Jump to content

Ford sabb 150 HK Problem, starter ikke

Tommy Woldseth

Recommended Posts

Er den lykkelige eir av en wiking 28 ac, må fortelle at jeg er ny og helt grønn når det gjelder diesel motor, dette er første bår jeg har hatt med diesel. Vi fikk ett problem etter vinteren, at motor ikke gikk med full effekt, etter mye hjelp her på forumet, begynte jeg å sjekke diesle filter og luftfilter....viste seg at luftfilter var nærmest 100 % tett...håper på at dette var problemet, men etter vi hadde av diesel filter, så starter ikke motor lenger.

Vi har luftet systemet fram til filter, + en kopp jeg har montert lenger oppe på motor, men alikevel virker det som """ forgasser""" ikke får nok diesel. Sender med bilder , og håper på at noen kan hjelpe, da jeg tror at vi sikkert må lufte på innsprøytningen også " heretter kalt forgasser" sender med bilder, og håper på litt hjelp. Fant en skrue på forgasser, der jeg trodde det gjerne var en lufteskrue, men etter mye pumping, så skjer det liksom ingen ting. Pumpen ligger dårlig til, så ikke lett å pumpe i evighet. Vi har vel pumpen i 40 minutter sammenlagt, er dette nok ?? skal det pumpes mer ??? Se på bildene og prøv å gi meg en forklaring, så er jeg evig takknemlig....Kjøpte båten på impuls, og er egentlig strålende fornøyd, men er som sagt helt grønn, og takket være forum som dette, så blir det nok en kompetent båteier av meg...syntes det er helt supert at vi har forum som dette.....

Det jeg lurer på er om jeg har funnet lufteskrue på innsprøytning, eller om dette er en annen skrue, etter mye pumping, så er innsprøytning framdeles like "tørr"

Mvh

Tommy

Redigert av Tommy Woldseth (see edit history)

Pluggen du har tatt ut er påfyllingsplugg for olje. Det ser ut som pumpa ikke er direkte smurt så det kan være en ide og bytte olje på den. Jeg leste et sted at det skulle gjøres hver 50. time. Det har en tendens til å lekke diesel innvendig i pumpa som havner i olja. Tror ikke dette er årsaken til dine problemer, men sjekk like vel. Jeg har enn Ford 2726 som jeg har måttet lufte to ganger, etter å ha luftet filtrene så var det utolig mye kinning på starteren før jeg fikk liv i den. Har du løsnet et dyserør på pumpa og sjekket at det kommer diesel der når du drar den på starteren??

Løs litt på dieselrøret som går inn på innsprøytningspumpa og pump til du får ren diesel ut (ikke luft). Stram til, løs på dieselrørene på dysene og kjør motoren på starteren til det kommer diesel her også. Stram til, og start opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bytt olje som manualen i innlegg 4 sier.

Pump med landpumpa til du får Diesel i lufteskruene Røde piler.

Det er normalt en kaldstart knott til å trykke inn Gul pil.

bilde

Det er normalt med et grisehalerør som sier i fra hvis det kommer for mye Diesel i smøroljen til HT- Pumpa

Manualer her https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Første gang jeg skulle pumpe med den manuelle måten så beveget jeg ikke armen langt nok. Så jeg pumpet ikke. Først den siste bevegelsen der man merker motstand man pumper.

Det hender at armen står på kammen, da tar pumpa lite tørn motoren litt så tar Pumpa.

Min Simms pumpe hadde oljetilførsel fra blokka (2401E). Så der var ikke oljeskift nødvendig. Mulig det er det samme her?

Derfor er det viktig å lese manualen til motoren.

Min pumpe har de klart å plassere under oljekjøleren, utrolig kinkig sted å komme til, om dere ser på bilde som viser oljefilterene, så kan dere glimte pumpen så vidt . Har desverre ikke boken til motoren, da jeg ikke fikk den med meg fra tideligere eier.

Hvilken type olje er det som skal på pumpen ? og dysene, er det rørene som går inn i blokken som skal løsnes? Trenger jeg å løsne alle 6 samme tid, eller 1 og 1 ?

Må si, dette forumet er genialt, takker for all hjelp, uten dette så hadde jeg vært helt fortapt. Har prøvd å få tak i en mekaniker, men det er lettere håpløst på denne tiden, og det blir ett langt slep til verksted.

Mvh

Tommy

Det skal være et slikt skilt på motoren, kan stå andre steder. fordel å vite hvilken motor en har.

bilde

Det er samme oljen som er på motoren, tapp av og fyll på ny olje etter manualen.

Får en Diesel ut lufteskeuene på HT - pumpen er det normalt ikke nødvendig å løsne på dyse røra.

Men i ditt tilfelle så ville jeg løsnet rørene på toppen av pumpa så en ser at det kommer diesel ut der. ( da virker HT-pumpen mest sansynelig)

Skru sammen og trykk inn kaldstart knotten. (kaldstart knotten må trykkes inn før hver Start) Til den går skal ikke være nødvendig å bruke den om sommeren.

PS du sier."".Vi har luftet systemet fram til filter, + en kopp jeg har montert lenger oppe på motor, men alikevel virker det som """ forgasser""" ikke får nok diesel.""

Hva er den koppen et bilde er lurt?.

Jeg trengte aldri å pumpe frem diesel, den vesle luften som kom etter filteret klarte forden fint. Sikker på du ikke har pumpet så mye at du har druknet motoren i diesel og at den derav er treg å starte? Det går kanskje ikke an. Jeg måtte kinne myyyyyyye for å få min 150 hk ford i gang første gang hver sesong eller langt stilleligge. Virket som dieselen seg litt tilbake over tid. Men etter et halvt batteri med kinning inklusive noen pauser startet den alltid.

Måtte også fylle olje direkte på dieselpumpa.

Er det en 2704 et motor? Finnes i så tilfelle manual i dokumentarkivet her

Har også lagt til bilde av pumpen, ser at det er en CAV pumpe, jeg lurer på hva dette dekselet er for noe, jeg skrudde opp dette, og ser ut som oljepåfylling det også, er det 2 steder oljen skal ?? Nivåpluggen er funnet, avtappingen regner jeg med er under pumpen ett sted. og hva er den skruen med sort deksel rundt ??bilde

Her er ett litt dårlig bilde jeg hadde av denne "koppen" Den får diesel fra tanken...

Den "koppen" skal ha diesel fra returen fra motoren. Den lille mengden diesel som kommer i retur fyller opp koppen og etterpå går overløpet tilbake til tank. Den skal også ha lufting slik at den tømmes når brenneren i innsuget er i drift. Har du tilførselen til motoren gjennom "koppen" er det nok der problemet ligger.

Ford er generelt ganske kresen på lufting og liker lite luft i systemet. De 2 skruene øverst på siden av pumpen er lufteskruer. Løsne den som står øverst (normalt den fremste) og pump til du får ut ren diesel uten luftbobler der så skal du ikke være langt unna en start men sjekk først at du tilfører luft noe sted som i "koppen"...

Sikker på du ikke har pumpet så mye at du har druknet motoren i diesel og at den derav er treg å starte? Det går kanskje ikke an.

En dieselmotor surner ikke som en bensinmotor. For mye diesel i sylindrene gir bare en masse røyk når den omsider starter. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Forundrer meg litt over bildet i innlegg #21. Den slangen fra høyre: Er det tur til motor så skal ikke T avgreiningen inn på filteret og er det retur fra motor skal den heller ikke inn på filteret... Ser for meg ut som en "kortslutning" som forbinder enten tur med retur eller begge sider av fødepumpen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...