres lysstyrken. Redigert 12.Mai.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Jeg har brukt denne dimmeren i båten min http://www.ebay.co.uk/itm/390799439388?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Veldig fornøyd med de. Prøvde biltema sine men den var kronglete til å få regulert som man vil. Redigert 12.Mai.2014 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Perih Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg monterte dimmer og led-lamper fra Biltema på den forrige båten. De koblet jeg i serie, og det fungerte greit, bortsett fra spenningsfall da vi brukte wc og de skrudde seg av. Men frykter du har rett vedrørende dimmer. De jeg har er integrert i kontrollpanelet, som egentlig er veldig greit... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Har original dimmer i båten som styrte 6 halogenlamper, byttet til led og det fungerer helt topp selv om beskjeden på forhånd var at dimmer antakelig måtte byttet. Det er bare å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg monterte dimmer og led-lamper fra Biltema på den forrige båten. De koblet jeg i serie, og det fungerte greit, bortsett fra spenningsfall da vi brukte wc og de skrudde seg av.Hvis dimmeren skal være i kontrollpanelet er det nok enklere å skifte ja. Men da du koblet dimmeren fra Biltema i serie; prøvde du først lysstyrken på led-lampene uten dimming? For jeg prøvde også å koble dimmerne mine (av merket Freelight, tror jeg) i serie, og spottene lyste jo forsåvidt litt, men så prøvde jeg å parallelkoble direkte fra batteriet via dimmeren og til led-spotten. Da ble resultatet mye mer lys på maks og jevnere dimming. Kunne også gå lavere i lysstyrke enn da jeg seriekoblet. Men finnes det dimmere beregnet for seriekobling til led er jo dette veldig interessant Sitér dette innlegget Link to post
Perih Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg brukte disse: http://biltema.no/no/Bat/12-V/Innvendig-belysning/Interiorlampe-LED-25942/ Men finner ikke dimmeren. Vanlig plate med pil opp og ned, tre ledninger inn. Ga både full effekt og dempet belysning, men litt vanskelig å styre som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Enig med Marius. Prøv først. Jeg skiftet fra halogen til led på samme dimmer, og det fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.