Jump to content

Mindre båt som delbetaling -erfaringer


Kaftein ØL

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å ta mindre båt som delbetaling? Jeg skal selge en forholdsvis dyr båt og har allerede fått mail fra et par potensielle kjøpere som har mindre, kurrante båter som i utgangspunktet er svært aktuelle å ta som delbetaling. Jeg tenker mest på dette med verdifastsettelse. Det er jo mange forskjellige oppfatninger blant hva en båt er verdt og hvorvidt annonsepris samsvarer med faktisk verdi. Jeg har ingen betenkeligheter ved å ta noen av de aktuelle båtene i innbytte, men litt usikker på hvordan en bør gå frem. Jeg tenker kanskje at en god løsning er at

1. de som er interessert først og fremt kommer og ser på båten min slik at vi vet det er interesse for å gå videre med forhandlingene.

2. vi diskuterer pris, mellomlett og overtakelse

3. tar de på land i samme marina, på samme tidspunkt slik at de blir grundig kontrollert under

4. overfører penger og eierskap.

 

Hva tror dere? Jeg ser for meg at innbytte kan være en bra løsning for begge parter, både fordi begge ønsker ny båt, men også at en da kan inngå en avtale om forholdsvis kjapp handel og oppgjør og begge parter slipper å bruke mer tid på visninger fra mer eller mindre seriøse kjøpere. Ønsker selvsagt primært å slippe innbytte og cash på kto, men regner da med at hele salgsprosessen fort kan ta mye lengre tid, med fare for å fort ende opp i sommerferien, og muligens også vinteropplag i værste fall. Ved å gå for en slik løsning er det full mulig å komme i "land" i god tid før sommerferien. Hvilke erfaringer har dere som har gjort slike avtaler før, hvordan ble det praktiske gjennomført?

Link to post

Det å ta båt i bytte kan ofte være et smart trekk hbis innbytte båten kommer inn til riktig pris, ikke finn.no pris, men riktig pris. Husk også at du risikerer å sitte med innbytte båten en stund før den eventuelt blir solgt hvis du ikke skal ha den, ergo må dette taes med i regnestykket.

 

Hvis båtene er registert i skipsregisteret er det å melde endring på begge båtene, og skriver 2 kontrakter, 1 hvor du selger, og en hvor du kjøper innbytte båten. Første kontrakten er det greit å få med totalpris , sum kontanter og sum innbytte båt, andre kontrakter kjøper du innbytte båt, og pris skriver dere innbytte og i hvilken båt og til hvilken sum. Få også med utstyr, eventuelt feil/mangler tidligere skadet osv ..

 

Dette er slik jeg og bekjente har gjort dette ved flere anledninger.

Redigert av mjo101 (see edit history)
Link to post

De siste 2 gangene jeg har handlet båt har jeg brukt den forrige i innbytte!

 

Fungert greit for meg. Første gang med privatperson andre gang med forhandler!

 

Jeg byttet meg opp i størrelse begge gangene!

 

Innbytte er blitt nesten mer normalt enn rent salg og kjøp nå har jeg inntrykk av!

 

Angående priser så må man bare kontakte importør, forhandler av respektive båter sjekke pris og sammenligne på finn!

 

 

Fremgangsmåte så er jeg enig med deg.

De kikker først på din!

Bli enige om mellomlegg og sjekk båter

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Skal også kunne gå litt under markedsverdi på innbytteobjektet, nettopp fordi du faktisk tar innbytte.

Ved innbytte aksepterer man gjerne litt lavere pris, ikke fordi det er forhandler, men fordi man faktisk får solgt båten akkurat samtidig med at man kjøper ny. Det er også verdt noe i kroner og øre. Ihvertfall for meg.

Link to post

Gikk opp i str på den måten. Fungerte fint. Begge båter var på finn og begge var priset for høyt...inspeksjon og test av begge. Enige om pris (som var diffen i finnpris...skal du prute skal jeg prute...)

kontrakt skrevet. Bankremisse på mellomlegg. God tur. Ringte hverandre noen ganger første sommeren med spm om hvor er.../hvordan fungerer etc.

 

lykke til

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post

Utfordringen med salg av egen båt er nok begrensende for manges lyst til å kjøpe ny båt, så jeg mener at innbytte bør være en attraktiv løsning for begge parter. Utfordringen ligger i å finne en kjøper som har akkurat en slik båt du ønsker å bytte til, jeg ville ikke tatt innbytte i en båt som jeg selv etterpå må selge igjen. (er det en blå båt du selger?)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Innbytte blir et kompromiss, og verdifastsettelsen av innbytte båt er vel like lett eller vanskelig som verdifastsettelse av egen båt.. Det er mange selgere som mener de selger gull, når det er egen båt.. Samtidig så mener noen at de som selger, forsøker å selge gråstein som gull.. slik vil det også være for innbytte, den som tar innbytte mener det er gråstein som de tar i innbytte og prisen skal være lav, samtidig mener de at de selv selger gull og prisen skal være høy..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har bestemt meg for å gå videre med et par av de som har vist interesse. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å sitte på noe dyr båt nå, men båtene som er aktuelle å ta i innbytte er kurrante og under 10 år gamle, og ca. 10 fot mindre. Det er båter vi kan ha masse glede av og ikke dyrere enn at jeg kan leve med å ha en sesong hvis det blir vanskelig å selge den igjen. Nå gjenstår det selvfølgelig å se om de potensielle kjøperne er interessert i å betale mellomlegget jeg ønsker. I mitt tilfelle er det jo snakk om å gå nedover i pris og størrelse, men de fleste som har båt i dag og vurderer ny båt vet utmerket hvor tregt markedet er, så jeg lever i håpet om at dette muligens kan ordne seg på en god måte for begge partene :saint:

Link to post
  • 11 måneder senere...

I havna hos oss var det en som slet med å selge stor båt. Han ville først ikke ta innbytte, men jeg gav ham tips om å ta innbytte i kurant lettsolgt båt. Innbytteprisen burde han sette ved å sjekke prisnivå på tilsvarende båter, trekke fra prutingsmonn og videresalgskostnader slik at han kunne selge innbyttebåten rimelig uten å tape. 2 uker etter tipset hadde han omsatt opprinnelig salgsobjekt og innbyttebåt, og til priser han var fornøyd med...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...