Jump to content

Øyebolt i fjell, type og metode?

kristianw

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg skal sette to øyebolter i fjell for å more fast flytebrygge utenfor et båtnaust.

Tenker at brygga skal holdes på plass til land med kjettinger i kryss fra brygga til øyeboltene.

Noen som kan gi meg noen råd på hva slags type øyebolt jeg bør bruke (materiale, type bolt og dimensjon)?

Og gjerne tips om hvordan den festes i fjellet.

Takk!

Kristian

de som valvolainen linker til får du med motert øye, eller så skrur du det bare fast selv..

eller en slik

http://www.eiva-safex.no/havbruk/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=20

Jeg setter oppimot 30-50 slike i året i jobbsammenheng under vann.

Vi bruker CP-9 til å borre hull ifjellet med.

Kutter som regel ett hull i bunn av bolten og slår inn en kile.

Borrer hullet, heller i gysemasse i hullet så slår vi inn bolten i hullet med en slager.

Vips så er det festet. La det stå ett par dager før det belastes med vekt.

Enkel jobb så lenge du har utstyret.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

vi setter oftest galva og ikke syrefast under vann i grunn.
Regner med de holder minst en generasjon alikevel.

Mtp hvordan du skal fortøya brygga så ville jeg hatt en god vinkel på de kontra brygga.
Det beste hadde vært og satt dem en del lavere enn bryggen altså under vann.

Men iallefall ikke sett dem rett utfor festepunktene slik at drakreftene blir horisontale, da er faren til stede for at boltene kan bli nappet rett ut av hullet, skal mye til om det gjøres riktig men den er til stede.

Få en god vinkel på dem enten over vann eller under vann for best resultat.

Borrer hullet, heller i gysemasse i hullet så slår vi inn bolten i hullet med en slager.

Eg har ikkje satt ned mange fortøyningsbolter, men eg vil ikkje ha noka masse i holet før bolten går nedi. Dette fordi denne massen virker som støtdemper når bolten skal slåast fast. Og dette å slå bolten fast krev ei skikkelig slegge, ein puslete hammer er ikkje godt nok - kilen som står i sporet i bolten skal stå mot bunnen i holet og bli slått inn i sporet til det er ordentlig fast. eg ville ogso vurdert ein tyntflytande støpemasse, og slå nedi holet ETTER at bolten er slått fast. Denne vil fylla holet, slik at der ikkje er plass til hverken luft eller vatn, dermed so har ikkje bolten sjans til å rusta nedi holet.

Magne

Nja det er det som er anbefalt av diverse leverandører iallefall Dinamo!

Vi setter nok ett sted mellom 300-500 slike bolter i året. Og etter st jeg begynte i firma så har jeg aldri hørt om en bolt som er løsnet eller reklamasjoner i noen tid.

Gjør dette om det er moring til en jolle eller store lektere på hundrevis av tonn!

bruk en sånn her

bilde

og hullet skal bores 90gr mot trekkriktningen.......bryggen/kjetting skal ikke kunne trekke ut bolten

ikke syrafast.......kun galvanisert og prøv å legg noe mellom bolten og sleggen så spar du galven på toppen

Her er lenken:http://www.maritim.no/smabeslag/bolter-skruer-nagler/oyebolter/oyebolt-for-fjell-med-kile-25mm

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...