Jump to content

Autopilot som ikke virker mot 360 grader +/- 50 grader ca-hvorfor?

Elmer

Recommended Posts

Hei! :smiley:

I båten vår sitter det en autopilot som bare delvis fungerer som den skal. I gradeområdet fra ca 300-50, svinger båten voldsomt fra side til side, og er egentlig ikke vits i å bruke. Utover dette, virker den bra. Hva kan årsaken være?

Det sitter et gyrokompass montert under trappa ned til salongen i kabinen fremme.

Har noen gode forslag?

Dette kan komme av forskjellige grunner, også hvordan den er konfigurert. Den kan være instilt på enten for lite eller for stort rorutslag som enten gir for sen respons eller alt for heftig respons. På noen autopiloter er det også instilling for hvor mye avvik fra satt kurs skal til før autopiloten begynner å korrigere.

Det første jeg ville gjort var å kalibrere denne på nytt, for å se om det hjelper.. Deretter sjekker om noe eksternt kan påvirke kompasset når du seiler på disse kursene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er vel et velkjent problem for systemer med kun fluxgatekompass. Hadde samme problemet selv men etter noen prøveturer etter å ha installert rategyrosensor som tilleggsreferanse kan jeg si at piloten ble en helt annen. Nå kan den overlates til seg selv, også på nordlig kurs.

Jeg prøvde alle kalibreringsmetoder tidligere uten å bli fornøyd. Og det var heller ikke noe galt med plasseringen av fluxgatekompasset som var gjort iht. retningslinjene fra fabrikanten. Det var bare ikke bedre å få det slik det var.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...