Jump to content

Forlenging av steg på scand dynamic

Scand7100

Recommended Posts

Hei. Vurderer å trekke bakover det nederste steget på hver side. For å få mere løft bak slik att jeg får trimmet opp nesa.. Må faktusk kjøre med drev trimmen helt inn i 45 knop..

Har noen gjort lignende før.. Scanden avslutter steget ca 1.5 meter fra akterspeilet.. Og er rund som ett badekar siste del. Noe som er meget ugunstig.. Erfaringer anyone..)

Vurderer å trekke bakover det nederste steget på hver side. For å få mere løft bak slik att jeg får trimmet opp nesa.. Må faktusk kjøre med drev trimmen helt inn i 45 knop.

Båten ligger for dypt bak og begynner å sprette som en delfin. Tvert man rører tilten.

Forstår jeg deg rett, er problemet at båten spretter som en delfin når du begynner å trimme ut av vannet. Grunnen til dette er vanligvis feil ved skroget, vektfordelingen og/eller propellen. Propellen klarer ikke å holde nesa oppe.

En meget vanlig feil.

Jeg hadde anskaffet propell med maksimal rake, og flyttet vekt bakover. Det er det enkleste å prøve.

Gir du båten mer løft i hekken, blir det enda vanskeligere å løfte nesa, mao du må ha ytterligere vekt bakover og propell med enda mer rake.

Se også over bunnen på båten at den er glatt, og rett i lengderetningen. At den er rund sideveis har betydning for sideveis stabilitet, ikke langsgående.

Jo jeg er enig. Har volvo 290 dp og c6 rustfri propp. Skroget er helt glatt. Men jeg mener bæreflata er så langt ut til sidene att skroget planer dypt på en måte å da ligger stegene som er forran neddi å presser opp skroget. Trimmer jeg ut så rir den på badekaret bak og stabiliserer seg dårlig. Jeg er en av få som ikke har flaps på ett slikt skrog. Å vil å ikke ha det..

Jo jeg er enig. Har volvo 290 dp og c6 rustfri propp. Skroget er helt glatt. Men jeg mener bæreflata er så langt ut til sidene att skroget planer dypt på en måte å da ligger stegene som er forran neddi å presser opp skroget. Trimmer jeg ut så rir den på badekaret bak og stabiliserer seg dårlig. Jeg er en av få som ikke har flaps på ett slikt skrog. Å vil ikke ha det..

Vurderer å trekke bakover det nederste steget på hver side. For å få mere løft bak slik att jeg får trimmet opp nesa.. Må faktisk kjøre med drev trimmen helt inn i 45 knop.

Det er bare å prøve. Virker det ikke, er det lett å tilbakeføre til originalstand. Forlenging av listene vil nok gjøre det verre. Det er derfor de ikke går helt bak.

Litt oppklaring: Flaps bruker du får å få nesa ned, ikke opp.

Tviler litt på at du klarer å få denne båten til å gå med nesa stabilt opp, nesten uansett hva du gjør. Det vil nok kreve omfattende ombygging.

Har du badeplattform, kan du plassere fire feite fyrer der, og se om det er nok vekt for å vippe opp nesa.

Propellen klarer ikke å holde nesa oppe.

En meget vanlig feil.

Jeg hadde anskaffet propell med maksimal rake, og flyttet vekt bakover.

Litt presisering. Skal du ha baugen opp, må du presse hekken ned.

Det heter bow-lifting propell, men egentlig er det hekken som blir presset ned, som gjør at baugen går opp. Dette kan gjøres med vekter, eller propell med høy rake.

Har du påhenger, får du mye vekt og krefter ekstra langt bak. Det gjør det letter å presse ned, for å få løftet opp. Fulcrum-prinsippet.

Har du badeplattform, kan du plassere fire feite fyrer der, og se om det er nok vekt for å vippe opp nesa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...