Tommy Woldseth Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Da er jeg kommet hjem fra marinaen, og takket være god hjelp fra dere slik at jeg fant rette lufteskruer, så startet motoren ganske snart. Den går helt fint i fri, ruser lett opp i 3000 rpm, og tomgangen er bra, så virker som jeg er tilbake der jeg var før jeg begynte å rote med diesel filter. Grunnen til at jeg begynte å "rote" er at da jeg tok første prøvetur etter vinteren, så sliter jeg med å få fart på båten. Ifjor makset jeg på ca 20 knop, marsjfart 17 knop og 2300 rpm. Nå får jeg ikke båten opp i mer enn 1900 rpm og 10 knop. Etter forslag her på forumet ang. dette problemet, har jeg sjekket begge diesel filtre, de er ikke byttet, da de så skinnende rene ut på innsiden, og ikke tegn til noe rusk i koppen. Giroljen er sjekket på min borg warner gir, den er ifølge peilepinnen helt fin, vel og merke med kald motor, men kan da ikke ha så mye å si at man skal få så redusert hastighet. Luftfilteret så ikke bra ut, det ble rengjort grunndig og jeg trodde da at problemet var løst... Kan dieselfilterene alikevel være tett ??? Selv om de ser helt fin ut ??? Forfilter eller vannskiller ble sjekket og tømt via kranen i bunnen, olje ble sjekket og var helt fin...kjøling er ok, så nå er jeg helt uten spor igjen om hva som kan være galt. Sender med noen flere bilder, litt usikker på hva dette som er på bildet under er for noe...er det en turbo ?? Syntes også at motoren røyker mye mindre nå, enn den gjorde i fjor ved start, eller kaldstart. Håper på flere forslag på hva jeg kan sjekke før jeg kjører på verksted. Er redd for kompresjonen, hvordan kan jeg sjekke det ?? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Den rista inn til turboen ser da vitterlig potte tett ut? bilde nummer 2. en motor som ikke får luft vil man kanskje kunne ruse på tomgang, men den vil ikke yte noe ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ja, det trodde jeg og, den er rengjort men ingen endring. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har båten ligget på sjøen i vinter? Groe på proppell? Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg har samme båt og motor som deg (min har intercooler derfor 180hk) og min erfaring er at det skal veldig lite groe til før jeg ikke kommer ''over kneika'' slik at jeg når riktig toppfart. Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Tommy Woldseth Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Båten har lagt ute i vinter, men med øyesyn så ser jeg ikke noe særlig groe på proppelen... er det mulig for meg å ettermontere en intercooler og dermed øke hk på min motor ? Ikke at det hjelper her da, men på sikt, for har vært på tanken å gjerne sette inn 180 hk istedenfor.Jobber nå med å sjekke etter et sted i Bergen såm jeg kan få den opp, og gi den en skikkelig rengjøring under. Den var smurt og polert i fjor, så regner med at en spyling og polering gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 For noen år siden hadde jeg tilsvarende motor ET2704. Mener å huske at denne motoren skal ha maksturtall på 2400 o/min. Dette med "ei lita klype salt". Hadde også en liten periode utfordringer med å oppnå turtall, og gjorda da luft inntaket til turboen ren, i tillegg til at jeg fikk hjelp til overhaling av turboen. Etter dette, fryd og gammen!. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
finnmarken Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har du sjekket skruen ved gassen? Der er en stoppskrue. På min motor, en tilsvarende 2728t, så hadde denne skruen endret seg slik at jeg ikke fikk full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Etter øyesyn så beveger gassen seg helt normalt, og kan som sagt ruse den opp med maks turtall, så skruen tror jeg ikke er problemet....Som sagt er jeg helt grønn når det gjelder diesel motor, har jeg turbo ?? har lett etter ford merket på motor som forteller type og utstyr som er montert, men finner ikke noe, kanskje den er malt over ? er vanskelig å komme til, da innredningen står litt i veien på den siden. Er dette turbo ?? som sagt før, så var luftinntaket helt tett på denne , og har tatt det av og rengjort grundig, men alikevel ikke noe endring. Må jeg få overhalt eller byttet turbo ? Er det en måte å kunne se om turboen er problemet eller ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Der er turboen, ja. Den blåmalte delen er luftsiden der luften blir komprimert før innblåsing i sylindrene. Den delen som er innpakket i isolasjon og glassfiberduk er eksossiden. Denne er isolert for å ikke avgi så mye varme til motorrommet, andre motorer har som regel vannkjølt eksosside. Når motoren står, stikk fingeren inn på luftsiden og kjenn etter slark,der skal være litt men ikke så mye at turbinen tar borti huset. Den skal også spinne lett rundt. Prøver du dette med motoren i gang får du kjapt en finger som er kortere enn du er vant til Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
