kristianw Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Hei folkens. Jeg skal sette to øyebolter i fjell for å more fast flytebrygge utenfor et båtnaust. Tenker at brygga skal holdes på plass til land med kjettinger i kryss fra brygga til øyeboltene. Noen som kan gi meg noen råd på hva slags type øyebolt jeg bør bruke (materiale, type bolt og dimensjon)? Og gjerne tips om hvordan den festes i fjellet. Takk! Kristian Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Kan man ikke bruke betongsprengbolter eller hva det nå heter til dette? Ekspansjonsbolter - http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skrue-og-Bolt/Varmforsinket-galvanisert/Ekspansjonsbolt-199230/ Sitér dette innlegget Link to post
kristianw Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tenkte det ville være mest praktisk og solid med øye og bolt i en del, og at syrefast sikkert er mest holdbart. Denne er 12mm i godset. Er øyet på denne stort nok for både tau og kjetting samtidig? http://bestmarin.no/Produkter/Tauverk-og-fortøyning/Jernvare/Øyebolt/ringer/Ekspansjonsbolt-m-øye--syrefast-12-mm-103001-p0000038803 Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 de som valvolainen linker til får du med motert øye, eller så skrur du det bare fast selv..eller en slik http://www.eiva-safex.no/havbruk/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=20 Jeg setter oppimot 30-50 slike i året i jobbsammenheng under vann. Vi bruker CP-9 til å borre hull ifjellet med. Kutter som regel ett hull i bunn av bolten og slår inn en kile. Borrer hullet, heller i gysemasse i hullet så slår vi inn bolten i hullet med en slager.Vips så er det festet. La det stå ett par dager før det belastes med vekt. Enkel jobb så lenge du har utstyret. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
kristianw Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hey! Takk for svar. Det er var kraftigere saker ja. Tenker jeg setter noen sånne. Er de syrefaste? Noen tips til hvor høyt/lavt de bør settes i forhold til vannstand? Er det viktig at de står over høyvann slik at de ikke blir vasket i salt hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 vi setter oftest galva og ikke syrefast under vann i grunn.Regner med de holder minst en generasjon alikevel.Mtp hvordan du skal fortøya brygga så ville jeg hatt en god vinkel på de kontra brygga.Det beste hadde vært og satt dem en del lavere enn bryggen altså under vann.Men iallefall ikke sett dem rett utfor festepunktene slik at drakreftene blir horisontale, da er faren til stede for at boltene kan bli nappet rett ut av hullet, skal mye til om det gjøres riktig men den er til stede.Få en god vinkel på dem enten over vann eller under vann for best resultat. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
aebi Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Hei http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=%F8yebolt Det er denne bolten du skal bruke dersom du ikke skal fortøye Hurtigruten. 25mm bolt til kr. 139.- med kile. Borr med 28mm borr og støyp fast med 2komponent berglim som du får kjøpt på f.eks. BT. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Eg ville ikkje brukt syrefast med mindre det er ei lita brygge. Syrefast knekker lettere. Vanlige galvete øyebolter med kile under finnes hos mange jernvareforhandlere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 bruk en sånn her og hullet skal bores 90gr mot trekkriktningen.......bryggen/kjetting skal ikke kunne trekke ut bolten ikke syrafast.......kun galvanisert og prøv å legg noe mellom bolten og sleggen så spar du galven på toppen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Yupp ! Gunga Din fann bilde :-) Mobiltlf er ikkje like handig alltid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Hei Eg har festa til flytebrygga på nivået midt mellom låg og høgvatn. Tanken var at då bevegar brygga seg mindre ut og inn. I staden for kjetting brukte eg banda frå to 10-tonns jekkestropper. Dette har funka fint i fira år. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Borrer hullet, heller i gysemasse i hullet så slår vi inn bolten i hullet med en slager. Eg har ikkje satt ned mange fortøyningsbolter, men eg vil ikkje ha noka masse i holet før bolten går nedi. Dette fordi denne massen virker som støtdemper når bolten skal slåast fast. Og dette å slå bolten fast krev ei skikkelig slegge, ein puslete hammer er ikkje godt nok - kilen som står i sporet i bolten skal stå mot bunnen i holet og bli slått inn i sporet til det er ordentlig fast. eg ville ogso vurdert ein tyntflytande støpemasse, og slå nedi holet ETTER at bolten er slått fast. Denne vil fylla holet, slik at der ikkje er plass til hverken luft eller vatn, dermed so har ikkje bolten sjans til å rusta nedi holet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Nja det er det som er anbefalt av diverse leverandører iallefall Dinamo! Vi setter nok ett sted mellom 300-500 slike bolter i året. Og etter st jeg begynte i firma så har jeg aldri hørt om en bolt som er løsnet eller reklamasjoner i noen tid. Gjør dette om det er moring til en jolle eller store lektere på hundrevis av tonn! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kaskazi Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Jeg fikk satt opp et Kragerø gjerde rundt huset mitt. De fikserte gjedestolpene med flytende, oppvarmet svovel. Sa at dette var en annerkjent metode som var brukt i århundrer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 bruk en sånn her og hullet skal bores 90gr mot trekkriktningen.......bryggen/kjetting skal ikke kunne trekke ut bolten ikke syrafast.......kun galvanisert og prøv å legg noe mellom bolten og sleggen så spar du galven på toppen Her er lenken:http://www.maritim.no/smabeslag/bolter-skruer-nagler/oyebolter/oyebolt-for-fjell-med-kile-25mm Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Amundss Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Har vært med på å brukt et par sånne for å feste en bitteliten flytebrygge en gang.http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1401&cid=254Små og greie med bruddstyrke på 2,5 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Har satt opp endel E-verk stolper og de bruker utstyr som holder. Ta en titt i denne katalogen http://www.bberntsen.no/Documents/Brodrene_Berntsen/Product_catalogue/brodrene_berntsen_produktkatalog_del_05.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.