finnmarken Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Tommy Woldseth skrev On 14.5.2014 at 9.59: Etter øyesyn så beveger gassen seg helt normalt, og kan som sagt ruse den opp med maks turtall, så skruen tror jeg ikke er problemet.... For å finne ut om dette er problemet må du skru på den skruen som (evt) stopper gassen nede på motoren. Den ligger vel omtrent ved dieselpumpa. Min motor var helt nede i 2000 omdr på max., Men det behøver selvsagt ikke være dette. Det kan være kominasjon av flere ting som til sammen kan gi utslag. På min båt sviktet f eks trimflapsen. Dette førte til at båten gikk veldig dårlig og motor røyk veldig. turtallet ville heller ikke skikkelig opp. Lykke til. Du finner nok ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg vil anbefale deg å få spylt båten skikkelig under og eventuelt bunnsmørt hvis det trengs før du fikler for mye med motoren. Oppnår man ikke riktig fart på båten er dette det aller første man bør gjøre i feilsøkingsprosessen uansett. Hvor lenge har du hatt båten? Hvilke erfaringer har du med groe der båten ligger? Kan den ligge ute en hel vinter uten at det gror? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Tommy Woldseth Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Kjøpte båten i fjor, den ligger i ganske åpen havn, med ingen stille sjø. Planen er å ta den opp og spyle den skikkelig så snart vi går på fri igjen, men har fått en mening fra en båtvant person om at problemet ikke kan skyldes groe, for det første ser vi ikke noe særlig på båten, og ellers ble jeg fortalt at groe ikke kan "skrelle" vekk så pass mye effekt fra motoren, da den virker " daff og slapp " , men ikke vet jeg, leter nå etter slipp i Bergens området, der jeg kan få tatt denne opp til uken. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Når du gir bånn hyle, har du sort røyk ut der bak når den har 'full fart'? Er det sort røyk der får den for mye diesel i forhold til omdreninger. Er det ikke sort røyk, kan det være dieselmengden som er skyld i at turtallet ikke øker, aka trøbbel i diesel tilførseslinje. Prøv å ta en kjapp tur uten luftfilteret montert, bare pass på at det ikke ligger fult av grus nære turboinntaket. Merker fort om du får opp turtallet. Synes også det luftfilteret så litt vel tett ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Filteret er rengjort, bilde var fra før det ble tatt av og vasket. Var egentlig sikker på at feilen lå det, men den gang ei. Igår med litt sterk vind kjørte jeg ut på varm motor, båten virker fin opp til ca 1500 rpm med gassen, når jeg da gir "fullgass" skjer det ingenting, ingen røyk ingen turtall, ingen fart, med litt medvind hjemigjen økte turtall noe ca 100 rpm, ellers virker det bare dødt. Som sagt hadde filtrene av, og så på dem, de virket helt fint og ren, ifølge tideligere eier var de ny ifjor, også tanker var byttet da, så jeg har ikke byttet filtrene, men kanskje jeg skal få gjort det, bare for å være sikker....har heller ikke byttet olje på innsprøytningen, da denne har tank, begge disse tingene, samt rengjørning under, står på plakaten i neste uke, da jeg har fri igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg snakker bare av egen erfaring når det gjelder groe. I fjor sommer hadde jeg et tynt lag av groe ("slie" som jeg kaller det) over store deler av skrogbunnen. Da fikk jeg den ikke over 12 knop og 1800 omdr eller noe sånt. Den røyk litt mer enn normalt, men ingen svartrøyk. Tredde på meg kondomdrakten og tok en tur under og børstet en god del før jeg ble for kald og måtte gi meg. Jeg trodde da at det skulle bli litt bedre, men nei. Fikk vel ca 1-1,5 knop mer. Etter at jeg hadde den på land og fikk spylt og smurt går den nå slik den gjorde da jeg overtok den, 21 knop på topp og 16-17 på marsj. Eneste som jeg kan se er problemet med motoren din er at den muligens er nedsotet som følge av tett luftfilter (dårlig forbrenning = soting = nedsatt virkningsgrad på turbo). Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Nemo Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Når båten har lagt på sjøen i vinter, har du garantert groe på propellen. Ta båten på land og få av groen. Dette er ikke bra for motor og gear. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Tror jeg ville stoppet feilsøkingen frem til båt og propell hadde vært oppe og fått vårens behandling. E Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Takker for alle råd på forumet her, problemet er løst. Viste seg at turbo hadde hengt seg litt opp, og løsnet av seg selv. Båten går nå som en kule, og er blitt rengjort under også, uten nevneverdig forskjell på farten. Makser nå på 21 og marsjer på 17 knop. Ser fram til en problemfri sommer på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Gratulerer med topptrimmet båt igjen! Var det mye groe på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Nei det var ikke så mye groe, men litt var det. Reduserte farten med 2 knop, ikke mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.